در حال حاضر چند هواپیما در جهان وجود دارد؟

به گزارش تور کانادا، تعداد هواپیماهای دنیا

در خصوص هواپیما و صنعت هواپیمای می گردد صدها مطلب نوشت اما یکی از موضوعاتی که همواره فکر افراد را درگیر می نماید، تعداد هواپیماهای دنیا است. زمانی که به یک فرودگاه می رویم در یک لحظه چند هواپیما بلند می گردد و می نشیند و اگر بخواهیم این موضوع را به تعداد تمام فرودگاه های دنیا هم بسط بدیم، متوجه می شویم که چقدر این وسیله امن حمل و نقل در دنیا زیاد است و چقدر ما انسان ها به آن عادت نموده ایم. در ادامه همراه خبرنگاران باشید تا با هم به آنالیز تعداد هواپیماهای دنیا بپردازیم.

در حال حاضر چند هواپیما در جهان وجود دارد؟

حدودا تنها 100 سال است که از عمر پروازهای هوایی می گذرد اما ما در حال حاضر آسمان را پر نموده ایم. همین الان اگر بیرون بروید و به سمتی که فرودگاه های شهر وجود دارند بایستید، مطمئن باشید که بعد از چند دقیقه یک فرودگاه را می بینید که در آسمان پرواز می نماید. طبق گفته انجمن بین المللی حمل ونقل هوایی (IATA)، هواپیماها هر سال بیش از 4 میلیارد مسافر را جابجا می نمایند که این رقم نسبت به 12 سال گذشته، دو برابر شده و برابر با نصف جمعیت زمین است (البته این رقم، تعداد مسافران در هر پرواز را حساب نموده نه یک شخص، یعنی ممکن است یک مسافر در سال 6 سفر هوایی داشته باشد که در این رقم همه این 6 پرواز حساب شده اند). برای ارائه خدمات به این حجم از مسافرین که تعدادشان روز به روز در حال افزایش است، صنعت هواپیمایی به هواپیماهای بیشتر، فرودگاه های بیشتر و … احتیاج دارد.

تعداد هواپیماهای دنیا چقدر است؟

این سوال به وضوح ساده نیست. با وجود ثبت همه هواپیماها در دنیا، پیگیری هر هواپیمایی در دنیا کار ساده ای نیست. به گفته تحلیلگران حمل و نقل هوایی Ascend، تعداد هواپیماهای دنیا در حال حاضر حدود 23،600 است که شامل هواپیماهای مسافربری و باربری می گردد. به نظر می رسد 2500 هواپیما نیز در انبارهای هواپیمایی موجود هستند.

برآورد دیگری که شامل تمام هواپیماهای مسافربری و نظامی (اما نه هواپیماهای شخصی و سبک) می گردد، ادعا می نماید که 39،000 هواپیما در دنیا وجود دارد و در طول تاریخ، بیش از 150،000 تا بوده است.

ما به چند هواپیما احتیاج داریم؟

سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO) می گوید که شبکه دنیای حمل و نقل هوایی حداقل در 15 سال اخیر، دو برابر شده است و انتظار می رود که تا سال 2030 نیز مجددا دوباره گردد.

بوئینگ، یکی از بزرگترین فراوری نماینده هواپیما در دنیا نیز موافق این گفته است. شرکت بوئینگ اظهار دارد که در طول 20 سال آینده احتیاجمند 39،620 هواپیمای تازه است؛ بنابراین تا سال 2037، تعداد هواپیماهای دنیا 63،220 خواهد بود البته به جز آن هایی که از رده خارج می شوند. این پیش بینی بر اساس ترکیبی از رشد خطوط هوایی و جایگزینی هواپیماهای قدیمی و مقرون به صرفه تر است. بدون شک، تقاضای مسافرها نیز نسبت به این صنعت بیشتر خواهد شد.

چه کسی هواپیماها را می سازد؟

بیشتر هواپیماهای دنیا ساخته دو شرکت هواپیمایی بوئینگ و ایرباس هستند. این دو شرکت هواپیمایی، بیشتر هوانوردهای مسافربری را به دنیا عرضه می نمایند و رقابت تنگاتنگی نیز با یکدیگر دارند. جالب است بدانید که در سال 2016، ایرباس 688 و بوئینگ 748 هواپیمای تازه به دنیا ارائه داد.

در اواخر ماه جولای 2017، ایرباس برای بیش از 17،000 سفارش داشت که عمدتا مدل A320 بودند، در حالیکه تعداد سفارش های بوئینگ 5،705 مورد بود. دفتر ایرباس مستقر در تولوز و بوئینگ در سیاتل در رقابت سالمی حضور دارند. جان لیهی (John Leahy)، مدیر عامل شرکت ایرباس، در سخنرانی خود در ماه ژانویه 2017 گفت: این رقابت چقدر شدید است؟ با اینکه به شدت رقابت پپسی و کوکاکولا نیست، اما هنوز هم بسیار شدید می باشد.

محبوب ترین مدل بوئینگ، 737 است که از سال 1967 بیش از 9،600 مورد از این هواپیما ساخته شده اند، در حالی که خانواده ایرباس A320 از سال 1988 تا به امروز 7،696 عضو داشته است. این دو هواپیمای تجاری بیشتر از همه شرکت های هواپیمایی در حال فراوری هواپیما هستند.

بیشترین هواپیماهای دنیا برای کجا هستند؟

اگر بخواهیم به این سوال جواب دهیم، آماری در ماه ژوئن 2016 منتشر شده است که باید به آن برگردیم. نسبت به این آمار، امریکن ایرلاینز بیشترین هواپیما را دارد. آمار دیگر به این ترتیب هستند:

  • نسبت به عایدی: امریکن ایرلاینز با عایدی 40.99 میلیارد دلار در سال 2014 و 2015
  • نسبت به مسافران جابجا شده: امریکن ایرلاینز با 198700000 در سال 2016
  • نسبت به میزان ناوگان: امریکن ایرلاینز با 1556
  • نسبت به تعداد مقاصد: امریکن ایرلاینز با 350 مقصد
  • نسبت به کشورهایی که در آن پرواز دارد: ترکیش ایرلاین با 120 کشور

چه تعداد هواپیما در یک لحظه در آسمان وجود دارد؟

براساس گفته های ناظران در FlightRadar24، که هواپیماهای سراسر دنیا را پیگیری می نماید، این تعداد بر اساس ساعت، روز و شب و سال فرق دارد. ایان پتچنیک از این شرکت می گوید:

اگر ما در خصوص پیک ترافیکی برای کل سال صحبت کنیم، در یک بعد از ظهر آدینه بین ساعت های 14:00 و 16:00 (زمان دنیای هماهنگ شده UTC) در ماه ژوئیه یا اوت شاهد کمی بیشتر از 16 هزار پرواز در هوا خواهیم بود. مدت زمان مشابه در ماه ژانویه یا فوریه حدود 13،000 پرواز در آسمان است.

چند هواپیما تا به امروز ناپدید شده است؟

بین سال ها 1948 و 2014 (یعنی حدود 66 سال)، تعداد هواپیماهای دنیا که گم شده اند، 85 هواپیما بوده اند که هیچ ردی از خود به جای نگذاشته اند. از میان این تعداد، 26 تا هواپیماهای مسافربری بوده اند، 59تای آن ها در دریا و 26تای آن ها در زمین ناپدید شده اند. نزدیک ترین هواپیمای گمشده از لحاظ تاریخی به ما، پرواز ایرلاین مالزی 370 بود و در حالی که بعضی از سازمان ها هنوز هم در پی آن هستند، این هواپیما هنوز پیدا نشده است. اگر ترکیب تحقیقات کشورهای مالزی، استرالیا و چین را در نظر بگیریم، به طور کلی حدودا 20 هزار کیلومتر مربع از بخش های جنوبی اقیانوس هند برای کشف این هواپیما جستجو شده است، اما این هواپیما که 239 مسافر داشت، هرگز پیدا نشد.

منبع: telegraph.co.uk

منبع: الی گشت
انتشار: 20 فروردین 1401 بروزرسانی: 20 فروردین 1401 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1519

به "در حال حاضر چند هواپیما در جهان وجود دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در حال حاضر چند هواپیما در جهان وجود دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید