مروری بر تلخ ترین سوانح هواپیمایی در ایران ، کدام هواپیماهای مسافربری و ایرلاین های ایرانی بیشترین تعداد سقوط و مرگ را دارند؟

به گزارش تور کانادا، سقوط هواپیما در کشور ما برمی شود به سال 1327. زمانی که یک فروند هواپیمای C-47B-20-DK ایرانیان ایرلاینز سقوط کرد. این سانحه که حدود 70 سال از وقوع آن می گذرد ششم دی ماه ماه رخ داد.

مروری بر تلخ ترین سوانح هواپیمایی در ایران ، کدام هواپیماهای مسافربری و ایرلاین های ایرانی بیشترین تعداد سقوط و مرگ را دارند؟

به گزارش خبرنگاران، از همان سال تا الان ما سقوط های زیادی را به دیدن نشستیم که تعداد زیادی از آن ها مرگ هموطنان ما را در پی داشتند. در این گزارش دلخراش ترین حادثه های هوایی را مرور می کنیم. این گزارش براساس آماری که پایگاه آطلاع رسانی صنعت هواپیمایی کشور منتشر نموده نوشته شده است.

خلیج فارس/1367

ایران ایر

12 تیرماه 67 برای ما یکی از تلخ ترین روزهای تاریخ است. بیشترین تعداد کشته در حادثه های هوایی را در همین روز دادیم و سال هاست بزرگداشتی برای سالگردش می گیریم. روزی که ایربارس A300B2-203 از تهران راهی دبی شد و 290 نفر از مسافرانش هیچ وقت به مقصد نرسیدند. این هواپیما به وسیله ناو جنگی آمریکا درست روی آب های نیلگون خلیج فارس مورد حمله نهاده شد.

کرمان 1371

نیروی هوایی

عصر آخرین روز بهمن ماه مصادف با شب عید غدیر یک فروند هواپیمای Ilyushin 76MD همراه 275 سرنشین از زاهدان راهی کرمان بودند که سقوط به قله ارتفاعات سیرچ باعث شد برای همواره از صفحه رادار محو شوند.

قزوین/ 1388

هواپیمایی کاسپین

153 مسافر و 15 خدمه و کادر پرواز هواپیمای توپولف تی یو-154 شرکت هواپیمایی کاسپین تیرماه 1388 تهران را به مقصد ایروان ارمنستان ترک می کرد که بعد از 16 دقیقه به دلیل نقص فنی ارتفاع کاهش پیدا کرد و در مدت زمان 90 ثانیه این هواپیما حوالی روستای جنت آباد قزوین سقوط کرد.

تهران/1384

نیروی هوایی

15 آذرماه 12 سال قبل در تاریخ ما به روزی تبدیل شد که اصحاب رسانه در حالی که با هواپیمای ترابری 130-C هرکولس متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تهران را به مقصد بندرعباس ترک می کردند، برای همواره از میان ما رفتند. هواپیمای آن ها که قرار بود خبر مانور نیروهای نظامی به منطقه بندرعباس را پوشش بدهند، درست 8 دقیقه بعد از پرواز دچار نقص فنی در موتور شماره 4 شد. زمانی که خلبان تصمیم گرفت به فرودگاه برگردد، هواپیما از مسیر اصلی فرود منحرف و به ساختمانی 10 طبقه در شهرک توحید واقع در منطقه آذری تهران برخورد کرد. در این حادثه علاوه بر تمامی 94 سرنشین و خدمه هواپیما، 12 نفر نیز در شهرک مسکونی توحید جان خود را از دست دادند.

کوه های لشکرک/ 1358

نیروی هوایی

هواپیمای بویینگ 727 در حال طی مراحل نهایی پروازبود و هنگامی که به باند 29 فرودگاه مهرآباد نزدیک می شد به دلیل مه و برف شدید در ارتفاعات البرز سقوط کرد که منجر به کشته شدن همه سرنشینان هواپیما شد. احتمالا ILS و رادار زمینی در زمان وقوع حادثه غیر فعال بودند.

تهران 1371

ایران ایر

19 بهمن ماه 131 مسافر و خدمه سوار بر هواپیمای توپولوف 154 شدند. همزمان با برخاستن این هواپیما چند فروند جنگنده نیروی هوایی به نوبت در حال فرود بر روی باند 29 چپ فرودگاه بودند. در هنگام چرخش و تقرب به سوی باند 29 چپ یکی از سوخو های نیروی هوایی با توپولف 154 که در حال افزایش ارتفاع بود برخورد کرد. دم توپولوف از بدنه جدا شد و هواپیما پس از طی مسافت کوتاهی سقوط کرد.

زاهدان/1365

نیروی هوایی

هواپیمای 130-C هرکولس نیروی هوایی با 91 سرباز در حال تقرب به فرودگاه زاهدان با کوه برخورد کرد. هواپیما در ارتفاع پایین تر از حد مجاز در حال پرواز بود.

24 کیلومتری مشهد/1375

نیروی هوایی

هواپیمای 130-C هفت روز مانده به عید از مشهد به سمت دزفول در حال حرکت بود که با نقص فنی در قسمت موتور رو به رو شد. خدمه تمام کوشش خودشان را کردند تا به فرودگاه برگردند اما متاسفانه هواپیما سقوط کرد و 86 نفری که برای عید راهی دزفول بودند جان سپردند.

ارومیه/1389

ایران ایر

پرواز 277 ایران از مبدا تهران به مقصد ارومیه در حالی که آماده فرود در فرودگاه ارومیه بود به دلایل نامشخص در فاصله 8 کیلومتری از فرودگاه دچار سانحه شد. در این سانحه 79 نفر جان خود را از دست دادند.

ارتفاعات کرکس/ 1373

هواپیمایی آسمان

35 دقیقه بعد از پرواز از مبدا نطنز به مقصد تهران یک فشار ناگهانی هر دو موتور پرواز 746 هواپیمایی آسمان را از کار انداخت و باعث شد که هواپیمای فوکر ارتفاعش را از دست بدهد. در نتیجه 47 ثانیه بعد به کوه بر خورد کرد. تکه پاره های هواپیما در منطقه ای در حدود 300 متر مربع دورتر از محل برخورد پیدا شد.

سه کیلومتری شارجه/ 1382

کیش ایر

پرواز 7170 در حالی که به باند 12 فرودگاه شارجه نزدیک می شد کنترلش را از دست داد و پس از یک چرخش به سمت چپ سقوط کرد. نتایج آنالیز های اولیه نشان می دهد که هر دو ملخ در فاصله 2.5 مایلی فرودگاه به حالت معکوس درآمده بودند. در این حادثه 3 نفر از سرنشینان زنده ماندند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1402 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1748

به "مروری بر تلخ ترین سوانح هواپیمایی در ایران ، کدام هواپیماهای مسافربری و ایرلاین های ایرانی بیشترین تعداد سقوط و مرگ را دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مروری بر تلخ ترین سوانح هواپیمایی در ایران ، کدام هواپیماهای مسافربری و ایرلاین های ایرانی بیشترین تعداد سقوط و مرگ را دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید