به این مهند س های معاصر ایرانی افتخار کنید!

به گزارش تور کانادا، همشهری آنلاین - شبنم سید مجیدی: خیلی از ما نام و مشخصات بازیگران سینما را که با فیلم های شان شگفت زده مان نموده اند، می شناسیم. اما چقدر با آن ذهن های عظیم که اختراعات شگفت انگیزی داشته اند یا برای پیشرفت علم کاری نموده اند و زندگی را برای ما آسان تر و شاد تر ساخته اند، آشناییم؟

به این مهند س های معاصر ایرانی افتخار کنید!

بد نیست حالا به مناسبت روز مهندس، با برخی از عظیم ترین ذهن های ایران آشنا شویم و آن ها را به خاطر بسپاریم؛ مهندسان مشهوری که از دنیا جای بهتری ساخته اند. این فهرست می توانست نام ده ها و صد ها نفر از عظیمان مهندسی را دربرگیرد، اما تعدادی از معاصرترین ها برای معرفی انتخاب شدند.

علی حاجی میری

مهندس برق

شغل:

استاد دانشگاه کلتک

علی حاجی میری- استاد، مخترع و کارآفرین- در حوزه مهندسی برق است و اکنون دارای کرسی استادی در دانشگاه کلتک (مؤسسه فناوری کالیفرنیا) است. او لیسانس مهندسی برق خود را از دانشگاه صنعتی شریف و فوق لیسانس و دکتری را از دانشگاه استنفورد دریافت نموده است. او و دانشجویانش در 2004 نخستین رادار-روی چیپ دنیا را در سیلیکون، ولی رونمایی کردند. او در 32 سالگی به عنوان یکی از 35 نوآور برتر زیر 35 سال دنیا انتخاب شد. او همچنین یکی از 45 دانشمند دعوت شده به انجمن دنیای اقتصاد در سال 2016 بود.

پرویز تعیین

مهندس مکانیک

شغل:

استاد دانشگاه استنفورد آمریکا

پرویز تعیین در سال 1331 در تهران به دنیا آمد و، اما بعدتر به آمریکا مهاجرت و مدرک مکانیک سیالات خود را از دانشگاه استنفورد اخذ کرد. او حالا عضو هیأت علمی مهندسی مکانیک دانشگاه استنفورد آمریکاست. وی تا کنون برنده جایزه علمی ناسا و جایزه مؤسسه انستیتو آمریکایی هوانوردی و فضانوردی شده است. همچنین در سال 1996 پیروز به دریافت جایزه دینامیک سیالات شد.

دارا خسروشاهی

مهندس بیوتکنولوژی

شغل:

مدیرعامل شرکت اوبر

دارا خسروشاهی، تاجر ایرانی و مدیرعامل اجرایی شرکت تکنولوژی های اوبر است. او پیش تر مدیرعامل اجرایی اکسپیدیا بود. دارا خسروشاهی در ایران زاده شده و از خانواده کارآفرین خسروشاهی که مؤسس شرکت سرمایه گذاری البرز و مالک چندین کارخانه فراوری دارو همچون فراوری دارو، تولی پرس و … در ایران بودند برخاسته است. نیویورک تایمز در سال2015 درآمد آقای خسروشاهی را در میان مدیران عامل در آمریکا بالاترین گفت؛ حدود 95میلیون دلار. حالا او به عنوان مدیرعامل جدید ارزشمندترین شرکت نوپای تکنولوژیک در دنیا یعنی اوبر (اپلیکیشن مسافربری آنلاین) برگزیده شده است.

پریسا تبریز

مهندس علوم کامپیوتر

شغل:

متخصص امنیت رایانه

پریسا تبریز در سال 1983 متولد و در حومه شیکاگو عظیم شده است. او دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی علوم کامپیوتر از دانشگاه ایلینوی است. او در سال 2007 به استخدام شرکت گوگل درآمد و تا سال 2011 مدیر امنیت این شرکت بود. او اکنون ریاست بخش مهندسی مرورگر گوگل کروم را برعهده دارد. شرکت گوگل به او لقب شاهزاده امنیت را داده است. نشریه فوربس در سال 2012 از تبریز به عنوان یکی از 30 چهره برتر در زمینه تکنولوژی در کنار افرادی، چون مارک زاکربرگ نام برد. مجله فورچون در سال 2018 از تبریز به عنوان یکی از تأثیرگذارترین افراد زیر 40 سال در دنیای کسب و کار نام برد.

زوبین قهرمانی

مهندس اطلاعات

شغل:

استاد دانشگاه کمبریج

زوبین قهرمانی متولد 1970 و استاد ایرانی رشته مهندسی اطلاعات در دانشگاه کمبریج است. وی همزمان دارای کرسی استادی در دانشگاه کارنگی ملون و کالج لندن است. او دکتری خود را از دپارتمان علوم شناختی انستیتو تکنولوژی ماساچوست تحت راهنمایی مایکل جردن و توماسو باجو دریافت نموده است. قهرمانی آورده های قابل توجهی در حوزه یادگیری ماشین با روش بیزین مدل های گراف و نروساینس محاسباتی دارد. او در سال 2015 به عنوان عضو انجمن سلطنتی لندن به خاطر کوشش هایش برای پیشرفت دانش طبیعی انتخاب شد. او همچنین دانشمند ارشد شرکت عظیم اوبر (تاکسی آنلاین) و معاون مدیر مرکز لوورهولم است.

انوشه انصاری

مهندس برق و علوم کامپیوتر

شغل:

مدیر بنیاد ایکس پرایز و مدیرعامل شرکت پرودی سیستمز

انوشه انصاری، مهندس ایرانی آمریکایی متولد شهر مشهد، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت پرودی سیستمز، یک شرکت مدیریت فناوری است. او سابق بر این مدیرعامل شرکت تلکام تکنولوژی بود. در 18 سپتامبر 2006 و چند روز پس از تولد 40 سالگی اش نخستین زن ایرانی شد که به فضا رفته است. همچنین چهارمین دنیاگرد فضایی بود که با بودجه شخصی به یک ایستگاه بین المللی فضایی پرواز کرد.

همایون کازرونی

مهندس مکانیک

شغل:

متخصص روباتیک و استاد دانشگاه برکلی کالیفرنیا

کازرونی، مدیر آزمایشگاه روباتیک و مهندسی انسان دانشگاه برکلی و یکی از بنیانگذاران و دانشمندان اصلی برکلی بیانیکس است. او دکتری مهندسی مکانیک خود را از دانشگاه ام ای تی دریافت نموده است. تیم کازرونی توانستند ساختار بسیار سبک حمل نماینده انسانی با نام Human Universal Load Carrier را ابداع نمایند. این ابداع نخستین ساختار و مستقل از نظر انرژی برای اندام تحتانی انسان است که برای کاربر خود این امکان را فراهم می نماید که بیش از 90 کیلوگرم وزن را در هر مسیری و برای مدتی طولانی بدون احتیاج به کوشش مضاعف حمل کند. نتایج فعالیت های او به فراوری نسل جدیدی از ابزار های هوشمند منجر شد که اکنون توسط کارگران مراکز توزیع و کارخانه ها برای جا به جایی اشیای سنگین مورد استفاده قرار می گیرد.

ناصر جبلی

شغل:

برنامه نویس

برنامه نویس و سازنده بازی های رایانه ای اهل ایران و مقیم آمریکاست. او در سال 1336 در ایران به دنیا آمد و برای تحصیل در رشته علوم رایانه به آمریکا رفت. او مؤسس شرکت Sirius Software است که بازی های بسیاری ازجمله space eggs و Gorgon را برای اپل 2 فراوری کرد که یکی از پرفروش ترین بازی های دنیا تا سال 1982 میلادی بود. او سپس شرکت خود با نام Gebelli Software را تاسیس کرد. او بعد ها به ژاپن رفت و به یکی از اصلی ترین طراحان شرکت اسکوئر تبدیل شد.

پیر امیدیار

مهندس کامپیوتر

شغل:

کارآفرین و بنیانگذار eBay

امیدیار، بنیانگذار یکی از افسانه ای ترین استارتاپ های سیلیکون، ولی است. او بنیانگذار و مدیرعامل شرکت ای بی (eBay) عظیم ترین فروشگاه خرید و فروش اجناس دست دوم در دنیاست. این شرکت امروز ارزشی معادل 30 میلیارد دلار دارد. او همچنین بنیانگذار The Intercept است، یک استارتاپ روزنامه نگاری و رسانه ای دیجیتال که تا به حال تعدادی فیلم و مستند مانند Spotlight و Dark Money را ساخته است.

لیلا عراقیان

مهندس معماری

شغل:

معمار و طراح

لیلا عراقیان متولد 1983 در ایران است. او کارشناسی مهندسی معماری را از دانشگاه شهید بهشتی و فوق لیسانس خود را از دانشگاه بریتیش کلمبیا دریافت نموده است. او در سال 1384 به همراه همکارش علیرضا بهزادی شرکت سازه های پارچه ای دیبا را تاسیس کردند و طرحشان در مسابقه طراحی پل طبیعت برگزیده شد. پل طبیعت در سال 1393 تکمیل و به یکی از نماد های شهر تهران تبدیل شد. او در زمان طراحی این پل فقط 25 سال داشت.

منبع: برترین ها
انتشار: 29 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 583

به "به این مهند س های معاصر ایرانی افتخار کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به این مهند س های معاصر ایرانی افتخار کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید