شرایط حق ثبت اختراع معین شد

به گزارش تور کانادا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی شروط مربوط به حق تقاضای ثبت اختراع را معین کردند.

شرایط حق ثبت اختراع معین شد

به گزارش خبرنگاران، کنندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 14 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان آنالیز گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در خصوص طرح حمایت از مالکیت صنعتی، با ماده 6 این طرح با 189 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 223 کننده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده 6 این طرح آمده است: چنانچه دو یا چند شخص در پدیدآوردن اختراعی واحد، مشارکت داشته و سهم آن ها در این همکاری تعیین باشد، اندازه مشارکت هر یک به تفکیک در گواهینامه اختراع قید می شود و حقوق حاصل از آن، به همان نسبت به ایشان تعلق می گیرد. درصورتی که کار هریک از آن ها جدا و متمایز نبوده یا اندازه مشارکت آن ها در ایجاد اختراع تعیین نباشد، نام همه آن ها در گواهینامه اختراع ذکر می شود و حقوق ناشی از گواهینامه، به طور مساوی به همه آن ها تعلق می گیرد.

بعلاوه کنندگان در آنالیز ماده 7 این طرح با 195 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 239 کننده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ماده 7 این طرح می افزاید: هریک از مالکان مشترک اختراعی واحد، بدون احتیاج به کسب رضایت مالکان دیگر می تواند سهم خود را انتقال داده یا به عنوان وثیقه یا هر نوع تضمین دیگر قرار دهد.

تبصره 1- در صورتی که یکی از شرکا بخواهد سهم خود از اختراع ثبت شده را به دیگری منتقل کند، باید پیشنهاد فروش خود را به شرکاء دیگر اعلام نماید؛ درصورت وجود پیشنهاد خرید، با مبلغ برابر بین خریدار و یکی از شرکاء اولویت خرید تا مدت پانزده روز با آن شریک است و درصورتی که قیمت پیشنهادی خریدار، بالاتر از قیمت پیشنهادی شرکاء باشد، اولویت خرید با اندازه قیمت پیشنهادی خریدار تا مدت پنج روز با شرکای دیگر است.

تبصره 2- هریک از مالکان مشترک به تنهایی، یا همه آن ها به اتفاق می توانند درمورد نقض حقوق موضوع این قانون، به مرجع صالح قضائی مراجعه کنند.

تبصره 3- درصورت مخالفت بعضی از شرکاء با بهره برداری از اختراع، شریک یا شرکای دیگر می توانند االزام شرکاء ممتنع را از مرجع صالح قضائی تقاضا کنند و با پرداخت مابه ازای عادله سهم آن ها از منافع ناشی از بهره برداری، از اختراع استفاده کنند.

بعلاوه کنندگان در جریان آنالیز گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در خصوص طرح حمایت از مالکیت صنعتی با ماده 8 این طرح با 190 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 247 کننده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده 8 این طرح آمده است: هرگاه دو یا چند شخص، مستقل از یکدیگر اختراع واحدی پدیدآورده باشند، شخصی که اظهارنامه خود را زودتر تسلیم نموده باشد، حق ثبت اختراع را دارد. بعلاوه اگر دو یا چند شخص، مدعی حق تقدم موضوع ماده (10) این قانون باشند، هرکدام که بتواند ثابت کند اظهارنامه اش را مطابق مقررات مربوط زودتر از دیگران تسلیم نموده است مشروط بر اینکه آن اظهارنامه، استرداد یا رد نشده باشد، حق ثبت اختراع را دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 بهمن 1400 بروزرسانی: 10 بهمن 1400 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1455

به "شرایط حق ثبت اختراع معین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط حق ثبت اختراع معین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید