خبرنگاران بی احتیاطی زنجیر مرگ دوچرخه سواران

به گزارش تور کانادا، تهران- خبرنگاران- دوچرخه سواری رشته ای پرخطر است که این روزها رکابزنان را به دلیل بی احتیاطی خود یا رانندگان در کام مرگ می کشد و تنها راه کاهش آسیب های آن رعایت اصول ایمنی و حضور در مسیرهای کم خطر است.

خبرنگاران بی احتیاطی زنجیر مرگ دوچرخه سواران

دوچرخه سواری رشته ای است که این روزها علاقه مندان زیادی را به خود جذب کرده، اما همواره در گوشه و کنار دنیا شاهد مرگ بسکمک از دوچرخه سواران هستیم. موضوعی که در این هفته برای مهیار فرزانه عضو تیم نوجوانان رخ داد که با وجود رعایت اصول ایمنی در اثر تصادف جان باخت.

خطرات دوچرخه سواری می تواند براثر سانحه رانندگی یا مواجهه با برخورد با حیوانات بویژه برای دوچرخه سواران جاده رخ دهد.

مهم ترین چیزی که جان دوچرخه سوار را تهدید می کند نبود جاده های ایمن است. موضوعی که در خیلی از شهرهای ایران شاهد آن نیستیم و دوچرخه سواران مجبور هستند تا در جاده ها رکاب بزنند و همین امر می تواند جان آنان را به خطر بیندازد.

رعایت نکات ایمنی و توجه به اطراف در جاده شاید بتواند تا حدی به حفظ جان دوچرخه سوار کمک کند اما نمی تواند جلوی رانندگانی را گرفت که با احتیاطی رانندگی نمی کنند و خطرات را برای دوچرخه سواران به ارمغان می آورند.

بنابراین تنها حفظ نکات ایمنی موثر نخواهد بود و اشتباهات دیگران می تواند یک دوچرخه سوار را به کام مرگ بکشاند. محمد گنج خانلو عضو تیم ملی دوچرخه سواری جاده در این زمینه به خبرنگار خبرنگاران گفت: خطراتی که ما را تهدید می کند تصادف با ماشین و نیز زمین خوردن در راستاهای پیچ در پیچ جاده ها است. همواره در سمت راست جاده باید حرکت کنیم اما باز هم وقتی راننده بی احتیاطی می کند و با موبایل مشغول صحبت کردن است امکان تصادف برای آن دوچرخه سوار وجود دارد. امکان تصادف در ورودی و خروجی جاده ها برای دوچرخه سواران بیشتر است. وقتی اتومبیلی با سرعت خیلی زیاد وارد راستای می شود فرصت فرار کردن از دوچرخه سوار گرفته خواهد شد و در نهایت به کام مرگ کشیده می شود.

وی اضافه نمود: دیگر آنکه برخی از دوچرخه سواران خودشان سهل انگاری می کنند و این اتفاق برای آنان می افتد و نباید در مکان های شلوع حضور یابند. تمرینات ما بیشتر دور ورزشگاه آزادی است اما ما در ماده جاده هستیم و باید اسکورت داشته باشیم. هیات تهران باید امنیت دوچرخه سواران را تضمین کند. برخی مواقع رانندگان با سرعت بالا از کنار ما رد می شوند و می خواهند با دوچرخه سواران شوخی کنند اما نمی دانند که این رشته شغل ما محسوب می شود و تفریحی به جاده ها نمی رویم و برای ارتقای خود این کار را انجام می دهیم.

با توجه به سخنان گنج خانلو می توان چنین ارزیابی کرد که هیات های استانی باید برای امنیت دوچرخه سواران برنامه ای را در دستور کار خود قرار دهند اما این قضیه تا چه حد می تواند به حفظ جان آنان کمک کند. امید سراجی رییس هیات دوچرخه سواری استان تهران در این زمینه گفت: دوچرخه سواری از رشته های پر خطر است. ما در کلاس های مربیگری مبحث ایمنی در ورزش را داریم که مربیان باید به والدین رده های سنی پایه پرخطر بودن این رشته را گوشزد کنند. در ماده جاده خطرهای بالقوه ای وجود دارد و دست ورزشکار یا مربی نیست.

وی اضافه نمود: بیاد دارم در سه سال گذشته کریستینا فوگل قهرمان دوچرخه سواری 2 دوره بازی های المپیک، براثر تصادف بر روی ویلچر نشست. وقتی ورزشکاری کلاه ایمنی می گذارد و حتی تیم اسکورت همراهش باشد باز هم خطر او را تهدید می کند. هر رشته ای خطرات خود را دارد. یک سری از خطرات از محیط به ورزشکار وارد می شود. زیرا آن فرد امکان برخورد با حیوانات را در جاده خواهد داشت و حتی سُر خوردن در راستا، بدلیل بارندگی یا وجود بنزین می تواند جان آن رکابزن را تهدید کند.

سراجی عنوان کرد: در هیچ جای دنیا راستا اختصاصی تمرین برای دوچرخه سواری قهرمانی وجود ندارد و شاید یک دوچرخه سوار بخواهد 140 کیلومتر تمرین کند، زیرا اقتضای ماده جاده بر تمرینات استقامتی است. در تهران بوستان چیتگر را برای تمرین دوچرخه سواران داریم اما ورزشکار نیاز به تنوع دارد و شاید بخواهد در جاده قدیم کرج رکاب بزند. 11 سال پیش یکی از ورزشکاران ما با وجود رعایت اصول ایمنی در بزرگراه آزادگان با کامیون تصادف کرد. این خطرات همواره برای دوچرخه سواران وجود دارد.

با ارزیابی سخنان رییس هیات استان تهران بنظر می رسد که جلوگیری از خطرات در دوچرخه سواری امری اجتناب ناپذیر است و خود ورزشکاران نیز باید در این زمینه محتاط باشند. محمود پراش سرمربی تیم ملی نیز گفت: مرگ دوچرخه سواران بدلیل تصادف بارها اتفاق افتاده و امنیت آنان بسیار مهم است. فرآیند غلطی که از گذشته وجود داشت این بود که دوچرخه سواران خود به تنهایی به تمرینات می رفتند و هیات ها نظارتی بر آنان نداشتند. بهترین راه حل این است که هیات دوچرخه سواری استان ها، انسجامی برای حفظ جان دوچرخه سواران داشته باشد تا مربیانی را در کنار ورزشکاران بگذارند و امنیت آنان را حفظ کنند و خطرات را کاهش دهد. خطرات برای ورزشکاران نوجوان و جوان بیشتر است. همچنین ورزشکار بدون هماهنگی به تمرین نروند و پشتیبان داشته باشد.

منبع: ایرنا
انتشار: 2 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 474

به "خبرنگاران بی احتیاطی زنجیر مرگ دوچرخه سواران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بی احتیاطی زنجیر مرگ دوچرخه سواران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید