موزه سالوادور دالی، ساختمانی نامتعارف مانند آثار دالی

به گزارش تور کانادا، موزه سالوادور دالی، به افتخار سورئال ترین هنرمند قرن بیستم، در ساحل سن پترزبورگ فلوردیا واقع شده است. دالی که خود سرشار از روح هنر بود، طبعا موزه ای باید طراحی گردد که حتی خود ساختمان گوشه ای از هنر او را روایت کند. با خبرنگاران همراه باشید.

موزه سالوادور دالی، ساختمانی نامتعارف مانند آثار دالی

موزه دالی که به شکل امروزی دیده می گردد نتیجه یک بازنگری و طراحی مجدد است. در سال 1982 (7 سال قبل از مرگ دالی) موزه دالی افتتاح شد. اما آنچه امروز مردم دنیا و حتی آمریکا به قصد بازدید برای این موزه می آیند، در سال 2011 رخ داد. در تاریخ 11 ژانویه 2011 این موزه برای آثار سالوادور دالی دریچه متفاوتی را نمایان کرد.

آثار این مجموعه را ای. رینولدز و النور مورس اهل کلیولند اوهایو از سال 1942 به بعد جمع آوری نموده اند. سال 1980 این زوج در پی محلی برای برپایی موزه بودند و مقامات شهر فلوریدا با آن ها به توافق رسیدند. رینولدز سال 2000 درگذشت و همسرش نیز ژوئیه گذشته فوت کرد.

چندین سال بود که مسئولان موزه به فکر ساختمانی بزرگ تر برای موزه به منظور محافظت از آثار در برابر گردباد بودند. بالاخره سال 2008 این اتفاق رخ داد و آن ها توانستند محلی برای این کار پیدا نمایند. محل نو حدود 8 خیابان با محل قدیمی فاصله دارد. بودجه این ساختمان را افراد هنردوست و مقامات فدرال، استانی و محلی جمع آوری کردند و حدودا 3 سال بعد این موزه گشایش یافت.

مشخصه اصلی این ساختمان گنبدی در ارتفاع 22/50 متر، ورودی موزه است که آینه راز نام دارد و شامل 1062 قطعه آینه مثلث شکل است که هیچ کدام شبیه دیگری نیست. این گنبد موجب می گردد نور طبیعی به درون موزه بتابد و تصویری زیبا از بیرون دارد. گنبد آینه راز شبیه گنبد موزه آثار دالی در فیگورس اسپانیا است.

سالوادور دالی که سال 1989 در سن 85 سالگی درگذشت یکی از مهم ترین هنرمندان قرن بیستم و از پیشگامان مکتب سوررئالیسم بود.

برای ادای احترام به علاقه دالی به راه پله های پیچ در پیچ، پلکان پیچ در پیچی به طول 18 متر در موزه وجود دارد که طبقه اول را به طبقه سوم وصل می نماید و شبیه پلکان دی.ان.ای. است. ورودی این موزه آوانگارد نام دارد و یک هزارتو است. روی زمین ورودی این موزه چهار 4500 عدد سنگ ریخته شده که همگی هدیه روستای کاداکس، محل بزرگ شدن دالی در اسپانیا، به موزه است.

در این موزه ی 68000 متر مربعی، فضایی اضافه شده که با 2140 قطعه پوشیده شده است و دارای رنگ های روغنی و آبرنگ و نقش و نگاره است.

این موزه به وسیله یان وی موس طراحی شده است. این کار با حالتی اثیری و روحانی دارای یک کنتراست قوی با قسمت خشن بتنی ساختمان اصلی است. اما این صرفا یک طراحی هنری است و در معرض طوفان و حوادث طبیعی دیگر از ارزش والایی برخوردار است. از دیگر مشخصه های این طرح ارتباط آن با طبیعت بوده که امکان تابش نور خورشید را به داخل ساختمان در طبقات مختلف میسر می نماید.

این خروجی برای ساختمان 75 فوتی موزه که دارای کاربردهای هنری است، ترتیب داده شده و شامل 1062 شیشه مثلثی یونیک بوده که تشکیل حبابی را می دهد که انعکاس دهنده پهنه آبی آسمان است و به اطراف قسمتی از ساختمان مستطیلی قدیمی موزه امتداد یافته است. این طراحی که Enigma نام دارد به نوعی انعکاس دهنده حال و هوای کارهای دالی و در بر دارنده حس زندگی است.

این موزه سه طبقه دارد که هر یک شما را با منظره ها زیبایی روبرو می نماید.

طبقه اول

بازدیدنمایندگان می توانند از طبقه اول وارد موزه شوند و با بزرگ ترین مجموعه دالی آشنا شوند. در همین طبقه کافه گالا (یک نام اسپانیایی) قرار گرفته است که عموما همه چیز با تم اسپانیایی طراحی و ارائه می گردد.

وارد گالری ها که می شوید، با یک نمایشگر بزرگ روبرو می شوید که زندگی و آثار دالی را به نمایش می گذارد و بازدیدنمایندگان می توانند در مقابل آن بنشینند و از آن بهره ببرند. علاوه بر فیلم دالی، مستندها و سمینارهایی که درباره دالی ساخته و تهیه شده است را می توانید همان جا انتخاب و دیدن کنید. بچه ها و بزرگسالان می توانند در کلاس های هنری که موزه ارائه می دهد شرکت نمایند و این کلاس ها در همین طبقه قرار گرفته است. همین طور در این قسمت، سالن کوچکی برای برگزاری مرنام های خصوصی (مثل مرنام عروسی خصوصی) یا کنفرانس های هنری در نظر گرفته شده است.

طبقه دوم

کتابخانه موزه دالی آثار مکتوب هنری منحصربه فردی را ارائه می دهد که شامل پژوهش های دانشجویان و هنرجویان بسیاری درباره دالی این هنرمند سورئال و آوانگارد مطرح اسپانیایی است. این کتابخانه را می توانید در طبقه دوم ببینید.

طبقه سوم

اتفاق اصلی در این طبقه رخ می دهد. همه گالری ها و بعلاوه همه نمایشگاه های موقت در طبقه سوم قرار گرفته اند. در طبقه سوم این موزه نسخه بزرگ شده 96 تابلو نقاشی به دیوار است.

از میان آثار مهم این موزه می توان به تجزیه پیوستگی خاطره، کشف آمریکا به وسیله کریستف کلمبوس، پرتره آبراهام لینکلن، بابا لنگ دراز در غروب-امید، تخم مرغ روی ظرفی بدون سطح و پرتره برادر مرده من اشار کرد.

هنک هاین، مدیر موزه در بروشور راهنمای موزه نوشته است:

آثاری از تمامی دوره های کاری دالی در اینجا دیده می گردد، از نقاشی هایش تا آثارش روی کاغذ، اشیاء و در سینما. این مجموعه را نمی توان جایی دیگر دید.

موزه دالی می تواند روزانه پذیرای چهار تا پنج هزار نفر باشد. هزینه ساخت این موزه 36 میلیون دلار بوده است.

از زبان طراح پروژه

چالش طراحی این موزه منحصرا یک ساختمان ارزان و نمادین از نقاش و هنرمند برجسته اسپانیایی سالوادور دالی است.

طراح این پروژه عقیده دارد این ساختمان یک اثر متعالی است که از هرگونه بی محتوایی و ابتذال به دور است.

هر کسی که از دور این موزه را می بینید شاید این فرم، ترکیب و تضاد برایش مجذوب کننده نباشد؛ ولی کسانی که می آیند و با روح فضا آشنا می شوند نظر دیگری می گیرند. جالب است بدانید بیشترین بازدیدنمایندگان این موزه خود آمریکایی ها هستند. از سراسر استان متحده به فلوریدا و ساحل زیبای سن پترزبورگ می آیند تا هر آنچه دالی در فکر سورئالش می گذشت را از نزدیک ببینند.

منبع: کجارو / iran-eng.ir / thedali.org / archdaily.com
انتشار: 1 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1401 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1531

به "موزه سالوادور دالی، ساختمانی نامتعارف مانند آثار دالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه سالوادور دالی، ساختمانی نامتعارف مانند آثار دالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید