این کالای ایرانی در ترکیه بیشترین مشتری را دارد

به گزارش تور کانادا، خبرنگاران : پس از چند سال از شروع فرایند کاهشی تجارت میان ایران و ترکیه، آمارهای جدید منتشر شده از سال2021 نشان می دهد که بار دیگر تجارت میان دو کشور رشدی جدی داشته است.

این کالای ایرانی در ترکیه بیشترین مشتری را دارد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، بر اساس آمارهای جدیدی که اتاق بازرگانی ایران منتشر نموده، میزان تجارت ایران و ترکیه در سه ماهه نخست سال 2021 میلادی بار دیگر فرایندی صعودی به خود گرفته است، این آمار در حالی به ثبت رسیده که از حدود سه سال پیش و همزمان با تحریم های جدید آمریکا، میزان تجارت مشترک ایران با این همسایه غربی به شدت کاهش یافته بود.

در سال گذشته نیز در کنار تحریم، شیوع ویروس کرونا و محدودیت هایی که بر رفت و آمد مرزی وضع شد، کار را سخت کرد. در امسال میلادی اما با وجود تداوم شیوع کرونا، با به کارگیری شیوه های بهداشتی، میزان تجارت دو کشور بار دیگر رشد نموده است.

آمارهای جدید ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی نشان می دهد که مبادلات تجاری ایران با این کشور در فصل نخست 2021 میلادی بالغ بر 986 میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میلادی حدود 53 درصد افزایش را نشان می دهد.

از مجموع 986 میلیون دلار تجارت ایران و ترکیه، حدود 505 میلیون دلار از آن مربوط به صادرات ایران به ترکیه و حدود 481 میلیون دلار آن مربوط به واردات ایران از این کشور بوده، این در حالی است که در فصل نخست 2020 میلادی، عمده تجارت ایران با ترکیه مربوط به واردات ایران از این کشور بوده است.

بر اساس این آمارها، در فصل نخست 2021، تراز تجاری ایران و ترکیه، به نفع ایران مثبت شده است؛ چراکه در این دوره باوجود افزایش 29 درصدی واردات ایران از ترکیه نسبت به مدت مشابه سال قبل، صادرات ایران به این کشور نیز با رشد قابل توجه 87 درصدی روبرو بوده و باعث شده تراز تجاری ایران با ترکیه از منفی 104 میلیون دلار در فصل نخست 2020 به مثبت 24.4 میلیون دلار در فصل نخست 2021 برسد. در حقیقت تراز تجاری دو کشور در این دو دوره معادل 128 میلیون دلار به نفع ایران تغییر نموده است.

آمارهای رسمی ترکیه نشان می دهد تجارت کالایی ایران و ترکیه از فصل دوم سال 2019 با افت شدیدی همراه بوده و فرایند نزولی تجارت با این کشور تا فصل دوم سال 2020 همچنان ادامه داشته است، اما پس ازآن فرایند صعودی در پیش گرفته و در فصل نخست سال 2021 برای سومین فصل پیاپی افزایش یافته است.

نکته قابل توجه اینکه واردات کالایی ایران از ترکیه از فصل دوم 2020 فرایند صعودی را شروع نموده اما در فصل اول 2021 پس از دو ماه متوالی با کاهش همراه شده و به کمترین مقدار خود از ابتدای سال 2019 تا به امروز رسیده است. هم زمان صادرات کالایی ایران به ترکیه که عمدتا غیرنفتی بوده برای سومین فصل پیاپی افزایش یافته و در فصل نخست 2021 به 496 میلیون دلار رسیده است.

آنالیز ها نشان می دهد پلاستیک و اجزای آن با سهم 37 درصدی و پس ازآن، اقلام مشمول فصل 74 شامل مس و مصنوعات مس با سهم 19 درصدی، اقلام مشمول فصل 79 شامل روی و مصنوعات آن با سهم 11 درصدی و اقلام مشمول فصل 76 شامل آلومینیوم و مصنوعات آن با سهم 10 درصد از کل ارزش صادرات، بخش عمده صادرات ایران به ترکیه را تشکیل داده اند.

همچنین بیشترین سهم از صادرات ترکیه به ایران مربوط به کالاهای فصل 84 کتاب مقررات صادرات و واردات شامل دیگ های بخارآب گرم، ماشین آلات و وسایل الکترونیکی و اجزا و قطعات آن بوده که درمجموع 17 درصد از کل ارزش صادرات ترکیه به ایران را شامل می گردد و ارزش آن با رشد حدود 13 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود 82 میلیون دلار رسیده است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 4 تیر 1400 بروزرسانی: 4 تیر 1400 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1180

به "این کالای ایرانی در ترکیه بیشترین مشتری را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این کالای ایرانی در ترکیه بیشترین مشتری را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید