رونمایی از نسخ خطی در مجموعه نیاوران به مناسبت عید غدیر

به گزارش تور کانادا، به مناسبت عید غدیر خم، یک جلد نسخه خطی مناجات حضرت علی ابن ابی طالب (ع) در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران رونمایی می گردد.

رونمایی از نسخ خطی در مجموعه نیاوران به مناسبت عید غدیر

به مناسبت عید غدیر خم، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در ادامه طرح نمایشگاه های دوره ای و رونمایی آثار خود، از نسخه خطی مناجات حضرت علی ابن ابی طالب (ع) را در موزه کتابخانه سلطنتی این مجموعه رونمایی می نماید.

این کتاب خطی، تنها نسخه خطاطی ناخنی در این موزه است که از طریق علویه خاتون در سده سیزدهم هجری قمری، به خط نستعلیق، با درجه ممتاز کتابت شده و فاقد مرکب نویسی است.

خط ناخنی یکی از شاخه های هنر خوشنویسی است که در آن، حروف از طریق برجسته کردن یک کاغذ از طریق ناخن شکل می گیرد. در این خط، کاغذ مابین 2 ناخن انگشت شست و انگشت ماقبل انگشت کوچک قرار می گیرد و با حرکت کاغذ از میان ناخن ها، حروف یا اشکال شکل می گیرند. آگاه این اثر به شمایل حضرت مولی مزین است و اسماء جلاله و انتها آن با عبارت انا مدینه العلم و علی بابها به اتمام رسیده است.

در کنار این نسخه خطی، دو جلد کتاب نفیس با عنوان جملات قصار حضرت علی (ع) چاپ شده در سال 1323 شمسی، و فاتح خیبر چاپ شده در سال 1349 شمسی نیز به نمایش گذاشته شده اند.

علاقه مندان می توانند برای بازدید از این آثار، تا تاریخ 19 شهریور از ساعت 9 تا 18 به موزه کتابخانه سلطنتی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران مراجعه کنند.

منبع: کجارو / میراث آریا
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1537

به "رونمایی از نسخ خطی در مجموعه نیاوران به مناسبت عید غدیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از نسخ خطی در مجموعه نیاوران به مناسبت عید غدیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید