کرونا در مصرف نفت 1.7 میلیارد بشکه شکاف می اندازد

به گزارش تور کانادا، با رسیدن قرنطینه پاندمی ویروس کرونا به پیک خود، آژانس بین المللی انرژی، اداره اطلاعات انرژی آمریکا و اوپک درباره ابعاد نابودی تقاضا برای نفت توافق دارند.

کرونا در مصرف نفت 1.7 میلیارد بشکه شکاف می اندازد

به گزارش خبرنگاران، یک پنجم از تقاضای دنیای برای نفت در سه ماهه دوم سال 2020 از بین خواهد رفت. هر سه آژانس پیش بینی نماینده اکنون در این موضوع که دنیا در نتیجه قرنطینه وضع شده از سوی دولتها برای مقابله با شیوع ویروس کرونا با بزرگترین افت مصرف نفت روبروست، توافق دارند. ابعاد تقاضای آسیب دیده از کرونا به معنای آن است که با وجود کاهش فراوری کم سابقه از سوی فراورینمایندگان، ذخایر نفت همچنان سال جاری رشد خواهند کرد.

آژانس بین المللی انرژی، اوپک و اداره اطلاعات انرژی آمریکا همگی پیش بینی خود از بازارها نفت را در هفته گذشته به روز کردند و درباره میزان نابودی تقاضا دیدگاه نزدیکی به یکدیگر پیدا کردند. موضع بدبینانه ای که آژانس بین المللی انرژی ماه گذشته اختیار کرد، به یک دیدگاه جمعی تبدیل شده است که بر اساس آن، دنیا در سه ماهه دوم سال جاری 1.7 میلیارد بشکه نفت کمتری نسبت به مدت مشابه سال 2019 مصرف خواهد نمود.

دیدگاه ماه گذشته سه آژانس از تقاضا برای نفت

در گزارشهایی که اواسط آوریل منتشر شد، آژانس بین المللی انرژی و اوپک هر دو انتظار داشتند تقاضا برای نفت در سه ماهه دوم حدود 12 میلیون بشکه در روز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا هم کاهش تقاضا به میزان 20 میلیون بشکه در روز را پیش بینی نموده بود. این آژانس از آن موقع تحت تاثیر کاهش تدریجی محدودیتها و گشایش کسب و کارها اندکی خوش بین شده است. در مقابل دو آژانس دیگر نابودی بیشتر تقاضا را نسبت به یک ماه قبل پیش بینی می نمایند و تقریبا به دیدگاه بدبینانه اداره اطلاعات انرژی آمریکا درباره مصرف نفت نزدیک شده اند.

هر سه آژانس اکنون انتظار دارند که شرایط در نیمه دوم سال جاری بهبود چشمگیری پیدا خواهد نمود. اگرچه انتظار می رود تقاضا در کل سال 2020 پایینتر از سطح سال 2019 بماند اما میزان افتی که در مورد تقاضا پیش بینی شده بود، به میزان قابل توجهی کمتر شده است. آژانس بین المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا کاهش تقاضا به میزان حدود پنج میلیون بشکه در روز را در سه ماهه سوم نسبت به سطح سال گذشته پیش بینی می نمایند اما اوپک خوش بینی کمتری داشته و کاهش تقاضا به میزان بیش از هشت میلیون بشکه در روز را برآورد نموده است. شرایط در سه ماهه چهارم بهبود پیدا می نماید و برآورد میزان افت تقاضا از 2.26 میلیون بشکه در روز توسط آژانس بین المللی انرژی تا 4.5 میلیون بشکه در روز توسط اوپک متغیر است.

اما همان طور که آژانس بین المللی انرژی هشدار داد، بزرگترین ابهام این است که آیا دولتها می توانند بدون خطر شیوع مجدد بیماری کووید 19، تدابیر قرنطینه را کاهش دهند. در حال حاضر پیش بینیها این است که این امکان وجود دارد. اگر این فرض نادرست از آب دربیاید، در این صورت تقاضا به دلیل احیای قرنطینه ها افت دیگری پیدا خواهد نمود.

اگرچه آژانس بین المللی انرژی و اوپک نسبت به شرایط تقاضا در سه ماهه دوم بدبینی بیشتری پیدا نموده اند اما فضای کلی در بازار نفت خوش بینانه تر شده است.

آژانس بین المللی انرژی به کاهش گسترده فراوری از سوی کشورهای خارج از گروه اوپک پلاس اشاره نموده است. اعضای اوپک پلاس با کاهش فراوری 9.7 میلیون بشکه در روز در ماههای مه و ژوئن موافقت نموده اند و سطح فراوری اکتبر سال 2018 را مبنای کاهش فراوری خود قرار داده اند. اگر این کشورها به تعهداتشان عمل نمایند، فراوری نفت در ماه مه حدود 12 میلیون بشکه در روز کمتر از سطح آوریل خواهد بود. بعلاوه عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت هم مجموعا 1.2 میلیون بشکه در روز به کاهش فراوریشان در ژوئن اضافه خواهند کرد.

کاهش فراوری نفت

هر سه آژانس توافق دارند که تا سه ماهه چهارم سال جاری کاهش فراوری غیراوپک از اوپک فراتر خواهد رفت.

آژانس بین المللی انرژی و اوپک شاهد کاهش فراوری غیراوپک شامل روسیه و سایر متحدان اوپک و همچنین کاهش فراوری کشورهایی مانند کانادا و آمریکا بوده اند. این دو آژانس انتظار دارند میانگین فراوری دنیای نفت در سه ماهه دوم بیش از 8.5 میلیون بشکه در روز کمتر از مدت مشابه سال گذشته باشد و اداره اطلاعات انرژی آمریکا انرژی این کاهش را اندکی بیش از هشت میلیون بشکه در روز برآورد می نماید. بر اساس پیش بینی آژانس بین المللی انرژی و اوپک، فراورینمایندگان در همه نقاط دنیا تا خاتمه سال 10 میلیون بشکه در روز کمتر از یک سال پیش فراوری خواهند داشت در حالی که اداره اطلاعات انرژی آمریکا این رقم را اندکی بیش از 9 میلیون بشکه در روز برآورد نموده است.

کاهش فراوری به شکل داوطلبانه یا به طریق دیگر برای جبران فروپاشی تقاضا در سه ماهه جاری کافی نبوده است. پیش بینی رشد ذخایر از 780 میلیون بشکه (از سوی اوپک) تا 1.12 میلیارد بشکه (از سوی آژانس بین المللی انرژی) متغیر است. اما سطح ذخایر در نیمه دوم سال با بهبود تقاضا و فراوری کمتر، کاهش پیدا خواهد نمود.

تغییرات سطح ذخایر نفت

سطح ذخایر نفت پس از رشد عظیمی که در نیمه اول سال داشت، در نیمه دوم کاهش پیدا خواهد نمود. اما حتی اگر اعضای گروه اوپک پلاس به طور کامل به توافق کاهش فراوری عمل نمایند و کاهش فراوری بیشتری از سوی عربستان سعودی و متحدانش صورت بگیرد، ذخایر دنیای نفت در خاتمه سال بالاتر از سطح ابتدای سال خواهد بود.

اوپک رشد ذخایر به میزان حدود 530 میلیون بشکه، اداره اطلاعات انرژی آمریکا رشد ذخایر به میزان 620 میلیون بشکه و آژانس بین المللی انرژی رشد ذخایر به میزان بیش از 725 میلیون بشکه را پیش بینی نموده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، حتی اگر تقاضا برای نفت در سال 2021 به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا برگردد که دیدگاه خوش بینانه ای به نظر می رسد، فراورینمایندگان نفت تحت فشار خواهند ماند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 515

به "کرونا در مصرف نفت 1.7 میلیارد بشکه شکاف می اندازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا در مصرف نفت 1.7 میلیارد بشکه شکاف می اندازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید