چگونه ویندوز 11 را روی ماشین مجازی اجرا کنیم؟

به گزارش تور کانادا، الزامات سخت افزاری برای نصب ویندوز 11 صدای کاربران زیادی را درآورده است. به دلیل همین الزامات، برای نصب ویندوز 11 روی ماشین مجازی باید گام های بیشتری را پشت سر بگذارید. در ادامه به نحوه نصب و اجرای ویندوز 11 روی ماشین مجازی می پردازیم.

چگونه ویندوز 11 را روی ماشین مجازی اجرا کنیم؟

الزامات ویندوز 11 برای نصب روی ماشین مجازی

برای افرادی که با ماشین مجازی آشنا نیستند باید بگوییم که یک ماشین مجازی به شما اجازه می دهد در سیستم عامل فعلی خود، سیستم عامل های متفاوتی را نصب کنید. بنابراین دیگر لازم نیست نگران دردسرهای نصب یک سیستم عامل باشید و مثلا اگر به لینوکس نیاز دارید، به راحتی می توانیم توزیع لینوکس موردنظر را روی سیستم ویندوزی نصب کنید. روی هم رفته عمدتا افرادی که به طور موقتی باید از یک سیستم عامل استفاده کنند، از این روش بهره می برند. اما طبیعتا کاربرد نصب سیستم عامل در ماشین مجازی بسیار گسترده تر است.

برای اینکه بتوانید ویندوز 11 را روی ماشین مجازی نصب کنید باید رم 4 گیگابایتی، پردازنده حداقل دو هسته ای با سرعت 1 گیگاهرتز، 64 گیگابایت ظرفیت آزاد، TPM 2.0 و قابلیت Secure Boot در سیستم شما وجود داشته باشد. از نظر پردازنده، رم و حافظه که تقریبا تمام سیستم ها چنین ویژگی هایی را دارند. اما مهم ترین محدودیت نصب ویندوز 11 مربوط به TPM 2.0 و Secure Boot است که کاربران زیادی را به دردسر می اندازد.

چگونه ویندوز 11 را روی ماشین مجازی نصب کنیم

برای اجرای سیستم عامل روی ماشین مجازی گزینه های زیادی وجود دارد ولی دو مورد از محبوب ترین برنامه ها VMWare Workstation Player و Oracle VirtualBox هستند. رابط کاربری این دو برنامه کاملا فرق دارد و نیازمندی های نسبتا متفاوتی هم دارند. در ادامه به نحوه نصب و اجرای ویندوز 11 در هر دو برنامه می پردازیم. همچنین اگر به برنامه دیگری برای این کار علاقه دارید، می توانید از گزینه موردنظر هم بهره ببرید.

دانلود ویندوز 11

برای نصب ویندوز 11 روی ماشین مجازی طبیعتا باید فایل نصب این سیستم عامل را در اختیار داشته باشید. ابتدا به این لینک بروید و بعد از انتخاب Windows 11 (multi-edition ISO) روی دکمه دانلود کلیک کنید.

فایل موردنظر حدود 5 گیگابایت حجم دارد که البته می توانید از طریق دیگر سایت ها هم این فایل را دانلود کنید.

نصب ویندوز 11 در VirtualBox

اگر در پی استفاده از VirtualBox هستید، باید نوترین نسخه را از سایت این برنامه دانلود کنید.

بعد از نصب و اجرا، روی آیکن Add کلیک کنید.

یک نام مناسب برای ماشین مجازی انتخاب کنید و در بخش Version هم گزینه Windows 11 را انتخاب کنید و در نهایت روی گزینه Next کلیک کنید. اگرچه می توانید محل ذخیره سازی ماشین مجازی را در هر بخشی از سیستم قرار دهید، اما بهتر است ماشین مجازی در حافظه SSD قرار داشته باشد تا سرعت اجرای سیستم عامل افزایش پیدا کند.

اگرچه ویندوز 11 برای اجرا شدن به فقط 4 گیگابایت رم نیاز دارد، ولی می توانید ظرفیت مختص به آن را افزایش دهید.

برای گزینه های بعدی فقط روی Next کلیک کنید تا فرایند آماده سازی به اتمام برسد. بعد از آماده شدن، در پنل کناری روی نام آن راست کلیک کنید و سپس گزینه Settings را انتخاب کنید.

در این پنجره روی تب Storage کلیک کنید و بعد از انتخاب Empty، در سمت راست روی آیکن دیسک و سپس Choose A Disk File کلیک کنید. حالا باید فایل ISO مربوط به ویندوز 11 که دانلود کرده اید را انتخاب کنید.

بعد از کلیک بر روی OK، حالا باید نشانه گر ماوس را روی دکمه start ببرید و روی آن کلیک کنید.

با این کار با صفحه سیاه حاوی پیام Press any key to boot from CD or DVD روبرو می شوید. با فشردن هرکدام از کلیدهای کیبورد، روند بوت شدن ویندوز از درایو مجازی آغاز می شود.

بعد از روبرو شدن با لوگوی معروف ویندوز، به بخش مربوط به غیرفعال سازی TPM 2.0 و Secure Boot مراجعه کنید.

نصب ویندوز 11 در VMWare Workstation Player

همانطور که گفتیم VMWare Workstation Player یکی دیگر از برنامه های ماشین مجازی مشهور به شمار میرود. برای دانلود این برنامه کافی است به سایت VMWare سر بزنید. بعد از نصب و اجرا، روی گزینه Create New Virtual Machine کلیک کنید.

در این مرحله باید فایل ISO ویندوز 11 را انتخاب کنید. برای این کار گزینه Installer Disc Image File را فعال کنید و سپس روی Browse کلیک کنید. در نهایت هم باید روی دکمه Next کلیک کنید.

در مرحله بعدی اگر برنامه نام سیستم عامل را تشخیص نداد، گزینه Microsoft Windows را فعال کنید و در بخش پایینی برای نسخه موردنظر Windows 10 and Later x64 را انتخاب کنید.

بعد از معین کردن نام و قرار دادن ماشین مجازی ویندوز 11 در درایوی که حداقل 64 گیگابایت ظرفیت آزاد دارد، در پنجره Ready to Create Virtual Machine باید رم سیستم عامل را افزایش دهید. به همین علت روی Customize Hardware کلیک کنید.

با توجه به شرایط ارائه شده از طرف ویندوز 11، باید حداقل 4 گیگابایت رم به آن اختصاصی دهید ولی در کل بهتر است 8 گیگابایت رم برای ماشین مجازی ویندوز 11 در نظر بگیرید.

بعد از خروج از این پنجره، روی Finish کلیک کنید و در نهایت باید با صفحه سیاه حاوی پیام Press Any Key to Boot from a CD or DVD روبرو شوید.

غیرفعال کردن TPM 2.0 و Secure Boot

قبل از آغاز فرایند نصب ویندوز 11 روی ماشین مجازی، باید دو تغییر کوچک عملی کنید. ویندوز 11 برای اجرا شدن به TPM 2.0 نیاز دارد که هر دو برنامه ماشین مجازی چنین قابلیتی ندارند و به همین علت باید این معینه را غیرفعال کنید. همچنین VirtualBox از Secure Boot پشتیبانی نمی کند که این معینه هم باید غیرفعال شود.

بعد از پشت سر گذاشتن چند مرحله ابتدایی مربوط به نصب، با این پنجره روبرو می شوید.

در این محیط کلید های Shift+F10 را فشار دهید و regedit را تایپ کنید و enter را فشار دهید تا راهی ادیتور رجیستری شوید.

در این محیط قادر به غیرفعال سازی الزام مربوط به پشتیبانی سیستم از TPM 2.0 و Secure Boot هستید. معمولا برای تغییرات رجیستری باید بسیار مراقب باشید اما با توجه به اینکه این یک محیط مجازی است و ارتباطی با سیستم اصلی ندارد، لازم نیست چندان نگران باشید و در بدترین حالت کافیست ماشین مجازی را ریستارت کنید.

در این محیط راهی جهت HKEY-LOCAL-MACHINESYSTEMSetup شوید و روی پوشه Setup بعد از راست کلیک گزینه Key را انتخاب کنید. برای بخش Key نام LabConfig را بنویسید.

سپس همین گزینه را انتخاب کنید و در پنل سمت راست در فضای خالی راست کلیک کنید و New > DWORD (32-bit) Value را انتخاب کنید. برای بار اول نام BypassTPMCheck را بنویسید و بعد از تکرار این کار، نام BypassSecureBootCheck را تایپ کنید.

اگر تمام این کارها رو درست انجام داده باشید، با چنین چیزی روبرو می شوید.

حالا باید عدد مربوط به این موارد را از 0 به 1 تغییر دهید. برای این کار روی BypassTPMCheck راست کلیک کنید و گزینه Modify را انتخاب کنید.

در پنل نو باز شده، Value Data را به 1 تغییر دهید و سپس روی OK کلیک کنید.

همین کار را برای BypassSecureBootCheck هم تکرار کنید. بعد از انجام این تغییرات، باید در بخش Data تصویر زیر را ببینید.

به همین راحتی هر دو معینه غیرفعال می شوند. بعد از خروج از این محیط، در صفحه مربوط به شماره سریال ویندوز 11 کافی است روی گزینه I dont have a product key کلیک کنید تا در نهایت روند نصب ویندوز 11 آغاز شود.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 مهر 1401 بروزرسانی: 10 مهر 1401 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1659

به "چگونه ویندوز 11 را روی ماشین مجازی اجرا کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه ویندوز 11 را روی ماشین مجازی اجرا کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید