بخش ایران رقابت عکاسی یادمان های ویکی پدیا شروع شد

به گزارش تور کانادا، بخش ایران رقابت جهانی عکاسی 2021 ویکی پدیا شروع شد و طی آن قرار است در روندی ساده به برگزیدگان جوایزی اهدا گردد.

بخش ایران رقابت عکاسی یادمان های ویکی پدیا شروع شد

ویکی دوست دار یادمان ها (Wiki Loves Monuments) اسم رقابتی است که هر ساله بنیاد غیرانتفاعی ویکی مدیا (Wikimedia) در زمینه عکاسی برگزار می نماید و هدف آن مستندسازی و حفظ اماکن تاریخی، بر پایه ویکی پدیا و دیگر پروژه های خواهر است.

در شرح این رقابت آمده است که یک یادمان به یک مکان تاریخی اشاره دارد که به وسیله نهادهای دولتی یا سازمانی دیگر مانند انجمن های مردم نهاد تاریخی به رسمیت شناخته شده باشد. به طور کلی می توان گفت این مکان ها شامل بناهایی می گردد که به علت اهمیت تاریخی، شایسته حفاظت هستند.

این رقابت در هر یک از کشورهای حاضر به صورت جداگانه برگزار می گردد و در نهایت 10 برگزیده از هر کشور به رقابت بین المللی راه پیدا می نمایند. به گفته مسؤولان این رقابت، کاربران با شرکت در رقابت محلی که در بیش از 30 کشور صورت می گیرد، به صورت اتوماتیک در رقابت بین المللی هم شرکت داده می شوند.

طبق شرحات ویکی مدیا شرکت در مسابقه بسیار ساده است. برای فرستادن عکس ها به این رقابت، ابتدا باید یک حساب کاربری در ویکی مدیا (حساب سراسری در پروژه های مرتبط با ویکی پدیا) داشته باشید یا ایجاد کنید.

سپس باید طبق لیست طولانی موجود در سایت مسابقه یادمان های مد نظرتان را پیدا کنید، به محل آن ها بروید و عکسی مناسب رقابت تهیه کنید؛ در نهایت با بازگشت به سایت مسابقه، عکس ها را با نام واضح، شرحات کافی و معین موقعیت یادمان، بارگذاری کنید.

با توجه به تأکید ویکی پدیا بر رعایت حق انتشار و استفاده با مجوز از آثار دیگران، همه عکس های فرستاده شده علاوه بر لزوم عکاسی به وسیله خود کاربر، باید در ویکی انبار (Wikimedia Commons) دردسترس باشند و مجوز استفاده عمومی از آن ها به وسیله صاحب اثر داده شده باشد. لازم به ذکر است با ثبت به وسیله لیست یادمان ها، کاربران می توانند در روندی ساده اجازه استفاده از آثار خود معین نمایند.

طبق قوانین مسابقه محدودیتی در زمان گرفتن عکس وجود ندارد اما همه عکس ها برای شرکت در رقابت باید در بازه زمانی یک ماهه معین شده به صورت کشوری که زمانی بین 1 سپتامبر تا 31 اکتبر است بارگذاری شوند. برای رقابت عکاسی ایران، این زمان از 18 مهر تا 16 آبان 1400 درنظر گرفته شده است.

تکنیک عکاسی، کاربرد در ویکی پدیا و اصالت و زبان تازه عکس از جنبه هایی است که برای داوری عکس های ارسالی آنالیز می گردد و به برگزیدگان دنیای علاوه بر لوح تقدیر، تا 1500 دلار جایزه غیرنقدی اهدا خواهد شد.

لازم به ذکر است این رقابت از سال 2011 شروع شده و به تدریج کشورهای بیشتری به آن پیوسته اند. سال جاری برای هفتمین بار ایران هم در لیست کشورهای شرکت نماینده واقع شده است و تا به امروز کاربران ایرانی آثار درخشانی ارائه داده اند. از جمله سال 2018 که عکسی از ایران رتبه نخست دنیا را به خود اختصاص داد.

عکس کاور: پوستر رقابت عکاسی یادمان های ویکی پدیا 2021

Credit: Wikimedia

منابع: DIY Photography, Condé Nast Traveller, Wiki Monouments

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1349

به "بخش ایران رقابت عکاسی یادمان های ویکی پدیا شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخش ایران رقابت عکاسی یادمان های ویکی پدیا شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید