شناسایی گونه هایی از تدفین دوره اسلامی در پنجمین فصل از کاوش لیارسنگ بن

به گزارش تور کانادا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از اتمام پنجمین فصل از کاوش های باستان شناسی لیارسنگ بن املش با شناسایی گونه هایی از تدفین دوره اسلامی اطلاع داد.

شناسایی گونه هایی از تدفین دوره اسلامی در پنجمین فصل از کاوش لیارسنگ بن

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، ولی جهانی با اعلام این خبر گفت: لیارسنگ بن یکی از مهم ترین محوطه های دوران تاریخی در استان گیلان است که در سال 1391 شناسایی و از سال 1392 حدس و کاوش های باستان شناسی در آن شروع شد و این محوطه به همراه حرائم آن در سال 1397 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

او در ادامه گفت: در فصول گذشته کاوش، تدفین هایی از دوره های اشکانی و ساسانی در این محوطه شناسایی شدند که اطلاعات مهمی از فرهنگ مادی، ویژگی های جسمانی و تغذیه مردمان آن دوره در گیلان ارائه نموده است.

جهانی اظهار کرد: پنجمین فصل از کاوش های باستان شناسی این محوطه به شناسایی گونه هایی از تدفین که احتمالا مربوط به دوره اسلامی اند، منجر شده است. این یافته ها نشان می دهد در زمان ورود مسلمانان عرب به مناطق شمالی ایران، مردم لیارسنگ بن تا قرن دوم و سوم هجری قمری سنت های پیشین خود را حفظ نموده اند که شواهد آن را می توان در گونه شناسی قبور لیارسنگ بن مشاهده کرد. برخی از قبور با کمی تغییرات که شیوه خاک سپاری دوره اسلامی در آن رعایت شده، فاقد هرگونه شیء اند.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان همچنین گفت: با استناد به پنج فصل از کاوش های باستان شناسی، آنچه مشهود است اینکه مردم منطقه جنگجو و دامدار بودند؛ ابزارآلات آهنی به وفور در قبرها به دست آمده که جنگجو بودن مردم منطقه را تایید می نماید. کاوش ها همچنین نشان دهنده تداوم سنت ها در لیارسنگ بن بوده و مردم این منطقه در دراز مدت به سنت های خود پایبند بوده اند. این تداوم سنت ها از اواخر دوره ساسانی تا قرون دوم و سوم هجری قمری ادامه داشته است.

جهانی گفت: نظر قطعی در این خصوص به آنالیز های بیشتر و نتایج مطالعات آزمایشگاهی احتیاج دارد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 59

به "شناسایی گونه هایی از تدفین دوره اسلامی در پنجمین فصل از کاوش لیارسنگ بن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی گونه هایی از تدفین دوره اسلامی در پنجمین فصل از کاوش لیارسنگ بن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید