هورامان تا سرانجام تیر ثبت جهانی می گردد

به گزارش تور کانادا، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان، دکتر علی اصغر مونسان روز سه شنبه 15 تیرماه 1400 در نشست آنالیز فرایند ثبت جهانی هورامان بیان نمود: ان شاءالله با کوشش های بیشتر بتوانیم تا انتها تیرماه خبر خوش ثبت جهانی هورامان را به مردم کردستان بدهیم.

هورامان تا سرانجام تیر ثبت جهانی می گردد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه نمود: کردستان در گذشته استان کم برخورداری بود، ولی اکنون دیگر این گونه نیست هرچند باید بیشتر به این استان فرهنگی توجه گردد.

80 درصد اقامتگاه های بوم گردی کردستان در منطقه هورامان است

در ادامه پویا طالب نیا مدیر پایگاه ملی منظر فرهنگی تاریخی هورامان گفت: بیش از 80 درصد اقامتگاه های بوم گردی استان در منطقه هورامان تعریف شده است.

او اضافه نمود: مراحل احداث پایگاه هورامان از سال 95 شروع شده و طی مدت پنج سال گذشته تمام فعالیت های ما در راستای ثبت جهانی این منطقه بوده است.

طالب نیا با بیان اینکه فعالیت ها در سه حوزه آموزش، پژوهش و مطالعات مردم شناسی اجرا شده است، توضیح داد: در کار آموزش سعی می گردد تا با همکاری و همیاری خود مردم برای معرفی منطقه گام های مهمی برداشته گردد.

انجام 60 پژوهش درباره هورامان

مدیر پایگاه ملی منظر فرهنگی تاریخی هورامان ادامه داد: در پنج سال گذشته در حوزه پژوهش 60 مورد تحقیق مربوط به هورامان اجرا شده است. در حوزه مطالعات مردم شناسی هم فعالیت های ما به سمت و سوی کاربردی پیش رفته تا بتوانیم بر اساس پتانسیل های گردشگری در منطقه، مردم را با این فعالیت ها همسو کنیم.

او با اشاره به اینکه در مجموع برای 7800 بنا در 40 روستای استان طی دو سال گذشته بانک gis ابنیه تشکیل شده است، گفت: یکی از نقاط قوت ما برای ثبت جهانی هورامان تهیه مطالعات نقشه برداری به صورت سه بعدی بود. بازسازی 45 بنا و هفت مسجد در منطقه هورامان از دیگر فعالیت های اجرا شده در این منطقه است.

طالب نیا اضافه نمود: بعد از سفر دکتر مونسان در سال 98 به منطقه هورامان حمایت های مردم این منطقه از فرایند ثبت جهانی افزایش پیدا کرد.

اشتغال 75 کردستانی در 23 اقامتگاه بوم گردی

بعلاوه سعید سجادی رئیس جامعه اقامتگاهای بوم گردی استان کردستان گفت: در حال حاضر 23 اقامتگاه بوم گردی فعال در کردستان وجود دارد که اشتغالزایی 75 نفر را در استان در پی داشته است. اولین اقامتگاه بوم گردی در سال 96 به صورت رسمی افتتاح شد و اکنون طی یک بازه چهار ساله تعداد واحدهای بوم گردی به 23 مورد رسیده است.

15 اقامتگاه بوم گردی در حال احداث است

رئیس جامعه اقامتگاه های بوم گردی استان با اشاره به اینکه در حال حاضر 15 واحد بوم گردی در استان در حال احداث است گفت: موافقت اولیه و اصولی احداث 36 واحد بوم گردی هم اخذ شده است. در مجموع 14 اقامتگاه بوم گردی در استان وجود دارد که شش مورد آن در روستای دولاب و چهار مورد هم در روستای گلین است.

او با اشاره به اینکه امروز قرار است چهار واحد بوم گردی هم در کردستان افتتاح گردد، اظهار داشت: افتتاح مجتمع گردشگری و بوم گردی شه م در روستای دورود شهرستان سروآباد با اشتغالزایی شش نفر یکی از این واحدها است. بوم گردی میمی همدم واقع در روستای تخته شهرستان سنندج، بوم گردی سولین واقع در روستای گلین و بوم گردی هویه واقع در روستای هویه شهرستان سنندج، دیگر واحدهای آماده افتتاح در استان کردستان هستند.

در سرانجام این نشست از دو نفر از دهیاران روستاهای منطقه هورامان با اهدای لوح، تقدیر شد.

منبع: گردشبان
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1249

به "هورامان تا سرانجام تیر ثبت جهانی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هورامان تا سرانجام تیر ثبت جهانی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید