معرفی دریاچه چورت؛ بکرترین دریاچه ایران

به گزارش تور کانادا، دریاچه چورت یکی از زیباترین دریاچه های ایران بر اثر زمین لرزه ای در نزدیکی روستای چورت به وجود آمد. این دریاچه یکی از بکرترین مناطق ایران است.

معرفی دریاچه چورت؛ بکرترین دریاچه ایران

دریاچه چورت یکی از منحصر به فردترین دریاچه های ایران و یکی از زیباترین آنهاست که حتی مدت کمی قدم زدن در کنار آن می تواند آرامش خاصی را به شما هدیه دهد. این دریاچه قدمت زیادی ندارد اما به دلیل وجود اکوسیستمی از درختان سرسبز و طبیعت بکر در اطرافش، جایی شناخته شده است.

نمایی از دریاچه چورت

معرفی دریاچه چورت

دریاچه چورت در شمال شرقی استان مازندران و بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع شده است. دریاچه میانشه که دریاچه چورت هم نامیده می شود در فاصله 10 کیلومتری روستای چورت حد فاصل ساری تا کیاسر در استان مازندران ایران واقع شده است.دریاچه میانشه در 350 کیلومتری تهران و در جنگل های بکر چورت در بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع در 80 کیلومتری جنوب ساری واقع است. وسعت این دریاچه حدود 2.5 هکتار است. این دریاچه به دلیل نزدیکی به روستای چورت، دریاچه چورت هم نامیده می شود.

آنچه که باعث شده تا چورت، دریاچه ای متفاوت باشد، فقط قرار گیری در میان انبوه درختان نیست بلکه نحوه شکل گیری آن است که بر جذابیتش می افزاید. در سال 1318 هجری شمسی بود که زمین لرزه ای در این منطقه رخ داد و رانش زمین، باعث شد که راستا چشمه کنار دریاچه، بسته شود و در نهایت دریاچه ای زیبا در شکاف دره ای با شیب زیاد شکل بگیرد. چورت یکی از معدود دریاچه هایی است که به صورت طبیعی به وجود آمده و در نتیجه احداث سد خاکی ایجاد نشده است. عمق و ابعاد دریاچه در طول سال و با توجه به میزان بارش های فصلی دائما تغییر می کند. اما شکل هندسی آن به صورت بیضی است و بیشترین طول و عرض آن به ترتیب 380 و 140 متر می باشد. این دریاچه از سال 1389 به یکی از جاذبه های اصلی منطقه تبدیل شده و گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند.

موقعیت جغرافیایی دریاچه چورت

راه دسترسی به دریاچه چورت

راستا ساری کیاسر پس از طی مسافتی در حدود 25 کیلومتر بعد از تابلوی روستای چورت وارد راستا فرعی شوید. پس از طی مسافتی در حدود 15 کیلومتر در جاده آسفالته به روستای چورت خواهید رسید. پس از روستا چندین راستا خاکی برای دسترسی به دریا وجود دارد. راستا جاده خاکی به طول 10 کیلومتر به دریاچه چورت منتهی میشود. برای دسترسی میتوانید از راهنمایان محلی استفاده کنید.

گردشگران نزدیک دریاچه چورت

بهترین زمان سفر به دریاچه چورت

فصل های بهار، تابستان و پاییز بهترین زمان برای دیدار از دریاچه چورت هستند. با این حال اگر تحمل سرمای زمستان را داشته باشید و بتوانید با سختی راستا کنار بیایید، قطعا با حال و هوای متفاوت تری در این فصل از این دریاچه دیدن خواهید کرد. یکی از بهترین روش های سفر به این منطقه بکر و زیبا سفر با گروه است.

دریاچه چورت؛ یکی از زیباترین دریاچه های ایران

تفریحات و دیدنی های دریاچه چورت

  1. درختان میان دریاچه: در زمان هایی که میزان آب دریاچه کاهش می یابد، تنه های درختان در میان آن پدیدار می شوند و منظره ای شگفت انگیز را ایجاد می کنند. این درختان، همان گیاهانی هستند که پیش از به وجود آمدن دریاچه در این قسمت وجود داشتند و به یکباره به زیر آب رفته اند. تصویر این درختان در میان آب یکی از دلایل شهرت دریاچه چورت است و بسیاری برای دیدن آن راهی سفر می شوند.
  2. ماهیگیری: اگر از طرفداران ماهیگیری هستید و وسایل و ابزار لازم برای این کار را دارید، در سفرتان به چورت وقتی را هم به این فعالیت اختصاص دهید. ماهیگیری در سکوت و آرامش دریاچه بر شیرینی سفرتان می افزاید و آن را تبدیل به خاطره ای فراموش نشدنی می کند. شاید برایتان سوال پیش بیاید که ماهیان این دریاچه از کجا آمده اند. برای این سوال دو پاسخ وجود دارد:برخی از محلی ها بر این باورند که یکی از مهم ترین راه های انتقال این ماهی ها از طریق پرندگان است. آنها می گویند که به دلیل باقی ماندن تخم بسیاری از ماهی ها در میان پرهای پرندگان، با سفر آنها به سایر مناطق، تخم ها نیز با آنها انتقال می یابند.برخی دیگر نیز معتقدند که وجود این ماهی ها در دریاچه در نتیجه رهاسازی آنها توسط افراد می باشد و ربطی به عوامل طبیعی ندارد.
  3. منظره ای غرق در مه: یکی از جاذبه های چشمگیر دریاچه چورت را زمانی خواهید دید که بخت با شما یار باشد و مه همه جا را بپوشاند. پایکوبی مه بر روی آب دریاچه در کنار تنه هایی که از میان آب در آمده اند، تصویری سحر انگیزی را در گوشه ذهنتان ثبت می کند. منظره مه آلود دریاچه چورت، چیزی نیست که بتوانید به این راحتی ها از کنار آن بگذرید و نادیده اش بگیرید.
  4. قایق سواری: شناور شدن بر روی آب دریاچه و تماشای مناظری متفاوت یکی دیگر از تفریحات مورد علاقه گردشگران در دریاچه چورت است اما از آنجا که امکانات قایق سواری در این دریاچه وجود ندارد، مردم قایق های بادی خود را به آب می اندازند تا بتوانند تجربه ای متفاوت را برای خود رقم بزنند.
  5. آفرود: راستا منتهی به دریاچه، جاده ای خاکی است که از میان جنگل و انبوه درختان می گذرد. زیبایی های این راستا بهانه ای شده تا آفرودرها را به این منطقه بکشاند. این راستا یکی از مقاصد مورد علاقه افرادی است که به دنبال هیجان و خلق تجربه های تازه از آفرود هستند.
  6. پیاده روی در قلب جنگل: پیاده روی در راستا منتهی به دریاچه نیز یکی از انتخاب هایی است که پیش روی افراد واقع شده است و می تواند ساعاتی خوش را برایشان رقم بزند. پیمودن این راستا با پای پیاده باعث می شود که زیبایی های آن را از نزدیک لمس کنید و گوشه گوشه این طبیعت بکر را کشف نمایید. در این راستا مناظری متفاوت را خواهید دید و هنرنمایی طبیعت را نظاره خواهید کرد.دریاچه در میان یک دره قرار گرفته و اطراف آن با درختانی کهن احاطه شده است. می توانید به قلب این جنگل بزنید و در آن به گشت و گذار بپردازید.
  7. پیک نیک و عکاسی: راستا رسیدن به چورت سختی های خاص خودش را دارد پس هر کس که قدم به حوالی این دریاچه می گذارد ساعاتی را در کنار آن می گذراند و با برپا کردن پیک نیک محبت آمیز یا خانوادگی، خاطره ای خوش را برای خود و همسفرانش خلق می کند.در اینجا سوژه های عکاسی فراوانند و هر یک می توانند به تصویری ماندگار در آلبوم عکس هایتان تبدیل شوند. پس دست به دوربین شوید و یادگاری هایی ماندگار ارزشمند را با خود به خانه ببرید.
  8. شنا ممنوع! شاید با دیدن دریاچه زیبای چورت هوس کنید که تنی به آب بزنید و به تفریح بپردازید اما باید به یاد داشته باشید که به سبب باقی ماندن بوته ها و گیاهان در کف دریاچه این کار بسیار خطرناک است و عواقب بدی به دنبال دارد. پس با تماشای دریاچه از زیبایی های آن و جنگل اطرافش لذت ببرید و فکر شنا کردن را از سرتان بیرون کنید.

گروهی بازدید کننده از دریاچه چورت

کلام آخر

اگر قصد عزیمت به این دریاچه را دارید حتما تجهیزات کامل شامل چادر، وسایل گرمایشی، خوراک و سایر وسایل ضروری را همراه خود داشته باشید. سعی کنید از ماشین شاسی بلند و پر قدرت استفاده کنید و زنجیر چرخ هم همراه داشته باشید. می توانید اقامت شبانه خوبی داشته باشید.

منابع: کارناوال، الی گشت، کویرها و بیابان های ایران و مکان بین

گروه گردشگری خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 28 دی 1399 بروزرسانی: 28 دی 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 884

به "معرفی دریاچه چورت؛ بکرترین دریاچه ایران" امتیاز دهید

1 کاربر به "معرفی دریاچه چورت؛ بکرترین دریاچه ایران" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی دریاچه چورت؛ بکرترین دریاچه ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید