حقایقی درباره افسردگی که از آن بی خبر هستید

به گزارش تور کانادا، افسردگی با بی تعادلی در انتقال دهنده های عصبی که بر تنظیم خلق و خو تاثیر می گذارند، پیوند خورده است.

حقایقی درباره افسردگی که از آن بی خبر هستید

به گزارش خبرنگاران، افسردگی یک بیماری واقعی و قابل درمان است. اما باورهای اشتباه و سوء تفاهم ها و اطلاعات نادرست همچنان موانعی در راستا درمان افراد بسیاری ایجاد می نمایند و پیامدهای عدم درمان افسردگی می تواند حتی زندگی فرد را تهدید کند.

در مقابل، درک حقایق درباره افسردگی می تواند به معنای نجات زندگی فرد باشد. در ادامه با هفت مورد که هر فردی باید درباره افسردگی و اختلالات افسردگی بداند بیشتر آشنا می شویم.

افسردگی همیشه دلیل خوبی ندارد

گاهی اوقات، افراد به دلایلی که خوب به نظر می رسند - ممکن است شغل یا دوست نزدیک خود را از دست داده باشند - دچار افسردگی می شوند، اما با افسردگی بالینی، لزوما نباید دلیلی برای احساس شما وجود داشته باشد. مواد شیمیایی مسئول کنترل خلق و خو در مغز ممکن است از تعادل خارج شده و موجب احساس بد در شما شوند، حتی اگر همه چیز در زندگیتان به خوبی پیش برود.

عوامل بسیاری می توانند موجب افسردگی شوند

دلایل افسردگی به طور کامل درک نشده اند، اما باور بر این است که احتمالا ترکیبی از عوامل مانند تمایل ژنتیکی به بیماری و بعضی عوامل محیطی که می توانند به عنوان محرک عمل نمایند، موجب افسردگی می شوند.

ابتلای یکی از اعضای خانواده به افسردگی خطر ابتلا به این بیماری را در شما افزایش می دهد که نشان می دهد ژنتیک نقش عظیمی ایفا می نماید.

همچنین، میزان افسردگی بین افرادی با سابقه استفاده از مواد مخدر بیشتر است. از عوامل دیگر مرتبط با افسردگی می توان به بی تعادلی های شیمی مغز، هورمون ها، تغییرات فصلی، استرس، و تروما اشاره نمود.

بی تعادلی های شیمی مغز

افسردگی با بی تعادلی در انتقال دهنده های عصبی که بر تنظیم خلق و خو تاثیر می گذارند، پیوند خورده است. این شامل دوپامین، سروتونین، و نوراپی نفرین می گردد. میزان بیش از حد زیاد یا کم این انتقال دهنده های عصبی می تواند موجب افسردگی شده یا در ابتلا به آن نقش داشته باشد.

هورمون ها

هر نوع نوسان در فراوری یا عملکرد هورمون ها - به عنوان مثال، بارداری، قاعدگی، یائسگی یا مسائل تیروئید - می تواند به افسردگی منجر گردد.

تغییرات فصلی

اختلال افسردگی ماژور با الگوهای فصلی (اختلال عاطفی فصلی) به واسطه اختلال در ریتم شبانه روزی بدن شکل می گیرد. تغییر در فصول می تواند در خواب نیز اختلال ایجاد نموده که می تواند به خلق و خوی افسرده منجر گردد.

استرس و تروما

از دست دادن یکی از عزیزان، تروما یا سو استفاده، استرس مزمن، تغییرات عظیم در زندگی، مانند طلاق یا از دست دادن شغل می تواند محرکی برای افسردگی باشد. پژوهشگران سطوح بالای هورمون کورتیزول که طی شرایط استرس زا و آسیب زا ترشح می گردد را در این زمینه مقصر می دانند.

کورتیزول بر انتقال دهنده عصبی سروتونین تاثیر می گذارد و می تواند محرکی برای افسردگی باشد.

افسردگی چیزی بیشتر از غم و اندوه معمولی است

غم و اندوه بخشی از انسان بودن است، و یک واکنش طبیعی به شرایط دردناک محسوب می گردد. همه ما در برهه ای از زندگی خود غم و اندوه را تجربه می کنیم. اما افسردگی یک بیماری با علائمی فراتر از خلق و خوی ناراحت است.

زمانی که غم و اندوه به افسردگی تبدیل می گردد، چند نشانه معین از جمله موارد زیر وجود دارند:

- تغییرات در اشتها، وزن، و الگوهای خواب

- کاهش میل جنسی

- احساس اضطراب، ناامیدی، یا درماندگی

- احساس تحریک پذیری و بی قراری

- احساس مداوم غم یا پوچی

- علائم جسمانی مانند سردرد، مسائل گوارشی، بدن درد، و درد که با درمان بهبود نمی یابند

- بی علاقگی به فعالیت هایی که در گذشته از آنها لذت می بردید

- سطوح کم انرژی یا احساس خستگی

- مشکل در تمرکز، حافظه و تصمیم گیری

در صورت تجربه این نشانه ها مراجعه به پزشک بهترین اقدام برای مقابله با افسردگی است.

بچه ها در برابر افسردگی مصون نیستند

باوری اشتباه وجود دارد که بچه ها زندگی شاد و بی دغدغه ای دارند. در شرایطی که بچه ها مسائل مشابه با عظیمسالان مانند استرس مرتبط با شغل یا فشارهای اقتصادی را تجربه نمی نمایند، اما این به معنای آن نیست که افسرده نمی شوند.

دوران کودکی استرس های خاص خود را دارد که از آن جمله می تواند به قلدری و کوشش برای پذیرفته شدن توسط همسالان اشاره نمود.

افسردگی یک بیماری واقعی است

افسردگی یک بیماری واقعی است و پژوهشگران بر این باورند که بیشتر به واسطه بی تعادلی در مواد شیمیایی مغز که به نام انتقال دهنده های عصبی شناخته می شوند، شکل می گیرد.

انتقال دهنده های عصبی زیر نقش مهمی در تنظیم خلق و خو ایفا نموده و همچنین در بسیاری عملنمودهای دیگر در بدن نقش دارند:

دوپامین: به تنظیم احساسات، حافظه، تفکر، انگیزه و پاداش یاری می نماید.

نوراپی نفرین: آن چیزی است که ضربان قلب و فشار خون را طی یک واکنش جنگ یا گریز یا زمان استرس تغییر می دهد.

سروتونین: ماده شیمیایی مسئول احساس خوب که به تنظیم خلق و خو یاری نموده و در احساس بهزیستی کلی شما نقش دارد.

پژوهشگران همچنان مشغول پژوهش درباره دلایل این بی تعادلی ها و همچنین نقش احتاقتصادی انتقال دهنده های عصبی دیگر مانند استیل کولین، گابا و گلوتامات در افسردگی هستند.

افسردگی قابل درمان است

روش های درمان موثر مختلفی برای افسردگی وجود دارند که از آن جمله می توان به داروها و روان درمانی اشاره نمود.

در شرایطی که برنامه درمان باید بر اساس علائم و سلامت کلی فرد تنظیم گردد، ترکیبی از داروها، روان درمانی و تغییرات سبک زندگی اغلب برای یاری به تسکین علائم افسردگی استفاده می گردد.

روان درمانی

با توجه به موقعیت های منحصر به فرد، شما ممکن است در روان درمانی فردی، گروهی، خانوادگی یا زوجین شرکت داده شوید.

در شرایطی که انواع مختلفی از روینمودهای درمانی وجود دارند، موثر بودن موارد زیر در درمان افسردگی ثابت شده است:

- فعال سازی رفتاری

- رفتار درمانی شناختی

- درمان بین فردی

- درمان حل مساله

- سایکودینامیک درمانی

- مهارت های اجتماعی درمانی

- مشاوره حمایتی

داروها

به ویژه در ترکیب با روان درمانی، داروهای مختلفی وجود دارند که موثر بودن آنها در درمان افسردگی ثابت شده است.

بار دیگر، درمان افسردگی شامل یک رویکردی واحد مناسب برای همه نیست و ممکن است به مقداری آزمون و خطا برای یافتن داروی مناسب که با کمترین عوارض جانبی علائم شما را تسکین می دهد، احتیاج باشد.

کلاس های دارویی که به طور معمول برای درمان افسردگی تجویز می شوند، عبارتند از:

اسکتامین: اسپراواتو

مهارنماینده های مونوآمین اکسیداز: شامل مارپلان (ایزوکاربوکسازید)، ناردیل (فنلزین)، و پارنات (ترانیل سیپرومین)

مهارنماینده های بازجذب دوپامین و نوراپی نفرین: شامل ولبوترین (بوپروپیون)

مهارنماینده های انتخابی بازجذب سروتونین: شامل پروزاک (فلوکستین)، پاکسیل (پاروکستین)، زولوف (سرترالین)، سلکسا (سیتالوپرام)، و لوووکس (فلووکسامین)

مهارنماینده های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین: شامل افکسور (ونلافاکسین)، سیمبالتا (دولوکستین)، و پریستیک (دس ونلافاکسین)

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای: شامل الاویل (آمی تریپتیلین)، توفرانیل (ایمی پرامین)، و پاملور (نورتریپتیلین)

تغییرات سبک زندگی

افزون بر روان درمانی و دارو، بعضی تغییرات سبک زندگی نیز می توانند به مدیریت بهتر علائم افسردگی و همچنین عوارض جابنی داروها یاری نمایند.

رژیم غذایی: یک رژیم غذایی درمانی برای افسردگی وجود ندارد، اما مصرف بعضی غذاها و پرهیز از بعضی دیگر می تواند به تنظیم خلق و خو و احساسات یاری کند. غذاهای فرآوری شده، الکل، کافئین، شکر، و غلات پالایش شده می توانند اثر منفی بر سلامت روانی شما داشته باشند، در شرایطی که غذاهایی مانند میوه ها و سبزیجات، ماهی، بوقلمون، مرغ، لوبیاها، و مغزدانه ها می توانند فواید تقویت نماینده خلق و خو را ارائه نمایند.

ورزش: یک برنامه ورزشی خوب می تواند به بهبود خلق و خو، کاهش استرس، و تسکین علائم افسردگی یاری کند. نوع ورزش باید بر اساس سطح آمادگی جسمانی، سلامت و ترجیحات شما انتخاب گردد.

مدیریت استرس: استرس می تواند محرکی برای افسردگی و تشدید علائم آن باشد. تکنیک های مدیریت استرس مانند مدیتیشن و تنفس عمیق که برای شما کار می نمایند را در روتین روزانه خود جای دهید.

افسردگی درمان نشده یک دلیل شایع خودکشی است

تشخیص و درمان درست افسردگی در پیشگیری از خودکشی بسیار مهم است. بسیاری از افرادی که اقدام به خودکشی می نمایند از نوعی بیماری روانی رنج می برند و این شامل افرادی که افسردگی در آنها تشخیص داده نشده است، درمان نشده است یا به خوبی درمان نشده است نیز می گردد.

منبع: عصر ایران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 5 فروردین 1400 بروزرسانی: 5 فروردین 1400 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1025

به "حقایقی درباره افسردگی که از آن بی خبر هستید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی درباره افسردگی که از آن بی خبر هستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید