تور پراگ: راهنمای سفر به جمهوری چک

به گزارش تور کانادا، جمهوری چک، کشوری با تاریخ پرفرازونشیب، در مرکز اروپا قرار گرفته است. این کشور هزاران سال است که محل سکونت بوده و قلعه های تاریخی، شهرهای قرون وسطایی، کوه های زیبا، بناهای تاریخی و هزاران جاذبه گردشگری دیگر، در گوشه و کنار آن خودنمایی می نماید. تعداد گردشگران این کشور سال به سال در حال افزایش است البته بیشتر این گردشگران پراگ را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می نمایند. اگر از شهرهای شلوغ و توریستی و مهم فاصله بگیرید می توانید در عین حال که از زیباترین چشم اندازهای طبیعی و شهری اروپا لذت می برید، سفری کم هزینه را تجربه کنید.

تور پراگ: راهنمای سفر به جمهوری چک

با ما سفر کنید و با تور پراگ از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای پراگ را ببینید.

اطلاعات ضروری

اختلاف ساعت با تهران

جمهوری چک در منطقه زمانی UTC/GMT +1 واقع شده و 2 ساعت و نیم از تهران عقب تر است.

زبان رسمی : زبان چکی

واحد پول

واحد پول جمهوری چک، کرونا است که با کد ایزوی CZK شناخته می شود و برابر با 152 تومان است.

نوع برق شهری

برق شهری در جمهوری چک، 230 ولت و 50 هرتز است. دوشاخه و پریز در این کشور از نوع C و E است که تصویر آن را در ادامه مشاهده می کنید:

کد کشور: +420

شماره های اضطراری

  • آتش نشانی: 150
  • اورژانس پزشکی و امداد: 155
  • پلیس: 158

در تمام اتحادیه اروپا می توانید برای موقعیت های اضطراری با 112 تماس بگیرید و یک اپراتور انگلیسی زبان جوابگو خواهد بود.

جهت رانندگی: راست

فرودگاه های بین المللی

  • فرودگاه برنو؛ تورانی
  • فرودگاه کارلووی واری
  • استراوا؛ فرودگاه لئوس جانسیک استراوا
  • پراگ؛ فرودگاه پراگ رازیون

شرایط آب و هوایی

جمهوری چک، آب وهوای معتدل قاره ای دارد. تابستان های این کشور، گرم و زمستان ها، سرد، ابری و برفی است. تفاوت دما بین تابستان و زمستان به خاطر قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی محصور در خشکی، بسیار زیاد است.

در این کشور، دمای هوا بسته به ارتفاع، بسیار متغیر است. به طور کلی در ارتفاعات بالاتر، دمای هوا کاهش و بارش، افزایش پیدا می نماید. مرطوب ترین منطقه در جمهوری چک، حوالی Bílý Potok در رشته کوه Jizera و خشک ترین منطقه، Louny در شمال غربی پراگ است. عامل تاثیرگذار دیگر، توزیع نواحی کوهستانی است. بنابراین، آب و هوا در جمهوری چک از منطقه ای به منطقه دیگر فرق دارد.

برترین زمان برای سفر به جمهوری چک

همان طور که گفتیم، آب و هوای جمهوری چک، قاره ای است بنابراین با تابستان های گرم و زمستان های سرد روبه رو هستیم. فصل بهار برترین زمان برای سفر به این کشور است. در این فصل، آب و هوا بسیار مطبوع و ملایم است و درختان و چشم انداز ها پر از گل و شکوفه هستند. فصل پاییز هم زمان مناسبی برای سفر به جمهوری چک است. در ماه های سپتامبر و اکتبر، آب و هوا زیاد سرد نیست و برای گشت و گذار مناسب است. با توجه به اینکه بیشتر این کشور سرسبز و جنگلی است، در فصل پاییز می توانید منظره ها زیبای برگ های پاییزی هزاررنگ را تماشا کنید و لذت ببرید.

با نزدیک شدن به انتها فصل تابستان، شرکت های هواپیمایی تخفیف های خود را برای سفرهای پاییزی ارائه می نمایند. البته فصل دنیاگردی در جمهوری چک و به خصوص پراگ تا سپتامبر و حتی اکتبر هم ادامه دارد. اما قیمت ها در نوامبر کاهش پیدا می نماید. برای اینکه مقرون به صرفه ترین پروازهای ماه نوامبر را رزرو کنید در ماه سپتامبر برای تهیه بلیط اقدام کنید. اگر تصمیم دارید در ماه های ژانویه و فوریه سفر کنید، از ابتدای نوامبر در پی پرواز مناسب بگردید. کرایه پروازها در دسامبر و ایام سال نو، افزایش پیدا می نماید. اما اگر بتوانید تا اواسط ژانویه صبر کنید، متوجه کاهش محسوس قیمت ها می شوید.

در فصل های کم دنیاگرد سال یا اصطلاحا آف سیزن (off-season) قیمت هتل ها بسیار کاهش پیدا می نماید. در ماه های زمستانی، قیمت هتل ها بین 20 تا 40 درصد نسبت به ماه های پردنیاگرد، با کاهش روبرو می شود. هاستل ها هم در این فصل کاهش قیمت قابل توجهی دارند و تعداد زیادی از آن ها به خصوص در مرکز وجود دارد. با توجه با این کاهش قیمت در زمستان، می توانید اتاق های خصوصی کرایه کنید و از امنیت و راحتی بیشتر در هاستل بهره مند شوید.

هزینه های معمول

هزینه اقامت

هزینه اقامت در هاستل با توجه به شهر و منطقه ای که انتخاب می کنید فرق دارد و از 300 کرونای چک در شهرهای کوچک و 350 کرونا در پراگ آغاز می شود. در فصل های خلوت سال و در مراکز شهرها می توانید اماکن اقامتی با هزینه کمتر هم پیدا کنید اما در تابستان و بهار قیمت ها در بیشترین حالت خود واقع شده است. هتل های مقرون به صرفه قیمت خارج از پراگ بین 1200 تا 2500 کرونا و داخل شهر بین 1200 تا 4800 کرونا هزینه دارند. استفاده از وب سایت Airbnb در پراگ رواج دارد. با استفاده از این وب سایت می توانید اتاقی در منزل یکی از اهالی با قیمت مناسب کرایه کنید.

هزینه خورد و خوراک

خوشبختانه هزینه غذا در جمهوری چک به خصوص غذاهای محلی زیاد بالا نیست. یک وعده غذای محلی در یک رستوران به همراه نوشیدنی کمتر از 245 کرونا قیمت دارد. اگر بخواهید خودتان آشپزی کنید، خرید مواد غذایی مورد احتیاج برای یک هفته در حدود 1200 کرونا می شود. در ضمن با این کار این فرصت برای شما فراهم می شود تا با اهالی شهر بیشتر تعامل داشته باشید و زندگی اهالی را از نزدیک لمس کنید. سوسیس و پنیر را به راحتی در هر فروشگاهی می توانید پیدا کنید و یک غذای سریع آماده کنید. با پرداخت کمتر از 120 کرونا می توانید غذای حاضری و کباب بخورید.

هزینه حمل و نقل عمومی

وسایل حمل ونقل عمومی در همه شهرهای جمهوری چک، گسترده و قابل اطمینان است. بیشتر شهرها سیستم تراموا دارند که قدمت آن به دوران کمونیست بر می شود. پراگ، مترو هم دارد که فقط سه خط دارد و به مهم ترین نقاط این شهر دسترسی دارد. بلیط تک سفره کمتر از 25 کرونا برای مسیرهای 30 دقیقه ای و 37 کرونا برای مسیرهای 90 دقیقه ای است.

پراگ به راننده تاکسی های متقلبش بدنام است. تنها سرویس تاکسی رانی که قیمت های واقعی دارد و قابل اطمینان است، تاکسی های AAA هستند. اگر احساس کردید که راننده میخواهد سرتان کلاه بگذارد یا آسیبی به شما بزند، نهایتا 370 کرونا بدهید و سریعا ماشین را ترک کنید.

سفر بین شهری با قطار بسیار راحت است البته انتظار قطارهای مدرن و تازه نداشته باشید. برای اینکه هزینه سفرتان کمتر شود، در صورت امکان، بلیط خود را از قبل در ایستگاه تهیه کنید. اتوبوس های شبانه به سایر کشورهای اروپایی مثلا لهستان و مجارستان رواج دارد. قبل از برنامه ریزی برای سفر، از طریق اینترنت مسیرها و کرایه های Orange Ways را آنالیز کنید.

هزینه فعالیت های تفریحی

بیشتر شهرهای جمهوری چک جاذبه های کمتری دارند و بیشتر باید برای آشنایی با فرهنگ محلی برنامه ریزی کنید. در واقع بیشتر گشت وگذار شما در این شهرها شامل قدم زدن در خیابان های قدیمی و سنگ فرش، قهوه خوردن در کافه های قدیمی، لذت بردن از معماری و هنر گوتیک است. بنابراین بازدید از جاذبه های دنیاگردی، هزینه زیادی ندارد و بیشتر فعالیت های تفریحی زیر 1230 کرونا هزینه دارند.

توصیه هایی برای صرفه جویی در هزینه ها

از قبل رزرو کنید

اگر می خواهید در این کشور با قطار یا اتوبوس سفر کنید، از طریق اینترنت یا با مراجعه حضوری به ایستگاه، بلیط را از قبل تهیه کنید. به این ترتیب می توانید از تخفیف های مختلف بهره ببرید و از تخفیف های دانشجویی آگاه شوید. اتوبوس ها و قطارهای بین شهری بسیار هوادار دارند و به زودی به فروش می رسند. بنابراین برای اینکه از برنامه سفرتان جا نمانید از قبل بلیط ها را رزرو کنید.

غذای محلی بخورید

خوردن غذای محلی در رستوران های محلی مزیت های زیادی دارد. یکی اینکه این غذاها معمولا قیمت های مناسبی دارند، دوم اینکه حجم آن ها به میزان ای است که شما را تمام روز سیر نگه می دارد و سوم اینکه فرصتی عالی برای شما فراهم می نماید تا با اهالی شهر تعامل بیشتری داشته باشید.

کارت دانشجویی خود را همراه داشته باشید

بسیاری از شهرهای جمهوری چک به خصوص پراگ، شهرهای دانشجویی و دانشجوپذیر هستند. دانشجوهای زیادی در این شهر زندگی می نمایند، بنابراین، تخفیف های زیادی برای دانشجویان در بخش های مختلف در نظر می گیرند. با ارائه کارت دانشجویی بین المللی خود می توانید از تخفیف در فروشگاه ها، موزه ها و سایر جاذبه های دنیاگردی بهره ببرید.

از تورهای پیاده روی بهره ببرید

جمهوری چک به یکی از مقصدهای دنیاگردی محبوب تبدیل شده است و همین مسئله باعث شده که شرکت های دنیاگردی زیادی تورهای پیاده روی برای بازدید از جاذبه های شهر تدارک ببینند. در سراسر کشور می توانید این تورها را پیدا کنید و از آن ها بهره ببرید. این تورها روشی عالی برای گشت و گذار در شهر و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تاریخ جمهوری چک هستند. از این تورها بهره ببرید، از تماشای شهر لذت ببرید و در آخر با پرداخت انعام از راهنمای تور تشکر کنید.

جاذبه های دنیاگردی

گشت و گذار در پراگ

پراگ، مرکز و مشهورترین شهر این کشور است. این شهر به تنهایی یک مقصد دنیاگردی فوق العاده است و به یکی از محبوب ترین مقصدهای دنیاگردی در اروپا تبدیل شده است. در این شهر زیبا از تماشای بناهای تاریخی، خیابان های قرون وسطایی و کلیساهای زیبا لذت خواهید برد. یکی از لذت بخش ترین بخش های سفر شما به پراگ، خوردن غذاها و نوشیدنی های محلی است. از تپه بالا بروید تا قلعه پراگ را تماشا کنید.

بیشتر بخوانید

این شهر زیبا به تنهایی چندین جاذبه دنیاگردی مشهور و تماشای دارد که حتما تصاویر زیبای آن ها را دیده اید. در ادامه با تعدادی از برترین جاذبه های دنیاگردی این شهر که اکثرا تاریخی هستند، آشنا می شویم.

1. پل کارل (Charles Bridge)

این پل تاریخی و زیبا یکی از نمادهای شهر پراگ و از تماشای ترین جاذبه های دنیاگردی جمهوری چک است. این پل روی رود ولدآوا (Vltava) ساخته شده و شهر قدیم پراگ را به بخش Mala Strana متصل می نماید. پل کارل، 600 سال قدمت دارد و کارل چهارم در سال 1357 دستور ساخت آن را داده است. این پل در حقیقت جایگزینی بود برای پل Judith که در سال 1342 بر اثر سیل تخریب شده بود. در کنار پیاده روی پل، 13 تندیس باروک و غرفه کوچک وجود دارد و محل رفت و آمد نوزاندگان دوره گرد و هنرمندان خیابانی است. این پل معمولا شلوغ و پر از جمعیت است اما هنگام سپیده دم و غروب آفتاب، جمعیت کمتری در آن وجود دارد. در هر دو طرف پل، برج هایی وجود دارد که از آن ها می توانید نمای زیبایی از شهر و پل را تماشا کنید.

2. میدان شهر قدیم پراگ

این میدان درست میان میدان Wenceslas و پل کارل قرار گرفته است. در فصل تابستان، این میدان پر از دنیاگردان و اهالی شهر است که به گشت و گذار و وقت گذارانی مشغولند. تاریخ پرفراز و نشیب جمهوری چک را می توانید در معماری این میدان مشاهده کنید. انواع سبک های معماری از قبیل رنسانس، بارک، روکوکو، گوتیک و رومانسک را می توانید در ساختمان های اطراف این میدان ببینید. معماری گوتیک در کلیسای Tyn، سبک باروک در کلیسای سنت نیکولا، تالار شهر قدیم با معماری ترکیبی گوتیک و رنسانس، همه در کنار هم قرار دارند و توجه هر دنیاگردی را جلب می نمایند. دنیاگردان در این میدان به گشت و گذار و خرید، تماشای بناهای تاریخی یا گپ زدن با اهالی در کافه های روباز، مشغول می شوند.

3. قلعه پراگ

این قلعه که مشرف به شهر قرار گرفته، چیزی فراتر از یک قلعه دفاعی ساده است. بناهای تاریخی این قلعه متعلق به قرن های متمادی هستند که شامل یک کاخ سلطنتی، یک کلیسای جامع و سه کلیسای دیگر، صومعه، برج های دفاعی و باغ های سرسبز و تماشای می شوند. بنا بر رکوردهای دنیای گینس، قلعه پراگ بزرگ ترین قلعه در دنیا است و محدوده ای حدود 70 هزار مترمربع را دربر می گیرد و حدود 570 متر طول و به طور میانه حدود 130 متر عرض دارد. کلیسای جامع St. Vitus که در این قلعه واقع شده است، نگینی بر انگشتر پراگ و نمونه فوق العاده ای از معماری گوتیک است. پادشاهان زیادی در این کلیسا دفن شده اند.

4. ساعت نجومی پراگ

یکی از جذابیت های میدان شهر قدیم پراگ، ساعت نجومی است که متعلق به دوران قرون وسطی است و سومین ساعت نجومی قدیمی دنیا و قدیمی ترین ساعت از این دست است که هنوز کار می نماید. این ساعت در سال 1410 میلادی از طریق یک ساعت ساز و یک ریاضی دان ساخته شد. این ساعت بیش از 600 سال است که نگهداری و تعمیر می شود. راس ساعت دوازده، از درگاه بالای ساعت شمایل دوازده تن از حواریون بیرون می آیند و چهار مجسمه کنار ساعت هم نماد چهار ویژگی ناپسند به ترتیب از چپ به راست اولی غرور، دومی خساست، سومی مرگ و چهارمی خوش گذرانی است. زیر این چهار تندیس، چهار شمایل دیگر مربوط به یک تاریخ نگار، یک فرشته، یک ستاره شناس و یک فیلسوف وجود دارد. صفحه نجومی ساعت در واقع یک اسطرلاب مکانیکی است.

بازدید از شهر چسکی کروملوف (Ceský Krumlov)

این شهر که در کنار رود Vltava واقع شده است، یک نمونه کوچک تر و تماشای تر از شهر پراگ است. معماری قرون وسطایی و ساختمان هایی با بام های قرمزرنگ، منظره ها زیبایی را به وجود آورده اند که در سفر کوتاه خود به این شهر می توانید از تماشای آن ها و قدم زدن در خیابان های تاریخی لذت ببرید. اقامتگاه های زیبا و چشم گیر متعددی در این شهر وجود دارند. لژهای گرم و زیبای زمستانی آماده پذیرایی از دنیاگردان در فصل زمستان هستند.

بازدید از شهر کوتنا هرا (Kutná Hora)

این شهر تاریخی میزبان کلیسای مشهور سنت باربارا است که با هزاران استخوان انسان تزیین شده است. یکی از جاذبه هایی که حتما باید برای تماشا آن وقت بگذارید.

بیشتر بخوانید

بازدید از قلعه کارلشتین (Karlstein)

با یک سفر کوتاه از طریق قطار و از شهر پراگ می توانید خود را به این قلعه تماشای برسانید و از تماشای آن لذت ببرید. این قلعه به سبک گوتیک و در سال 1348 م از طریق شاه کارل چهارم ساخته شده است. قلعه بر فراز یک تپه واقع شده است و از سه بخش تشکیل شده است که به صورت پلکانی روی هم قرار گرفته اند.

گشت و گذار در صخره های Adršpach-Teplice

در اطراف این صخره های سنگ آهکی و زیبا که ظاهری منحصربه فرد و شگفت انگیز دارند، پیاده گردی کنید و از تماشای منظره ها طبیعی لذت ببرید. بعضی از این صخره ها نام های جالبی دارند؛ مثلا جایگاه غول. در این منطقه دو مجموعه از این صخره ها وجود دارد که با نام های Adršpach Rock Town و Teplice Rock Town شناخته می شوند.

فعالیت های تفریحی ماجراجویانه در کوهستان Krkonoše

فرقی نمی نماید که چه فصلی از سال به جمهوری چک سفر کنید، باید این رشته کوه زیبا را از نزدیک ببینید. این رشته کوه که در مرز جمهوری چک و لهستان واقع شده است، بلندترین نقطه این کشور است. در فصل تابستان می توانید از پیاده گردی و دوچرخه سواری در این منطقه لذت ببرید و در فصل زمستان می توانید اسکی را امتحان کنید.

بازدید از شهر تاریخی Telc

این شهر زیبا با خیابان های پرپیچ و خم و باریک و سنگ فرش شده، یکی از برترین نمونه های شهرهای دوران رنسانس است که به عنوان میراث دنیای یونسکو نیز معرفی شده است. بعد از یک آتش سوزی در سال 1530، این شهر بازسازی شده است. گذرگاه های طاق دار قرون وسطایی، میدان زیبای این شهر را در بر گرفته اند.

بازدید از شهر اولوموتس

این شهر دانشگاهی کوچک به خاطر پارک ها، کلیساها، فواره ها و تندیس هایش معروفیت دارد. چندین میراث دنیای یونسکو در این شهر واقع شده است و شهر مانند یک موزه تاریخی بزرگ و تماشای است.

بازدید از شهر زیبای کارلووی واری (Karlovy Vary) و استراحت در اسپا

این شهر کوچک دنیاگردی معماری گوتیک و باروک تماشای، راه های جنگلی زیبا و فرهنگ منحصربه فردی دارد. معروفیت تاریخی شهر به خاطر چشمه های آب گرم آن شامل 13 چشمه اصلی و در حدود 300 چشمه کوچک تر و نیز رود آب گرم تپلا است. یک قلعه تاریخی و زیبا هم در نزدیکی این شهر وجود دارد.

گشت و گذار در پارک ملی Šumava

اگر به گشت وگذار در طبیعت علاقه دارید، در سفر به جمهوری چک، وسایل طبیعت گردی خود را آماده کنید و برای بازدید از پارک ملی Sumava، بزرگترین پارک ملی این کشور برنامه ریزی کنید. این پارک که در مرز اتریش واقع شده است، تپه های سرسبز و جنگلی متعددی دارد. جنگل های بکر، رودخانه های خروشان و یک دریاچه زیبا در این پارک وجود دارد.

منبع: کجارو / nomadicmatt.com / timeanddate.com / ec.europa.eu / fa.wikipedia.org / roughguides.com / touropia.com / fa.wikipedia.org
انتشار: 21 دی 1400 بروزرسانی: 21 دی 1400 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1432

به "تور پراگ: راهنمای سفر به جمهوری چک" امتیاز دهید

862 کاربر به "تور پراگ: راهنمای سفر به جمهوری چک" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور پراگ: راهنمای سفر به جمهوری چک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید