از برج 900 ساله لندن چه می دانید؟

به گزارش تور کانادا، برج لندن، در اصل قصر سلطنتی علیاحضرت و قلعه نظامی برج لندن نام دارد. این قلعه در اواخر سال 1066 توسط ویلیام فاتح (William The Conqueror) ساخته شد و 12 سال بعد، برج سفید (The White Tower) را به آن اضافه نمود. قرن هاست که برج لندن به عنوان اقامتگاه سلطنتی، اسلحه خانه، خزانه، ضرابخانه سلطنتی، اداره اسناد، باغ وحش و محل نگهداری جواهرات سلطنتی، به کشور انگلیس خدمت نموده است.

از برج 900 ساله لندن چه می دانید؟

فرمانداری برج لندن

اداره قصر به عهده فردی بود که از میان درباریان و اشراف نامدار انتخاب می شد. اسقف اعظم کانتربری (The Archbishop of Canterbury) تنها کسی بود که چهار بار به عنوان فرماندار برج لندن انتخاب شد. فرمانداری قلعه مزایای زیادی داشت: جمع آوری مالیات کشتی ها در بنادر لندن ، مالکیت غنایمی که رود تیمز (Thames River) می آورد و حاکم قانونی مناطق اطراف برج. حتی زندانیان می بایست حق الزحمه ای بابت نگهداری شان به فرماندار پرداخت می کردند.

زندان برج لندن

هرچند این سازه به عنوان زندان ساخته نشد، اما به دلیل نزدیکی به دربار در وستمینستر (Westminster)، مکان مناسبی برای نگهداری زندانیان بود. اسقف فلمبارد (Flambard)، یکی فرمانداران قلعه، خودش اولین زندانی و اولین فراری در سال 1100 میلادی است. روی دیوارهای برج اسم های زیادی حکاکی شده است. یکی از آن ها هیو دریپر (Hew Draper)، مهمانخانه دار اهل بریستول بود که به دلیل ترویج جادو و جنبل به قصر فرستاده شد. هیو روی دیوار یک صورت فلکی عظیم با جزئیات دقیق، به همراه ارقام و اعداد برج های 12 گانه کشید و زیر آن نوشت هیو دریپر، اهل بریستول، این صورت فلکی را در 30مین روزِ ماه میِ سالِ 1561 کشید. هیچکس اطلاعی ندارد هیو در زندان مرد یا آزاد شد یا فرار کرد. هیچ سند دقیقی هم از او جز این اثر، در دسترس نیست.

محوطه اصلی برج لندن

در داخل قلعه فقط 22 اعدام صورت گرفت. بقیه اغلب نزدیک تاور هیل (Tower Hill) اجرا می شد. آخرین نفری که سر زده شد لرد لُوات (Lord Lavat)، یکی از هواداران 80 ساله جکوبایت ها (Jacobite) در آوریل سال 1747 بود. ناگفته نماند برای ناظرین سکویی چوبی ساختند که به طور ناگهانی سقوط کرد و 20 نفر کشته شدند. آخرین اعدام در این قلعه سال 1941 رخ داد وقتی که جوزف جاکوبز (Josef Jakobs)، جاسوس آلمانی، با جوخه آتش تیرباران شد.

ضرابخانه برج لندن

سال 1278 میلادی، خزانه سلطنتی در برج لندن برپا شد. در آن موقع بیشتر سکه ها را در اطراف شهر ضرب می کردند. هنری هشتم (Henry VIII) این سیستم را تغییر داد تا ضرابخانه سلطنتی به تنهایی عهده دار این وظیفه باشد. جالب است بدانید با این کار او دماغ مسی پیر (Old Copper Nose) لقب گرفت، چون طلا و نقره با چهره او ضرب می شد و بینی عظیم او پشت سکه بسیار چشم گیر بود. با این حال، هنری هشتم از این ثروت به دست آمده، برای پرداخت بدهی های ناشی از جنگ های خارجی و ساختن کاخ های زیبا استفاده کرد.

باغ وحش برج لندن

برای 600 سال در برج لندن جایگاهی برای نگهداری حیوانات سلطنتی وجود داشت. این باغ وحش توسط پادشاه جان (King John) در اوایل 1200 تأسیس شد و حیوانات شگفت انگیزی که به دربار انگلیس هدیه می شد، در آن جا نگهداری می کردند. اولین حیوانات شامل چند شیر، یک فیل و یک خرس قطبی بودند. چندین ببر، کانگورو و شترمرغ هم بعداً اضافه شدند. شواهد باقی مانده نشان از وجود شیرهای باربری (Barbary lions) می دهند، نوعی شیر در شمال آفریقا که نسل آن در حال حاضر منقرض شده است. این نمایشگاه در 1835 میلادی، توسط دوک ولینگتون (Duke of Wellington) بسته شد و حیوانات به باغ وحش لندن در ریجنت پارک (Regents Park) منتقل شدند.

جواهرات سلطنتی برج لندن

از زمانی که ویلیام فاتح آغاز به نگهداری گنجینه ها در برج لندن کرد، این قلعه تبدیل به مکانی برای نگهداری جواهرات سلطنتی شده است. تعداد این جواهرات امروزه به 23578 می رسد و صد البته تاج امپراطوری انگلستان با 2868 الماس،273 مروارید، 17 یاقوت کبود، 11 زمرد و 5 یاقوت سرخ، زیباترین قطعه در میان آن هاست.

کلاغ های برج لندن

خرافه ای قدیمی وجود دارد که اگر کلاغ ها برج را ترک نمایند، پادشاهی سقوط خواهد نمود. با وجود این جمله خنده دار، وجود اولین کلاغ به سال 1885 برمی گردد. در حال حاضر 7 کلاغ در برج نگهداری می گردد که هرکدام نامی دارند و یک از بال هایشان چیده شده تا به دور دست پرواز ننمایند. اگرچه یکی از آن ها، گروگ (Grog) تا نزدیکی مهمان خانه ای در شرق پیشروی نموده است. متأسفانه در طول بمباران هوایی جنگ جهانی دوم همه کلاغ ها جز یکی، از شدت استرس تلف شدند.

منبع: گردشبان
انتشار: 17 خرداد 1400 بروزرسانی: 17 خرداد 1400 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1151

به "از برج 900 ساله لندن چه می دانید؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "از برج 900 ساله لندن چه می دانید؟" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از برج 900 ساله لندن چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید