چند پاسخ مسئولانه به ماجرای قاچاق سوخت با اتوبوس گردشگران!

به گزارش تور کانادا، به گزارش خبرنگاران، اتوبوس گردشگری یکی از دفاتر خدمات مسافرتی در تهران، 35 گردشگر ایرانی را در قالب تور مسافرتی به ارمنستان برد. اما مسافران در راه متوجه شدند که بیش از 900 لیتر سوخت گازوئیل به همراه آنها در زیر اتوبوس جاسازی شده است. این اتفاق به همراه مسائل دیگری بود که موجب شد خبرنگاران در گزارشی به آن بپردازد ضمن اینکه مسئولان مختلف اظهار نظرهای متفاوتی را نسبت به این موضوع داشتند.

چند پاسخ مسئولانه به ماجرای قاچاق سوخت با اتوبوس گردشگران!

مدیر این آژانس مسافرتی در مصاحبه با خبرنگاران از ماجرای پیش آمده برای گردشگران ایرانی اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: تا به امروز شکایتی از سوی گردشگران به من اعلام نشده است. نمی دانم که راننده اتوبوس چه اقدامی انجام داده است. ما فقط اتوبوس را کرایه می کنیم. قطعا پاسخم را باید به گردشگران بدهم نه خبرگزاری!

وی ادامه داد: به طور حتم پلیس مرزبانی هر ترددی را آنالیز می نماید و اتوبوس مورد نظر هم آنالیز شده پس اگر تخلفی انجام داده باشد جریمه می شود و یا مدارک ماشین را می خواهند. ما مسئول تامین وسیله حمل و نقل هستیم نه اینکه راننده، قاچاق انجام داده یا نه. چون این آنالیز ها توسط مرزبانی انجام می شود.

مسئول بازرسی اتوبوس ها نیروی انتظامی است

وی پس از دریافت نظرات گردشگران به مسافران این تور گردشگری که اعتراضشان را بیان نموده اند، پاسخ داده که از حمل گازوئیل بی خبر بوده است ولی در عین حال اعتراض گردشگران راه به جایی نمی برد چون در نهایت سازمان میراث فرهنگی به او بابت این موضوع اخطار می دهد بنابراین بهتر است آنها وقت خود را برای شکایت تلف ننمایند!

محمدجواد عطرچیان، مدیرکل تعرفه و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز با تاکید بر برخورد با رانندگان اتوبوسی که در پوشش حمل و نقل مسافر اقدام به قاچاق سوخت می نمایند، توپ رسیدگی به این موضوع را به زمین نیروی انتظامی انداخت و گفت: مسئول بازرسی اتوبوس ها نیروی انتظامی است. اگر اتوبوسی که به خارج از کشور تردد دارد، مشکل قاچاق داشته باشد، مسافران می توانند با ارایه مدارک، این موضوع را به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اطلاع دهند تا مورد آنالیز قرار گیرد.

از سازمان پایانه ها بپرسید

در ادامه واکنش های مختلف نسبت به این موضوع، محمدحسن کرمانی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت: آژانس های گردشگری برای تورهای زمینی اتوبوسی را از شرکت های حمل و نقل اجاره می نمایند اما مسئول کارهای راننده و اتفاقات مربوط درون آن نیستند. اینکه در اتوبوس و یا داخلش چه اتفاقی می افتد جزو مسئولیت ما نیست. ما اتوبوس را چک نمی کنیم. معنی ندارد به راننده اتوبوس بگوییم قبل از اینکه سوار شوی ببینم گازوئیل با خودت برداشته ای یا نه!

کرمانی هم مسئولیت جوابگویی به اتفاقات رخ داده در اتوبوس گردشگری ارمنستان را متوجه سازمان پایانه ها دانست چون آژانس از آنها اتوبوس کرایه نموده است. وی گفت: این موضوع به آژانس مربوطه دخالتی ندارد. اگر اتفاقی می افتاد آن راننده یا شرکت موردنظر باید جوابگو می شد. من نمی دانم که در این مواقع راننده مقصر است و یا شرکت اجاره دهنده خودرو. باید از سازمان پایانه ها بپرسید.

از سوی دیگر مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی گردشگری در کشور به سوالات خبرنگاران مبنی بر واکنش این سازمان به اتفاقات مربوط به اتوبوس گردشگران ایرانی پاسخ داد.

* واکنش شما نسبت به گزارش منتشر شده از گردشگران چیست؟

کدام گزارش؟

* همان که گردشگران ایرانی را با اتوبوسی فرستادند که قاچاق سوخت انجام می داده.

چه وفت خبرش را کار کردید در کارتابل من این خبر نبود.

* یکی دو روز پیش.

حالا باید الان چه کار کنم اتوبوسی رفته و گازوئیلی زده. من باید چه کار کنم؟

* یعنی چه؟ الان واکنش شما درباره این موضوع چیست؟

درباره چه چیزی واکنش می خواهید؟ خطای اتوبوس، دفتر آژانس؟ درباره کدام قسمت باید واکنش نشان بدهم؟ راجع به دفتر گردشگری که اتوبوس اجاره نموده تا مسافران به ارمنستان بروند و آن اتوبوس قاچاق سوخت انجام داده؟

* درسته!

آژانس خبر داشت که راننده اتوبوس چه کاره است؟

* این موضوعی است که باید به وسیله مراجع قانونی معین شود.

بله پس بگذارید مراحل قانونی طی شود. من تازه این اتفاقات را از شما می شنوم. گزارش را می بینم. اگر لازم باشد موضع گیری کنیم حتما برخورد نموده و پاسخ می دهیم.

* شما می خواهید پاسخ ما را ندهید و ما را به روابط عمومی و افراد دیگر ارجاع دهید.

این اتفاقات مربوط به تور گردشگری بوده که مسئولش، اداره کل خدمات و نظارت ماست. او باید دراین باره صحبت کند.

* بهتر است پاسخ من را به فرد دیگری واگذار نکنید.

شما برای سوالتان از سازمان مربوطه پاسخ می خواهید. اجازه بدهید این سازمان تصمیم بگیرد چه کسی پاسخ شما را بدهد.

رحمانی موحد وظیفه جوابگویی را متوجه ولی تیموری مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری دانست.

تیموری نیز به خبرنگاران گفت: زمانی که آژانس مسافرتی یک بسته سفر را آماده می نماید در حقیقت این بسته سفر شامل چند بخش مختلف از جمله حمل و نقل، اقامت و... می شود که درباره همه اجزای آن مسئولیت دارد. مسافری به آژانس مراجعه نموده و گفته که بسته سفرش شامل چه خدماتی می شود. پس اینکه بگوید مسئولیت یکی از بخش های خدماتی مانند حمل و نقل بر عهده من نیست، فرافکنی نموده است. بنابراین صحبت مدیر آژانس مسافرتی مورد نظر که اعلام نموده رفتار راننده اتوبوس توریستی ربطی به او ندارد، اصلا درست نیست.

وی ادامه داد: مسافر پول بسته سفر را پرداخت نموده، پس مسئولیت آن نیز با آژانس مسافرتی است. ممکن است یکی از ارائه نمایندگان این خدمات دچار مشکل شود، چنین مسئله ای می تواند برای هتل رخ داده باشد. فرقی ندارد. این مشکل و یا مشکل اتوبوس توریستی باز هم به آژانس برمی شود. چون آژانس بوده که اتوبوس و هتل را برای مسافر رزرو نموده است. اکنون اگر مسئله ای بین آژانس و شرکت اجاره دهنده اتوبوس وجود دارد، باید خودشان حل نمایند. اما در مقابل مسافر مدیر آژانس باید جوابگو باشد.

تیموری پس از دریافت مستندات گزارش خبرنگاران قول داد که این موضوع را از آژانس مربوطه پیگیری نموده و پاسخ آن را به خبرنگاران اعلام کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 123

به "چند پاسخ مسئولانه به ماجرای قاچاق سوخت با اتوبوس گردشگران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند پاسخ مسئولانه به ماجرای قاچاق سوخت با اتوبوس گردشگران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید