از این روستا می توانید همه جا را ببینید!

به گزارش تور کانادا، معرفی روستای همه جا در جاده چالوس

روستایی در جاده کرج - چالوس وجود دارد که نامش همه جا است. از لحاظ شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی این روستا بسیار مجذوب نماینده و هیجان انگیز است. تعداد 100 خانوار در روستای همه جا زندگی می نمایند که برفرار کوه قرار گرفته و دورنما و منظره بسیار زیبایی دارد. این روستا برای گردشگری تقریبا می توان گفت که تمامی قابلیت ها را داراست و می توان به عنوان یک قطب توریستی در محور کرج - چالوس آن را بر شمرد. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره روستای همه جا خدمتتان توضیح دهیم و درباره جاذبه های آن صحبت کنیم پس اگر می خواهید با این روستا که نام جالبی هم دارد آشنا شوید، ما را همراهی کنید.

از این روستا می توانید همه جا را ببینید!

با توجه به این که فصل گرم تابستان آغاز شده است و اغلب مردم می خواهند که اوقات فراغت خودشان را در منطقه های خوش آب و هوا بگذرانند. روستای همه جا یکی از همین منطقه ها خوش آب و هوایی است که به تهران هم تقریبا نزدیک بوده و با گذراندن دو ساعت می توانید به آن دسترسی داشته باشید. نکته ای که وجود دارد این است که از آن جایی که بیشتر ایرانی ها از شمال تنها استان ها و شهرهای شمالی را مدنظر دارند سعی می نمایند ساعت ها در ترافیک بمانند تا بتوانند به دریا و جنگل های شمال ایران برسند غافل از این که در راستا جاده های شمالی ایران می توان منطقه ها بکر و بی نظیری را پیدا کرد که در بعضی موارد حتی از شهرهای اصلی شمال هم زیباتر و مجذوب کننده تر باشند. همانند همین روستا که در جاده چالوس واقع شده است.

روستای همه جا مردمان بسیار مهمان نواز و مهربانی دارد.

اقتصاد اهالی روستا همه جا

بعضی از ساکنان این روستا با فراوری فرآورده های لبنی همانند قره قوروت و ماست محلی در کنار دامداری و بعضی از فعالیت های کشاورزی زندگی خود را می گذارند. اما گفته می گردد بسیاری از ساکنان روستاهای واقع در کرج چالوس، فصلی هستند یعنی ساکن شهر هستند و در روستاها اما خانه دارند، گذران زندگی در فصل زمستان در این روستاها بسیار سخت و سخت است، اما برای گردشگری گزینه خوب و مناسبی است.

محل دقیق روستای همه جا

در فاصله 45 کیلومتری جاده کرج - چالوس که می رسید درست بعد از سد کرج و پشت سر گذاشتن روستای آسارا و درده یک راستا کوتاه که حدودا دو کیلومتر است می رسید که دسترسی شما را به روستای همه جا راحت تر می نماید. این روستا در جاده چالوس دقیقا در یک فرعی واقع شده است که شما زمانی که آن را می بینید با خودتان تصمیم می گیرید که راستاتان را به آن کج کنید یا نه!

در گذشته نام این روستا هیمه جا یا هیمه جاران بوده که به محلی برای تهیه هیزم از آن تعبیر می شده است. طبیعتی بکر و دیدنی همراه با رنگباران خیره نماینده درختان و وفور میوه هایی مانند گردو و سیب از لذت های سفر به این روستا در فصل پاییز است. روستای همه جا در بخش آسارا در استان البرز واقع شده است. ارتفاعات مناسبی برای کوهنوردی در این روستا وجود دارد که از جمله آن ها قله کرچان است که ارتفاعی معادل 3772 متر دارد و بعلاوه قله دیگر آن هزاربند با ارتفاع 3370 متر نیز می توان اشاره نمود.

از دیگر زیبایی های این روستا می توان چال زیبای زنگران که مرکز رویش ریواس و سبزیجات کوهی: والک وشورک و … می باشد را معرفی کرد.

جاذبه های طبیعی روستای همه جا

  • چشمه های روستای همه جا

بزرگترین چشمه این منطقه (پَلِ چشمه) است که 90% آب آشامیدنی روستا را تامین می نماید که بسیار مجذوب کننده و دیدنی است. چشمه زنگران در فصل بهار که بسیارخنک و معروف است، بعد از این چشمه نیز دیگر چشمه های این روستا که به ترتیب گِوْبَندی، مگس سنگی (منظور از مگس زنبورعسل است)، مراد اِوَکی، جووَر، جیر، خره راهی، زاگیری، خیر ِنچالی، جووَر اَسیویی از جمله جاذبه هایی هستند که سبب دل انگیزتر شدن این روستا شده اند.

  • محصولات کشاورزی روستای همه جا

آلبالو وگیلاس محصول اصلی این منطقه است و بصورت عمده در بازارعرضه می گردد. گردو ،توت،سیب،گلابی،انگوررهم در کنار این دو محصول تا حدودی مایحتاج روستارا برآورده می نماید . سبزیجات کوهی ازجمله والک، شورک، زنبالک، آقاجِ واش و داروهای گیاهی فراوانی ازجمله آویشن، چای کوهی، گل ختمی و نسترن در فصل خود غوغایی از رنگ و زیبایی به پا می نمایند و احشام نیز لذت خوردن گیاهانی مانند: کماه، گرز، کرزنگ، حَلِوی، وایه و کنگر را با هیچ علوفه دیگری عوض نمی نمایند.

  • برداشت شیر خشت

از دیگر محصولات دارویی که در روستای همه جا کش می گردد شیرخشت است که یک داروی زرین در این روستا است و به علت آداب اصیل و مجذوب کنندهی که دارد بسیار محبوب است. این گیاه به علت طبع خنکی که دارد برای درمان زردی بچه ها بسیار مفید است و برداشت آن با تشریفات خاص و از پیش معین شده ای برگزار می گردد، به لحاظ ارزشی بسیارگران قیمت است وکمتر از زعفران هم نیست؛ معمولا در روزهای آدینه مراسم برداشت انجام می گردد.

  • درختی بسیار قدیمی که به آن می گویند آقا

درختی بسیار بزرگ در روستای همه جا وجود دارد که سن آن به طور تقریبی 2300 سال تخمین زده شده است. این درخت نوع اورس است که در ضلع شمالی روستای همه جا واقع است. درخت آقا همچنان سرسبز است و می تواند به عنوان نماد گردشگری طبیعی و تاریخی این روستا مطرح شده و در لیست آثار طبیعی کشور نیز به ثبت برسد. پیش از این یک درخت کهن تاریخی در کنار یکدیگر در این روستا وجود داشتند که یکی از آن ها در آتش سوخت و متاسفانه شکاف بزرگی درمیان درخت آقا به وجود آمده که حساسیت و دقت و مسئولیت پذیری بیشتر مسئولان محیط زیست را می طلبد. این درخت استراحتگاه دامداران منطقه است و آنان به علت کهنسالی درخت و احترامی که مردم این منطقه برای طبیعت قائلند هیچ آسیبی به این درخت نمی رسانند و به آن دست نمی زنند.

  • کوه نوردی در روستای همه جا

در جنوب شرقی روستای همه جا غاری به نام ندیک زنک در جنوب شرقی کوه زیبای زنگران وجود دارد که نظر بسیاری از کوهنوردان و گردشگران را به خود جلب اما هیچ کس تا به حال نتوانسته است به آن وارد گردد. اگر سنگی داخل غار پرتاب گردد برای مدت طولانی صدای آن به گوش می رسد این گنج مرموز نیز خود دست مسئولان و همت والای آنان را می بوسد.

نام آوران بزرگ در روستایی کوچک

جالب است بدانید که افراد سرشناس و چهرهای ارزشمندی در روستای همه جا رشد نموده اند و سبب نام دار شدن این روستای کوچک در یکی از فرعی های جاده چالوس شده است. استاد آواز سنتی اصیل ایرانی، محمد ابراهیم ذوالقدر و استاد بشیر افضلی در رشته سنتور و آواز، اهل همین روستا نیز بوده اند. بسیاری از مسئولان نیروی انتظامی و آگاهی استان در طول دهه ها از روستای کوچک همه جا برخاسته اند.

درسال های گذشته هنرمنبت کاری (مبل استیل) دراین روستا بسیاررواج داشت و بصورت کلان به بازار عرضه می شد که متاسفانه در حال حاضر به علت عدم توجهی که به این روستا و اهالی آن از طرف مسئولان ذی ربط می گردد در حال نابودی است در حالی که زنان و مردان آن با قدرت تمام در حال فعالیت هستند.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1401 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1542

به "از این روستا می توانید همه جا را ببینید!" امتیاز دهید

2 کاربر به "از این روستا می توانید همه جا را ببینید!" امتیاز داده اند | 2.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از این روستا می توانید همه جا را ببینید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید