آیا دارا دوم ارزش خرید دارد؟ ، 8 دلیل برای سوددهی پالایشی یکم

به گزارش تور کانادا، اینکه سهام ETF دوم دولت به نام پالایشی یکم یا به اصطلاح دارادوم ارزش خرید دارد برای بسیاری از مردم سوال است.

آیا دارا دوم ارزش خرید دارد؟ ، 8 دلیل برای سوددهی پالایشی یکم

گروه مالی خبرنگاران- سینا احدیان؛ با توجه به شیوع کرونا و اثرات آن بر درآمد های صادراتی و مالیاتی کشور و همچنین تشدید تحریم های نفتی در دو سال اخیر و حذف درآمد های نفتی از منابع درآمدی دولت که اخیرا رئیس سازمان برنامه و بودجه در اظهار نظری عجیب (که با درست و غلطش در اینجا کار نداریم) به آن اشاره نمود و گفت: اجازه فروش یک قطره نفت را هم به ما نمی دهند کسری بودجه ای بیش از سال های گذشته برای دولت ایجاد شد که برای جبران آن و همچنین به جهت مولد سازی و فروش بخشی از سهام شرکت های دولتی قرار شد تا در قالب صندوق های قابل معامله در بورس درآمدی بیش از 150 هزار میلیارد تومان از این طریق کسب گردد.

به همین منظور دولت برنامه ریزی کرد تا طی سال 99 در سه مرحله سهام شرکت های دولتی را در بورس به فرم صندوق های ای تی اف با ترکیب ذیل ارائه کند.

شرکت های بانکی و بیمه ای متعلق به وزارت امور مالی و دارایی با نماد بورسی دارایکم

16 هزار میلیارد تومان عرضه شد که تنها 6 هزار میلیارد تومان فروش رفت.

شرکت های پالایشی متعلق به وزارت نفت با نماد بورسی پالایشی یکم

بیش از 73 هزار میلیارد تومان سهم تا فردا در حال عرضه است و پیش بینی می گردد 30 تا 40 هزار میلیارد تومان خریداری گردد.

شرکت های خودرویی و صنایع فلزی متعلق به وزارت صنعت معدن و تجارت نماد نامعین

احتمالا بیش از 80 هزار میلیارد تومان و تا اواخر آذرماه به گفته مسئولین سازمان خصوصی سازی عرضه خواهد شد.

همه چیز درباره دارادوم یا پالایشی یکم و خریداری آن

صندوق پالایشی یکم شامل سهام شرکت های پالایشگاهی عظیم دولت یعنی پالایش نفت تهران (شتران)، پالایش نفت تبریز (شبریز)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و پالایش نفت بندر عباس (شبندر) است.

هر فردی می تواند با داشتن کد بورسی تنها به وسیله کارگزاری سهام صندوق پالایشی یکم را با نماد پالایش و البته در زمان مقرر سفارش دهی یعنی از ساعت 12:30 الی 14 خریداری کند.

افراد فاقد کد بورسی هم می توانند به وسیله مراجعه به سایت بانک های منتخب که باید در یکی از آن ها حساب داشته باشند و یا با استفاده از اپلیکیشن های در نظر گرفته شده با کد ملی و شماره شبا خریداری کنند که البته محدودیت زمانی برای سفارش دهی ندارد.

البته کسانی که بدون کد بورسی خرید می کنند باید بدانند در زمان گشایش نماد که امکان معامله و خرید و فروش آن مهیا می گردد بایستی حتما کد بورسی خود را دریافت نموده باشند و بعد از ورود به پرتفوی خود در کارگزاری در قسمت تغییر کارگزار ناظر درخواست انتقال سهم به پرتفوی خود را بدهند که عموما بین 3 تا 6 روز کاری هم زمان می برد بنابراین بهتر است بعد از خرید در فرصت یکماهه تا بازگشایی نماد اقدام به ثبت نام در سامانه سجام و یک کارگزاری و در نتیجه دریافت کد بورسی کنند.

بیشتر بخوانید:

جزئیات کامل ETF جدید دولتی / آنچه باید برای خرید پالایشی یکم یا دارادوم بدانید

زیان مردم در سایه عدم شفافیت تالار شیشه ای/ چه کسانی پشت پرده ریزش شاخص بورس نشسته اند؟!

اصلاح بازار یا اجبار تحمیلی؟! / تشدید بی اعتمادی سهامداران در سایه سردرگمی سازمان بورس

سقف خرید همراه با تخفیف 20 درصدی برای کسانی که دارایکم نخریده بودند 5 میلیون تومان و برای کسانی که خریده بودند تفاضل مقدار خرید دارایکم از 5 میلیون تومان است. یعنی کسی که 2 میلیون تومان دارایکم را خریده بوده امروز می تواند 5 میلیون تومان پالایش خرید کند، اما تنها از رقم 3 میلیون تومان 20 درصد تخفیف یعنی 600 هزار تومان تخفیف دریافت می نماید.

خرید صندوق های قابل معامله دولت محدودیت سنی ندارد و افراد می توانند برای فرزندان خود نیز چنین سهامی را خریداری کنند.

زمان عرضه از 5 شهریور تا 19 شهریور یعنی فردا چهارشنبه بود که البته با پرس و جوی از روابط عمومی سازمان خصوصی معین شد که مهلت خرید پالایشی یکم بع مدت یک هفته تمدید شد.

پیش بینی سوددهی یا بازدهی پالایشی یکم

اینکه اصلا آیا این صندوق دولتی پالایشی یکم یا همان دارادوم ارزش خرید آن هم در این بازار نزولی و درگیر اصلاح دارد و یا در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت چه میزان بازدهی خواهد داشت سوالی است که برای هر سرمایه گذاری پیش خواهد آمد و نسبت به آن تصمیم گیری خواهد نمود.

به زعم بسیاری از کارشناسان صندوق پالایشی یکم که متشکل از 4 شرکت پالایشی مهم و عظیم دولتی است در کوتاه مدت تا بلند مدت بین 30 تا 100 درصد بازدهی خواهد داشت. اما برای اینکه اثبات گردد چرا این صندوق یا به عبارتی این شرکت ها ارزش خرید دارند می توان چند دلیل متصور شد:

1. تخفیف 20 درصدی

در واقع با تخفیفی که دولت برای جذب مردم به خرید سهام صندوق گذاشته است حداقل در کوتاه مدت و طی یکماه کسب سود 20 درصدی از 5 میلیون تومان که 1 میلیون تومان می گردد برای هر فردی می تواند جذابیت بالایی در سرمایه گذاری داشته باشد.

2. بازدهی فوق العاده دارایکم

زمانی که در خرداد ماه اولین صندوق قابل معامله دولت به نام دارایکم عرضه شد بسیاری اعتمادی به این سهام دولتی نداشتند و از خرید امتناع کردند، اما بعد از بازگشایی صندوق پس از یکماه ارزش سهم صندوق از 10 هزار تومان در مدت کوتاه چند هفته ای به بیش از 30 هزار تومان هم رسید. به عبارت دیگر سهام 2 میلیون تومانی صندوق برای هر فرد خریدار تا بیش از 6 میلیون تومان یا سود بالای 200 درصدی هم رقم زد و در نهایت با ریزش های اخیر شاخص در رنج حدود 20 هزار تومان یا سود حدود 100 درصدی واقع شده است.

3. تعدیل نرخ خوراک پالایشگاه ها

هفته گذشته با دستور وزیر نفت نرخ خوراک پالایشپاه ها کمتر شد و در هر بشکه نفت حدودا 2.8 دلار تخفیف برای شرکت های پالایشگاهی تخفیف در نظر گرفته شد که مسلما با کاهش قال توجه هزینه ها میزان سود دهی آن ها بیشتر خواهد شد.

4. افزایش سرمایه و سود مجامع

همه 4 نماد پالایشگاهی متعلق به صندوق به زودی افزایش سرمایه خواهند داشت که معینا روی ارزش سهام آن ها تاثیر مثبت به دنبال خواهد داشت. در همین رابطه طبق اطلاعات منتشر شده شتران حدود 70 درصد افزایش سرمایه از محل سود انباشته خواهد داشت و شپنا نیز از همین محل حدود 49 درصد افزایش سرمایه دارد و البته طبق اخبار غیر رسمی از محل مازاد تجدید ارزیابی نیز افزایش سرمایه خواهد داشت و دو نماد دیگر نیز بر اساس اطلاعات غیر رسمی به زودی تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه می دهند.

5. صنایع سودآور با ارزش جایگزینی بالا

صنایع پالایشگاهی از جمله صنایع بنیادی و قابل اهمیت برای کشور است که نسبت به سایر صنایع هم از اهمیت استراتژیک دارد و هم شرکت های پالایشی از ارزش جایگزینی بسیار بالا برخوردارند و به همین علت به لحاظ ارزندگی نسبت به سایر شرکت های حاضر در بورس همیشه بیشتر قابل توجه قرار می گیرند. از طرفی بخش زیادی از فروش این صنعت صادر می گردد و با توجه به بالا بودن قیمت دلار و افزایش صادرات بعد از کاهش محدودیت های کرونایی می تواند سود مناسبی به دنبال داشته باشد.

6. افزایش قیمت بعد از 2 بازگشایی

طبق اعلام سازمان بورس نماد 4 شرکت پالایشی از 15 شهریور تا 26 شهریور در تابلوی معاملات متوقف شد بنابراین به نظر می رسد بر اساس تجارب قبلی احتمالا یک رنج مثبت 10 را به همراه داشته باشند. از طرفی در اواسط مهر هم که صندوق بازگشایی خواهد شد احتمال 10 درصد مثبت خوردن قیمت صندوق وجود دارد چرا که عموما سهامدار حقوقی یک خرید مناسب خواهد داشت و این در صندوق دارایکم قابل مشاهده بود.

7. عدم تمایل دولتی ها برای عرضه سهام در قالب صندوق

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با توجه به مقاومت وزارت نفت برای عرضه پالایشی یکم و عدم تمایل عرضه سهام شرکت های پالایشی در قالب صندوق و با چنین تخفیف هایی به نظر می رسد همین موضوع را می توان دلیلی برای ارزنده بودن این سهام تلقی کرد.

8. فشار نقدینگی و رشد قیمت سهم

پیش بینی می گردد بیش از 30 هزار میلیارد تومان از این صندوق خریداری گردد، اما اگر با نگاه بدبینانه میزان خرید را 10 هزار میلیارد تومان پیش بینی کنیم خود همین رقم هم به خودی خود بعد از بازگشایی تا زمانی که تخلیه گردد اثر مثبت و قابل توجهی می تواند روی قیمت سهم داشته باشد. از طرفی بسیاری این صندوق را به ویژه برای فرزندان یا پدرومادر بازنشسته خود به دید بلند مدت خریداری می کنند بنابراین تا مدت طولانی برای عرضه و فروش آن اقدام نخواهند کرد.

به اعتقاد بسیاری از فعالان بازار سرمایه و با توجه به دلایلی که عرض شد علاوه بر ارزش تخفیف بیست درصدی سود صندوق دارادوم یا پالایشی یکم در کوتاه مدت و در صورت بازگشت ثبات به بازار سرمایه در بلند مدت بسیار بیشتر از سود دیگر کالا ها نظیر دلار و سکه و طلا خواهد بود و به افرادی که توانایی خرید دارند توصیه می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 آبان 1399 بروزرسانی: 1 آبان 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 713

به "آیا دارا دوم ارزش خرید دارد؟ ، 8 دلیل برای سوددهی پالایشی یکم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا دارا دوم ارزش خرید دارد؟ ، 8 دلیل برای سوددهی پالایشی یکم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید