سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه تبدیل شد!

به گزارش تور کانادا، آیا می دانید فرق بین سازمان و وزارتخانه چیست؟ سازمان بخشی از یک وزارتخانه می باشد، درحالی که وزارتخانه خود یک واحد بزرگ است که چندین سازمان و اداره را تشکیل می دهد. پیشرفت سازمان ها و بزرگ تر شدن آن ها باعث می گردد آن ها خود به وزارتخانه مستقل تبدیل شوند و چندین نهاد و بخش را در زیر مجموعه خود داشته باشند، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز به دلیل پیشرفت هایی که درزمینه گردشگری داشته است تبدیل به وزارتخانه مستقل شده است.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه تبدیل شد!

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

کشور ایران به واسطه داشتن پیشینه تاریخی غنی از ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه صنعت گردشگری برخوردار است. همین مسئله باعث شده تا افراد زیادی برای بازدید از این بناهای ارزشمند و همچنین آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم ایرانیان، خواهان سفر به ایران باشند. اما متأسفانه با وجود این بستر ارزشمند تاریخی، گردشگری در ایران همچنان در مرحله ابتدایی واقع شده است و رونق چندانی پیدا نکرده است.

بنا به گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران در بخش دارا بودن آثار باستانی و تاریخی در رتبه دهم و در بخش مناطق طبیعی در رتبه پنجم جهان نهاده شده است. اما با این وجود تنها در حدود دو میلیون نفر سالانه ایران را برای گذراندن تعطیلات خود انتخاب می نمایند و این در حالی است که در طی یک سال به طور متوسط 842 میلیون جهانگرد در سراسر جهان جابجا می شوند. کم رونق بودن گردشگری در ایران دلایل بسیاری دارد اما شاید مهم ترین آن تبلیغات نامناسب و ضعیف در این زمینه و همچنین نبودن بستر مناسب برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای ساخت هتل و خدمات رفاهی در مناطق گردشگری ایران باشد.

در سال های اخیر دولت تصمیم به گسترش این صنعت پر رونق در کشور گرفته است یکی از اقدامات انجام شده در سال های اخیر و تأثیرگذار در این زمینه تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

بحث تبدیل شدن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه مستقل در چند دوره مجلس مورد آنالیز نهاده شد اما در هر دوره با موانعی برای تصویب شدن روبرو می شد. خوشبختانه این طرح با پیگیری کمیسیون های مجلس و هیئت رئیسه در تاریخ 7/9/9/97 با 159 رأی موافق، 8 رأی ممتنع و 22 رأی مخالف به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارت خانه تبدیل شد.

با توجه به تائید این طرح، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تمامی اختیارات و وظایف خود، بدون توسعه تشکیلات و افزایش نیروی انسانی به وزارت میراث فرهنگی تبدیل شد. همچنین هزینه ناشی از این تغییر از هزینه های جاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تأمین می گردد.

با توجه به اینکه در سال های اخیر توسعه گردشگری در برنامه های دولت نهاده شده است، این مسئله باعث می گردد تا دولت بتواند نظارت بیشتری بر روی فعالیت های این وزارتخانه جهت جذب گردشگر و ارتقا شغل های ایجاد شده در شهرها و روستاهای تاریخی ایران داشته باشد.

مزیت های تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری

  • نظارت بیشتر دولت به طور مستقیم بر عملکردهای این وزارتخانه
  • ترغیب و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در ساخت هتل و مراکز گردشگری- تفریحی
  • ارتقا زیرساخت های گردشگری
  • یاری به بالا رفتن اقتصاد کشور و اشتغال زایی با ارتقا صنعت گردشگری در کشور
منبع: ستاره ونک
انتشار: 18 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 91

به "سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه تبدیل شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه تبدیل شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید