از عینک تا لیزر

به گزارش تور کانادا، لطفا برای لحظه ای چشم های خود را ببندید و بعد تصور کنید قرار است از این به بعد اینگونه به زندگی ادامه دهید. بدون داشتن یکی از حواس پنجگانه به نام بینایی...اگر چه در دنیای پیرامون مان هستند اشخاص بسیاری که بدون داشتن دید چشم زندگی خود را سپری می نمایند ولی با این حال حتما شما هم قبول دارید که تصور نداشتن

از عینک تا لیزر

از عینک تا لیزر

نویسنده: مریم ناگهی

دانستی هایی درباره بیماری های چشم:

لطفا برای لحظه ای چشم های خود را ببندید و بعد تصور کنید قرار است از این به بعد اینگونه به زندگی ادامه دهید. بدون داشتن یکی از حواس پنجگانه به نام بینایی...

اگر چه در دنیای پیرامون مان هستند اشخاص بسیاری که بدون داشتن دید چشم زندگی خود را سپری می نمایند ولی با این حال حتما شما هم قبول دارید که تصور نداشتن چشمی برای تماشا واقعا سخت است و شاید باور نکردنی. اینکه تنها بشنوی و لمس کنی اما دریغ از نگاهی برای تماشا. تا به این جای قضیه لابد حدس زده اید که این بار درباره چه موضوعی می خواهیم صحبت کنیم، بله عضو کوچک اما بسیار پیچیده ای به نام چشم که همانند دیگر قسمت های بدن با بیماری های خاص خود روبه روست. صفحه سلامت پیش رویتان ماحصل گفت و گوی خبرنگار شاهد جوان با دکتر رضا آقای محمدی متخصص چشم است که در ادامه می خوانید. اما قبل از آن بهتر است بدانید بیماری های چشم، به انواع مختلفی تقسیم می گردد که به یکی از شایع ترین آن پرداخته ایم. این شما و این صحبت های دتر آقای محمدی:

یکی از شایع ترین نوع از انواع بیماری های چشم عیوب انکساری است که به علت فوکوس ناصحیح نور بر شبکیه ناشی می گردد. به هر حال برای تماشا واضح اشیا و... باید نور بر روی شبکیه فوکوس گردد، اتفاقی که در چشم بعضی از افراد به درستی صورت نمی گیرد و به این ترتیب به عیوب انکساری چشم دچار می شوند. عیوب انکساری چشم خود هم انواع مختلفی دارد؛ نزدیک بینی، دوربینی، آستیگمات و پیرچشمی که به هر یک پرداخته ایم.

نزدیک بینی

درباره عیب انکساری نزدیک بینی یا در اصطلاح چشم پزشکی مایوپ می توان گفت چشم فرد نزدیک بین اشیاء و.... را در فاصله نزدیک واضح و در فاصله دور، تار مشاهده می نماید. بنابراین فرد مایوپ احتیاج به اصلاح دید به وسیله عینک و یا لنز را دارد. درباره نزدیک بینی خوب است بدانید این عارضه شایع تر از دوربینی است و در جوانان و بزرگسالان بیشتر از بچه ها اتفاق می افتد. علت ایجاد مایوپ در افراد می تواند به صورت ارثی بوده و یا یک فرد به طور ذاتی به نزدیک بینی دچار گردد. در این باره تأثیر محیطی را نباید بی تأثیر دانست. به طوری که اگر فرد فعالیتی را در فاصله نزدیک با چشم به صورت شدید و مداوم انجام دهد می تواند به عارضه مایوپ دچار گردد. در این حالت به نظر می رسد چشم خودش را برای فاصله نزدیک تنظیم می نماید. پیشرفت عارضه نزدیک بینی که با افزایش تعداده چشم در فرد نمود پیدا می نماید در رنج سنی خاصی توقف پیدا می نماید. حداقل سن در این باره هجده سالگی است اما ممکن است که تا سی سالگی هم پیشرفت داشته باشد. جالب است بدانید که زدن یا نزدن عینک هیچ کمکی به کاهش و یا حتی افزایش تعداده چشم ندارد و تنها استفاده از عینک و یا لنز به واضح شدن دید فرد منجر می گردد.

دوربین ها

عارضه دوربینی یا هایپروپ در بچه ها بیشتر شایع تر است و با افزایش سن کمتر هم می گردد. در بروز این عیب انکساری عامل ارثی بیشتر دیده شده است و به عکس این عامل، عوامل محیطی کمتر در ایجاد دوربینی نقش دارند. فرد دوربین بر خلاف نزدیک بین دور را خوب و نزدیک را تار مشاهده می نماید. عیب انکساری دوربینی در میان عامه مردم اغلب با عارضه پیرچشمی اشتباه گرفته می گردد، در صورتیکه این دو با یکدیگر کاملا تفاوت دارند. در این باره در بحث پیرچشمی مفصل شرح داده خواهد شد.

آ مثل آستیگمات

دسته سوم عیوب انکساری مربوط به عارضه آستیگمات می گردد. در این حالت فرد، هم فاصله دور و هم نزدیک را البته در درجه های متفاوت تار می بیند. بنابراین عینک فرد آستیگمات به گونه ای ساخته می گردد که دید دور و نزدیک وی در محورهای دارای نقص از دید مناسب برخوردار گردد. خب بیشتر از این به عیب انکساری آستیگمات نمی پردازیم تا وارد مبحث دیگری از انواع عیوب انکساری چشم بشویم. پیرچشمی که البته خوشبختانه حالا حالا ها به آن ابتلا پیدا نخواهید کرد.

سخت شدن عدسی

همانگونه که با افزایش سن تغییرات زیادی در قسمت های مختلف بدن ایجاد می گردد، در چشم انسان هم شاهد بعضی تغییرات هستیم. تغییراتی که در علم چشم پزشکی از آن به پیرچشمی یاد می گردد. در این باره باید گفت با بالارفتن سن قدرت تطابق چشم به علت سخت شدن عدسی چشم کاهش پیدا می نماید. به تبع این عارضه، فرد برای تماشا اشیاء نزدیک دچار مشکل می گردد. موضوعی که چشم فرد در جوانی به خوبی قادر به انجام آن بود. بهتر است بدانید اغلب افراد در حدود سن چهل سالگی متوجه کاهش قدرت دید خود می شوند و با افزایش سن این مسئله پیشرفت بیشتری پیدا می نماید.

و اما تفاوت پیرچشمی و دوربینی از این قرار است که فرد دوربین با زدن عینک هم نزدیک و هم دور را واضح مشاهده می نماید ولی فرد مبتلا به پیرچشمی که با زدن عینک نزدیک را واضح می بیند، دید دورش تار می گردد بنابراین برای تماشا اشیاء در فاصله دور باید عینک را از مقابل چشم خود بردارد. به این ترتیب یک فرد نزدیک بین که تا قبل از چهل سالگی به یک عینک احتیاج داشته بعد از چهل سالگی به دو عینک یکی برای دور و دیگری برای نزدیک احتیاج پیدا می نماید.

انواع لنز

بعد از پرداختن به انواع عیوب انکساری چشم که شایع ترین نوع بیماری های چشمی به تعداد می فرایند بهتر است به مقوله درمان آن هم بپردازیم. در این باره سه راه درمانی رایج وجود دارد که رایج ترین و بی خطرترین آن استفاده از عینک است.

درمان دوم استفاده از لنزهای تماسی است. این نوع درمان البته گاهی ممکن است با مخاطراتی چون عفونت قرنیه و حساسیت های چشمی روبرو گردد. در کنار این عوارض بحث هزینه را هم نباید فراموش کرد. به هر حال تهیه لنز هزینه و مبالغی را در بر می گیرد که خیلی بیشتر از هزینه خرید یک عینک است. البته زحمت و هزینه نگهداری لنز را هم باید به دشواری های استفاده از لنز طبی اضافه نمود که به هر حال حائز اهمیت است.

درباره انواع لنز هم باید گفت که به دو نوع نرم و سخت تقسیم بندی می گردد. لنز سخت برای افراد با چشم آستیگمات بالا و دارای قوز قرنیه و لنزهای نرم هم برای افراد مایوپ و هایپروپ بعلاوه افراد با چشم آستیگمات با درجه پایین تجویز می گردد. در ادامه خوب است بدانید استفاده از لنز برای افرادی که از بهداشت عمومی ضعیفی برخوردارند می تواند بسیار مخاطره آمیز باشد و بنابراین به این افراد استفاده از لنز توصیه نمی گردد. در مورد استفاده از لنزهای نرم و سخت یک نکته را هرگز نباید فراموش کنید این که هنگام خواب شبانه، لنز را از چشم خارج کنید. برای دوری از خطر عفونت هم حتما لنزها را با یک محلول تجاری شست و شو دهید. و بالاخره اینکه علاوه بر انواع لنزهای نرم و سخت مدتی است لنز جدیدی وارد ایران شده که تنها مخصوص شب است، این لنز با نام ارتو کراتولوژی طی تأثیراتی بر چشم، باعث می گردد بعد از اینکه هنگام صبح فرد لنز را از چشم خارج کرد چشم او برای حول و هوش هشت تا دوازده ساعت دید واضح داشته باشد.

جراحی های لیزری

سومین درمان رایج برطرف عیوب انکساری، جراحی های لیزری به تعداد می فرایند. این جراحی هم خود شامل سه دسته است نخست جراحی لیزیک که طی آن یک لایه از قرنیه چشم به صورت لولا بلند می گردد و بعد از تابش اشعه لیزر دوباره به محل اصلی برگردانده می گردد. این روش از نظر تکنیکی برای جراح سخت تر از دیگر روش هاست اما بیمار بعد از جراحی درد کمتری را متحمل می گردد. جراحی های لیزیک برای چشم با تعداده بالا رایج تر است.

در روش دوم که لازک نام دارد دیگر لایه ای از قرنیه بلند نمی گردد و لیزر بر روی قرنیه تابانیده می گردد. این روش از نظر تکنیکی نسبت به لیزیک ساده تر است و در آن سطح قرنیه سالم باقی می ماند. تنها بعد از عمل بیمار متحمل درد بیشتری نسبت به جراحی لیزیک می گردد. جراحی نوع سوم موسوم به P.R.K از نظر تکنیکی شباهت زیادی به جراحی لازک دارد، اما درد بعد از این نوع جراحی به نسبت لازک کمتر خواهد بود.

منبع:نشریه ی شاهد جوان تعداده ی 53

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1319

به "از عینک تا لیزر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از عینک تا لیزر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید