همه چیز درباره ارتودنسی که نمی دانستید

به گزارش تور کانادا، چندسالی است که ارتودنسی در برخی موارد استفاده می گردد و معمولا دلیل اصلی آن تغییرات زیبایی است اما ارتودنسی می تواند در ناهنجاری ها و مسائل دندانی هم به یاری فرد بیاید.

همه چیز درباره ارتودنسی که نمی دانستید

در ادامه دکتر امین گلشاه، متخصص ارتودنسی به بیان نکات مهمی در این باره می پردازد. خوب است بدانید عدم درمان به موقع نامرتبی های دندانی و ناهنجاری های فک به افزایش به هم ریختگی دندانی، تشدید تحلیل لثه، کاهش کارایی جویدن، تشدید ناتوانی در تکلم، افزایش احتمال صدمات ناشی از ضربه به دندان ها و سایش شدید لبه های دندان منجر می گردد.

از دیگر عوارض درمان نشدن ارتودنسی می توان به حساس شدن سطوح تاج و ریشه، تحلیل استخوان دور ریشه و فشار روی مفصل فک اشاره نمود که منجر به سایش اجزای مفصل، صداهای مفصل فکی، قفل شدن فک و دردهای مزمن ناحیه سر و صورت و گردن می گردد. درمان ارتودنسی در هر سنی می تواند آغاز گردد اما هرچه زودتر آغاز گردد، درمان راحت تر صورت گرفته و از درمان جراحی یا پیچیده تر شدن مشکل جلوگیری می گردد.

انجمن ارتودنتیست های آمریکا توصیه می نماید بچه ها در هفت سالگی یا زودتر برای معاینه ارتودنسی مراجعه نمایند. هرچند درمان بسیاری از مسائل دندانی-فکی بعد از این سن انجام می گردد ولی مراجعه به موقع، برای آغاز درمان بعضی ناهنجاری ها مانند کوچکی فک بالا، عادت به مکیدن انگشت و جلو بودن چانه مناسب تر است.

چرا باید ارتودنسی کنیم؟

گاهی والدین به دلیل طولانی بودن درمان ارتودنسی انجام آن را به تاخیر می اندازند اما با انجام ارتودنسی می توان احتمال آسیب دیدن دندان های بیرون زده، احتیاج به جراحی فک و احتمال نهفته شدن دندان های دائمی را به میزان زیادی کاهش داد و به حفظ فضای دندان های دائمی برای رویش دندان ها یاری کرد.

گاه به دلیل نحوه قرارگیری نادرست دندان ها، بچه ها نمی توانند به درستی صحبت نمایند. ارتودنسی حتی به اصلاح جهت رشد فک نیز تاثیر می گذارد و بنا بر دلایل گفته شده احتیاج است. حتما بچه ها در سن مناسب و در صورت احتیاج از این درمان بهره بگیرند.

انواع ارتودنسی

در درمان ارتودنسی از دو شیوه با وسایل متحرک و ثابت استفاده می گردد. اکثر وسایل متحرک ارتودنسی (مخصوصا پلاک های اصلاح رشدی) فقط در بچه ها در حال رشد قابل استفاده اند. طول دوره درمان هم با وسایل متحرک بین چند ماه تا یک سال متغیر است. وسایل ثابت نیز شامل مجموعه ای از براکت ها و سیم های فلزی است. براکت توسط مواد چسبنده به سطح دندان ها متصل می گردد و با سیم ها و کش هایی مخصوص به سمت مورد نظر سوق داده می گردد.

کدام درمان بهتر است؟

معمولا در در منظم کردن دندان ها یا برطرف نابه هنجاری های اسکلتی-فکی با یاری وسایل و پلاک های متحرک را ارتودنسی متحرک می گویند. اغلب پلاک های ارتودنسی از مواد آکریلیک، سیم های فلزی نگهدارنده، فنرهای مخصوص حرکت دندانی و حتی پیچ های بازشونده فکی تشکیل می شوند. اخیرا انواع پلاک های پیش ساخته تمام پلاستیکی نیز به بازار آمده اند.

در نوجوانان و بزرگسالان استفاده از وسایل ثابت ارجحیت دارد اما در انتخاب درمان سن، نوع و شدت مشکل دندانی-اسکلتی، بسیار مهم است. درنهایت بهتر است برای تشخیص بهتر به متخصص اعتماد کنید و نظرات خود را نیز در این باره با پزشک خود در میان بگذارید.

منبع: سلامت نیوز

منبع: همگردی
انتشار: 8 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 68

به "همه چیز درباره ارتودنسی که نمی دانستید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره ارتودنسی که نمی دانستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید