دیدنی های باتومی؛ زیبایی های شهری آسیایی

به گزارش تور کانادا، باتومی (Batumi) یکی از شهرهای ساحلی مهم و پرطرفدار بوده که از نظر موقعیت جغرافیایی، تعلق به کشور گرجستان دارد. با اینکه مقصد اول و آخر تعداد زیادی از مسافران گرجستان پایتخت این کشور یعنی شهر تفلیس است، اما باید بپذیریم که لااقل در طول یک دهه اخیر این شهر کوچک و دوست داشتنی باتومی بوده که توانسته گوی سبقت در زمینه جذب توریست و گردشگر را از پایتخت برباید و اکنون بدون هیچ شک و تردیدی به عنوان پایتخت توریستی و گردشگری گرجستانی ها در کل جهان بحساب می آید و سالانه پذیرای جمع زیادی از گردشگران هست. جالب است بدانید باتومی از جمله مقاصد مسافرتی محبوب نزد گردشگران عزیز ایرانی نیز به حساب می آید و با اینکه در مقایسه با دیگر شهرهای توریستی موجود در قاره کهن یعنی آسیا هم از مساحت به مراتب کمتری برخوردار بوده و جاهای دیدنی باتومی کمتر هستند، اما به دلیل وجود فرهنگ بالای مردم ساکن در باتومی و همچنین تمیزی حاکم در کل سطح شهر، باتومی تبدیل به یکی از جدی ترین مقاصد توریستی در جهان شده و به همین خاطر ما قصد داریم تا در مطلب جاذبه های گردشگری باتومی کمی شما را با دیدنی های باتومی بیش از پیش آشنا نماییم.

دیدنی های باتومی؛ زیبایی های شهری آسیایی

از سفر با قیمت تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

کالنید (Colonnade)

طبق قواعد و اصول معماری حاکم در یونان باستان، کالنید به ردیفی از ستون های نسبتا بلند گفته می شد که عموما در قسمت ورودی اماکن مهم و حائز اهمیت مورد استفاده قرار می گرفتند. در باتومی نیز شما می توانید با تعدادی از این ستون های بلند و البته سفید رنگ درست در ورودی ساحل باتومی روبرو شوید که معروف به کالنید باتومی هستند. جالب است بدانید فکر ساخت چنین ستون هایی در سال 1930 به ذهن دکتر ایوان ماچلیدزه پس از سفر به کشور ایتالیا خطور کرد و وی تصمیم گرفت بعد از تماشای کالنید شهر سورنتو، در شهر محل زندگی خویش یعنی باتومی نیز مشابه آن را ایجاد نماید. ناگفته نماند که کالنید شهر باتومی در ابتدا درست در جهت ورودی به ساحل این شهر توریستی احداث شد و در اثر گذر زمان و عقب نشینی دریا از ساحل باتومی، در حال حاضر فاصله نسبتا زیادی میان ستون های بلند شهر با خط دریا ایجاد شد. از قلم نیفتد که مسئولان باتومی یک کالنید در نزدیکی درب ورودی پارک Six May را قرار داده که می توانید در صورت تمایل از این مورد از جاذبه های گردشگری باتومی نیز بازدید بعمل آورید.

برج الفبتیک (Alphabetic Tower)

برج الفبتیک نام یک سازه 130 متری در داخل پارک میراکل (Miracle) است و از جمله مهمترین جاهای دیدنی باتومی نیز به شمار می آید. این برج نمادین از ظاهری همچون DNA برخوردار بوده و روی هر یک از نوارهای آن نیز حروف الفبایی ادبیات گرجستان نقش بسته است تا نشانی از سطح سواد و فرهنگ گرجی ها به تمام توریست ها و گردشگران خارجی باشد که به این شهر ساحلی و بندری آنان سفر کرده اند. در مورد این مورد از دیدنی های باتومی بد نیست بدانید که بودجه ساخت آن چیزی در حدود 65 میلیون دلار برای مسئولان گرجستانی خرج به همراه داشت و زمان ساخت آن نیز از سال 2010 شروع و نهایتا در ماه دسامبر سال 2011 میلادی به انتها رسید. امروزه با توجه به امکانات مختلف رفاهی که برای این مورد از دیدنی های باتومی در نظر گرفته شده، شما می توانید با استفاده از آسانسور برج خود را به رستوران گردان آن برسانید و از آن بالا هم به چشم اندازی شگرف و کم نظیر از سطح کل شهر باتومی و دریای سیاه دست پیدا نمایید و هم یک وعده غذای ناب گرجستانی را نوش جان کنید که اتفاقا خیلی هم دور از ذائقه و سلیقه غذایی ایرانیان نیست. شایان ذکر است که برج آلفبا همانطور که گفتیم در داخل پارک میراکل نهاده شده و شما می توانید قبل یا پس از بازدید از آن به گشت و گذاری خاطره انگیز در محیط این پارک نیز بپردازید.

سیرک باتومی (Batumi Circus)

سیرک باتومی یکی از قدیمی ترین سیرک های موجود بوده که از سال 1908 میلادی فعالیت خود را شروع کرد و در خلال تمامی این سال ها نه تنها ذره ای از بار سرگرم نماینده و فانتزی آن کم نشد، بلکه امروزه حتی مدیران این سیرک حاضر به اجاره محیط آن به دیگر گروه های نمایشی و سیرک بازان مختلف جهانی نیز هستند تا لحظات بکر و تکرار نشدنی را برای مسافران رقم بزنند. این مورد از جاهای دیدنی باتومی همچون سایر سیرک های دیگر جهانی از معمول ترین امکانات رفاهی نظیر سرویس های بهداشتی و آبخور برخوردار است و آنطور که در مورد کارکنان شاغل در این سیرک گفته شد، آنان قادر به انجام مکالمه به 3 زبان زنده جهان یعنی گرجی، روسی و همچنین انگلیسی هستند. از قلم باز نماند که شما می توانید به وسیله روش های متعددی اقدام به خرید بلیت های این مورد از جاهای دیدنی باتومی با تخفیف نمایید.

مجسمه مدئا (Statue of Medea)

مدئا در فرهنگ گرجی ها نام یک شاهزاده و ساحره تمام عیار است که به دلیل عدم وجود هیچ تصویر مشخصی از آن، مسئولان شهر باتومی تصمیم گرفتند مجسمه منتسب به وی را از روی یکی از شخصیت های افسانه ای متعلق یونانیان باستان بسازند و سپس تندیس آن را درست در وسط میدان اروپا جهت همبستگی و ارتباط بیشتر خود با فرهنگ اروپا قرار دهند. مجسمه مدئا از سال 2007 میلادی در وسط میدان اروپای شهر باتومی در ابعادی بزرگ و با رنگ آبی نهاده شده و این میدان را تبدیل به یکی از زیباترین دیدنی های باتومی کرده است.

فواره های رقصان (Dancing Fountains)

از دیگر جاذبه های گردشگری باتومی باید به فواره های رقصانِ آن اشاره کنیم که عموما پس از غروب خورشید این فواره ها همراه با پخش یک نوای شنیدنی به حرکت در می آیند و در کنار آن ها نیز یک نمایش نورانی که بیشتر در مورد تاریخچه شهر باتومی و کشور گرجستان است، به نمایش گذاشته می گردد. شما می توانید به عنوان یک توریست و گردشگر ساعت های متمادی زیادی را در کنار این مورد از جاذبه های گردشگری باتومی پشت سر بگذارید و حسابی از بودن در چنین مکان خنکی لذت ببرید.

تله کابین آرگو (Argo Telecabin)

آرگو نام تله کابین شهر باتومی است که قادر است شما را تا ارتفاع 250 متری از سطح دریا بالا ببرد تا هم به نمایی تماشایی از سطح کلی این شهر ساحلی دست پیدا نمایید و هم بتوانید با یک چشم انداز شگفت انگیز از سطح دریای سیاه روبرو شوید. البته نباید فراموش کنید که شما با استفاه از تله کابین آرگو در آخرین ایستگاه آن با یک مجموعه کاملا رفاهی نیز رو به رو خواهید شد که شامل یک فروشگاه زنجیره ای، رستوران و کافی شاپ بوده که قطعا هیجان این سفر کابلی را برایتان دو چندان می نماید. گفتنی است ساعت کاری این مورد از دیدنی های باتومی در تابستان از ساعت 11 لغایت 1 بامداد و در زمستان از ساعت 11 الی 22 شب بوده و قیمت بلیت این مورد از جاهای دیدنی باتومی برای بزرگسالان و بچه ها متفاوت است.

باشگاه سوارکاری (Riding Club)

باشگاه اسب سواری از دیگر دیدنی های باتومی بوده که شما می توانید اوقات بسیار خوشی را در آن سپری کنید. این باشگاه که همه روزه از ساعت 10 صبح تا 21 شب آماده خدمت رسانی به شما توریست ها و گردشگران عزیز هست، قدری دور از فضای داخلی شهر باتومی نهاده شده و برای رسیدن به آن باید تقریبا تا نزدیکی های فرودگاه بین المللی باتومی حرکت کنید. از جمله ویژگی های این باشگاه سوارکاری وجود پرسنلی مسلط به 4 زبان روسی، گرجی، ترکی و همچنین انگلیسی است.

ساعت نجوم (Astronomical Clock)

یکی از دوست داشتنی ترین جاذبه های گردشگری باتومی، یک ساعت نجوم یا بهتر است. این ساعت نجوم بر بلندای ساختمان قبلی بانک ملی کشور گرجستان نصب شده و همه می توانند به یاری آن از وقت محلی، موقعیت قرارگیری خط نصف النهار و افق، محل قرارگیری خورشید و ماه و دیگر مواردی از این دست اطلاع حاصل نمایند. جالب است بدانید ساعت نجوم (Astronomical Clock) در بازه های زمانی مشخصی (30 دقیقه ای و 60 دقیقه ای) به صدا در می آید تا همه کسانی که در اطراف آن هستند از گذر زمان آگاه شوند. این ساعت با گذشت 60 دقیقه صدای سنج و با گذشت 30 دقیقه نیز صدایی همچون یک ملودی تک را از خود منتشر می نماید.

آبنمای نپتون (Fountain of Neptune)

یکی دیگر از دیدنی های باتومی، آبنمای نپتون بوده که همچون آبنمای مشهور ایتالیا طراحی و ساخته شده است. این آبنما در حال حاضر درست مقابل سالن تئاتر باتومی واقع شده و در سال 2010 میلادی نیز پروژه ساخت آن به بهره برداری رسیده است.

سینما آپولو (Cinema Apollo)

این سالن سینمایی که از همان شروع به عنوان یکی از مجهزترین و مدرن ترین سالن های نمایشی در کل کشور گرجستان به شمار می آید، در یکی از خیابان های قدیمی شهر به نام ٱباشیدزه ساخته شد و پس از مدتی فعالیت هنری و فرهنگی خود نیز به حالت تعطیل درآمد و درب های ورودی آن جهت استفاده عموم مردم بسته شد تا اینکه مجددا این سینما در سال 2011 میلادی بازگشایی شد و این بار با ظاهر جدید و دستخوش تغییراتی قابل توجه، آماده میزبانی از اهالی هنر و سینمای باتومی شد. در مورد این مورد از جاهای دیدنی باتومی بد نیست بدانید که در این مکان نمایشی عموما فیلم هایی به زبان روسی اکران می شوند و از جمله امکانات جانبی و رفاهی موجود در آن نیز باید به Wi-Fi، سرویس بهداشتی، کافی شاپ و همچنین یک نمایشگاه اشاره داشت. تمامی پرسنل سینما به 3 زبان انگلیسی، گرجی و همچنین روسی مسلط هستند و ساعت کاری سینما نیز از 12 ظهر لغایت 24 شب است.

مجسمه ایلیا چاوچاوادزه (Monument of Ilia Chavchavadze)

خیلی عجیب نیست اگر در یکی از بهترین خیابان شهر باتومی، مجسمه ای از یک مرد افسانه ای مشاهده کنید که معروف است به پدر سرزمین پدری! ایلیا چاوچاوادزه یک رهبر تمام عیار برای رهایی ملت گرجستان از استعمار و چپاول دولتمردان روسی بود که در نهایت آزادی را برای ملت خود به ارمغان آورد. در توصیف او آورده شده که اهل شعر، فلسفه و همچنین حقوقدانی زبردست بود و آنچنان در قلب مردم کشورش نفوذ کرد که حتی در سال 1987 میلادی نیز به عنوان یک قدیس از سوی کلیسای کاتولیک شناخته شد. چاوچاوادزه در طول دوران رهبری و جنگ برای آزادی ملت خویش صحبت ها و جملات ارزشمند زیادی را بر زبان جاری کرد که شاید از مهمترین آن ها بتوان به این جمله یعنی سرزمین مادری، زبان و ایمان، پیشه معنوی و همچنین ماموریت مردمان گرجی هست، اشاره نمود.

تندیس علی و نینو (Monument Ali and Nino)

از دیگر جاهای دیدنی باتومی باید به تندیس علی و نینو اشاره نماییم که روایتگر یک عشق نافرجام است. تندیس علی و نینو درست در کنار دریای سیاه و در بخش ساحلی شهر باتومی نهاده شده و مسجمه هر یک از آن ها نیز دارای طولی برابر با 8 متر هستند. این دو مجسمه زن (پرنسس گرجستانی) و مرد (پسری مسلمان)که از جنس فلز ساخته شده اند، هر روز در ساعت 7 صبح حرکت به سوی یکدیگر را شروع می نمایند تا در قسمت از جهت خود همدیگر را بغل و مجددا با توجه به طراحی منحصر به فردی که برای آنان در نظر گرفته شده، از همدیگر فاصله می گیرند تا به خوبی شما را با یک داستان عاشقانه و رمانتیک که در نهایت با از بین رفتن حکومت شوروی سابق دچار فروپاشی عاطفی نیز شد، آشنا نماید. گفتنی است که حرکت دو مجسمه تنها 10 دقیقه به طول خواهد انجامید.

خیابان کوتایسی (Kutaisi Street)

تمام شما گردشگران و مسافران عزیز که با هدف گشت و گذار به شهر باتومی سفر می کنید باید بدانید که تمام زیبایی های باتومی تنها در میدان و خیابان اروپای این شهر ساحلی و توریستی محدود نشده و در باتومی خیابان های زیادی هستند که ارزش حداقل یکبار بازدید و پیاده روی در خود را دارند. یکی از این خیابان ها، خیابان کوتایسی بوده که بیشتر از حال و هوای ترکیه ای برخوردار است و در آن شما می توانید با تعداد زیادی فروشگاه و رستوران ترکی روبرو شوید و در کنار آن ها نیز از مسجد قدیمی باتومی و همچنین برترین رستوران های گرجی فعال نیز بازدید بعمل آورده و حسابی از بودن در میان دیدنی های باتومی لذت ببرید.

برج ساعت چاچا (Chacha Clock Tower)

چاچا نام یک نوشیدنی محلی در کل کشور گرجستان است که البته بر روی یکی از مناطق دیدنی یعنی برج ساعت نیز نهاده شده است. برج ساعت چاچا که درست در ناحیه ساحلی شهر واقع شده و از ارتفاعی حدودا 25 متری نیز برخوردار است، توسط یک معمار فرانسوی و با استفاده از سبک های معماری نئوکلاسیک و همچنین معماری مربوط به زمان عثمانی ساخته شد. این برج ساعت از هر چهار سوی خود به حوض ها و آبنماهای زیبایی منتهی می گردد و معمولا روزانه از ساعت 7 عصر بجای آب، نوشیدنی چاچا از یکی از آبنماهای پیرامون این برج جاری می گردد که قطعا باعث حیرت شما گردشگران خواهد شد. از قلم نیفتد که فوران کردن چاچا از آبنمای مربوطه تنها برای مدت زمانی 10 و یا حداکثر 15 دقیقه هست.

سالن تئاتر باتومی (Batumi Drama Theater)

قدیمی ترین مورد از جاذبه های گردشگری باتومی، سالن تئاتری است که در سال 1952 میلادی احداث شد و تا به امروز صدها نمایش مختلف با ژانزهای گوناگونی نظیر وحشت، کمدی، درام و همچنین نمایش هایی مخصوص مخاطبان کودک و نوجوان در آن به اجرا گذاشته شدند. ظرفیت سالن تئاتر شهر باتومی چیزی نزدیک به 500 نفر است و موقعیت قرارگیری آن بر روی نقشه نیز بگونه ای بوده که به راحتی می توان از هر نقطه ای در باتومی به آن دست پیدا کرد. از دیگر نکات جالب که بد نیست در مورد این سالن نمایشی بدانید، این است که در آن تمامی نمایش ها به زبان گرجستانی اجرا می گردد و با تدابیری که برای فهم مخاطب غیر بومی نیز اتخاذ شده، خلاصه محتوایی از آنچه در نمایش رخ خواهد داد به سه زبان انگلیسی، روسی و همچنین ترکی به حاضران در سالن ارائه خواهد شد.

بندر باتومی (Batumi Seaport)

اگر برای سفر خود به باتومی دنبال انجام تفریحات لذت بخشِ آبی هستید، سفارش می کنیم حتما سری به ایستگاه تفریحی و بندری شهر باتومی نیز بزنید و با استفاده از قایق های تفریحی و سایر امکانات جانبی موجود در این موقعیت ساحلی همچون قدم زدن کنار خط ساحلی و استفاده از کافه و رستوران های فعال، حسابی از حضور در باتومی لذت ببرید. ناگفته نماند که در این بندر یکی از جذابترین موزه های شهر باتومی نیز به اسم موزه صنعت نهاده شده که بازدید از این مورد از جاهای دیدنی باتومی قطعا خالی از لطف نیست.

کلیسای کاتولیک (Catholic Church)

کاتولیک نام جدیدترین و همچنین زیباترین کلیسای شهر باتومی بوده که هم از معماری بسیار قابل توجه و زیبایی برخوردار است و هم در حال حاضر مجهزترین کلیسا در این شهر ساحلی بحساب می آید. کلیسای کاتولیک باتومی در سال 2000 میلادی از سوی اسقف جوزپه پاسوتو مجهز و سپس وقف جهت استفاده عموم مردم شهر شد. این مورد از دیدنی های باتومی که همیشه مورد توجه سفیر واتیکان نیز قرار می گیرد، بین اهالی هر باتومی با نام کلیسای تثلیث نیز شناخته می گردد و جهت بازدید از آن چنانچه از سوی پایتخت گرجستان یعنی شهر تفلیس به سوی باتومی حرکت می کنید، می توانید آن را نزدیک بندرگاه و در طرف چپ جهت خود مشاهده نمایید.

میدان پیازا (Piazza Square)

باید بگوییم میدان پیازا یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری باتومی بوده که سفر به این شهر ساحلی و توریستی بدون حضور در این میدان مرکزی و همچنین بازدید از آن به معنای درست کلمه، نیمه تمام باقی خواهد ماند! میدان پیازا از دیگر اماکن مشابه میان فرهنگ های ایتالیایی و گرجستانی است که با معماری فوق العاده چشم نوازی نیز طراحی و ساخته شد و دور تا دور آن را نیز ساختمان هایی با ظاهر بیرونی موزائیکی و یا شیشه ای در برگرفته اند. میدان پیازا از مساحتی حدودا 5700 متری برخوردار است و در محیط پیرامون آن می توان با کلی کافه و رستوران و همچنین هتل روبرو شد که هر یک سبب ایجاد شور و هیاهوی خاصی در این مکان شده اند. ناگفته نماند که در این مورد از دیدنی های باتومی همیشه پخش موسیقی بصورت زنده و برگزاری کنسرت صورت می گیرد.

چرخ و فلک پانورامایی (Batumi Panoramic Wheel)

یکی دیگر از جاهای دیدنی باتومی، چرخ و فلک باتومی است که اتفاقا از نمادهای مشهور این شهر ساحلی نیز بحساب می آید و توسط یک شرکت ایتالیایی ساخته شد. این چرخ و فلک از دسته جاذبه های گردشگری باتومی بوده که درست در حوالی مجسمه علی و نینو و همچنین در حدفاصل ناچیزی از برج های الفبا و چاچا نهاده شد و قادر است شما را تا ارتفاع 55 متری از سطح زمین بالا ببرد تا به نمایی وسیع از سطح شهر باتومی دست پیدا نمایید. شایان ذکر است به همین خاطر آن را چرخ و فلک پانورامایی می نامند. بد نیست بدانید که هر بار چرخش کاملا این وسیله مهیج، 10 دقیقه طول می کشد و ظرفیت آن نیز 250 نفر تخمین زده شد. همچنین ساعت کاری این مورد از جاهای دیدنی باتومی از ساعت 10 صبح الی 8 شب است.

منبع: همگردی
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 100

به "دیدنی های باتومی؛ زیبایی های شهری آسیایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های باتومی؛ زیبایی های شهری آسیایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید