گذر چینی ها ازجاده ابریشم، رازهای شاهراه تاریخی تصویر می گردد

به گزارش تور کانادا، خبرنگاران - گروه استانها: تا چشم کار می نماید کویر پر غرور و باصلابت بر زیر پایت فرش گسترده و گویی چون مادری درد کشیده تو را در آغوش کشیده که خود مورد بی مهری و غفلت قرار گرفته است و همین امر سبب شده که سال ها به جای کشف ظرفیت های منطقه و کوشش برای جذب گردشگر؛ کویر به منطقه ای ناامن تبدیل گردد.

گذر چینی ها ازجاده ابریشم، رازهای شاهراه تاریخی تصویر می گردد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

یادآوری سخنان استاندار کرمان شاید مرهمی هر چند کوچک باشد بر زخم های پیکر مادر طبیعت؛ علیرضا رزم حسینی بارها در جلسات بر لزوم رونق صنعت توریسم و سرمایه گذاری در این منطقه تاکید نموده است.

60 درصد کویر لوت در کرمان قرار گرفته است و روزهای گرم و خشن و شب های رویایی اش که گویی آدمی را در دل کهکشان فرو می برد؛ تناقضی بی نظیر در کویر به وجود آورده که هر بیننده ای را به تحسین وا داشته و قدرت و عظمت الهی را در ذهن گردشگران تداعی می نماید. در این میان بیشترین علاقمندان به طبیعت بکر کویر را اروپاییان و توریست های کشورهایی تشکیل می دهند که چشمانشان به دیدن سبزی زمین عادت داشته و مشاهده نقاشی کویرانه خالق عالم آنها را متعجب و شگفت زده می نماید.

یکی از جاذبه های دیار کریمان عبور راه بازرگانی معروف روزگاران گذشته موسوم به جاده ادویه است؛ این جاده در امتداد به جاده ابریشم می رسد. جاذبه های کویر لوت و دیار کریمان به حدی بوده که گروه فیلم ساز چینی برای تصویر برداری از اماکن تاریخی کرمان و ساخت مستندی در مورد جاده ابریشم وارد این دیار شده اند.

این گروه چینی قرار است در شش کشور حضور پیدا نموده و تفاوت های جاده ابریشم قدیم و امروز را به تصویر کشیده و نشان دهند که مدرنیته چه تاثیری بر این راه بازرگانی تاریخی داشته است؛ ایران یکی از مقاصد اصلی این گروه بوده و کرمان نیز یکی از 10 استانی است که در برنامه کاری آنها قرار گرفته است.

نمایش اماکن تاریخی دیار کریمان برای جهانیان

مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در این خصوص به مهر می گوید که تصویر برداران چینی در ادامه تهیه فیلم مستند بین المللی جاده ابریشم در محل اماکن تاریخی کرمان حضور یافتند.

علی ابراهیم نژاد باغ موزه هرندی، کتابخانه ملی، باغ شاهزاده، آرامگاه شاه نعمت الله ولی، شهر تاریخی دقیانوس، مقبره قدیمی، روستای کنار صندل، دره دلفارد و ارگ راین را از جمله اماکنی می داند که قرار است به ترتیب از آنها تصویر برداری گردد.

طی سالهای اخیر گروه های متفاوتی از داخل و خارج از کشور به منظور فیلمبرداری و تصویر برداری وارد کرمان شدند که اداره کل میراث فرهنگی برای هرچه بهتر شناساندن این استان به نحو شایسته، با آنها همکاری می نماید این را ابراهیم نژاد می گوید و تاکید می نماید که کرمان جاذبه های تاریخی و گردشگری بی نظیری دارد.

جاذبه های کویر فیلم سازان چینی را به دیار کریمان فراخواند

فرزاد پاک تهیه کننده ایرانی مجموعه مستند جاده ابریشم است که با این گروه چینی همکاری می نماید، از او در مورد هدف گروه تصویربرداری چینی از حضور در ایران و استان کرمان سوال می کنم؛ در پاسخ می گوید که هرچند جاده ابریشم از استان کرمان نمی گذرد اما جاذبه های بی نظیر کویر لوت ما را برآن داشت که در این خطه حضور پیدا نموده و جلوه های بی نظیر این دیار را به تصویر بکشیم.

وی از کوشش گروه 10 نفره چینی برای ساخت فیلم جاده ابریشم برایم می گوید و از تصویربرداری این فیلم در شش کشور خبر می دهد.

پاک مقایسه جاده ابرایشم مدرن با جاده ابریشم قدیم را موضوع این فیلم بیان نموده و جاذبه های فرهنگی، تاریخی بی نظیر و اهمیت نقش ایران در گذشته و حال را دلیل اصلی انتخاب این کشور به عنوان مهم ترین لوکشین فیلم بیان می نماید.

به گفته وی تصویربرداری فیلم جاده ابرایشم که شامل 30 لوکشین است از 30 مردادماه از بندرعباس شروع شده و در تهران به سرانجام می رسد. تصویربرداری فیلم گفته شده تا 23 شهریور ماه در ایران ادامه خواهد داشت.

پاک این اقدام را حرکت فرهنگی بی نظیری در مقابله با تبلیغات منفی رسانه های غربی می داند که در آن آداب و رسوم، فرهنگ، آثار باستانی و زیبایی های ایران و مردمانش به تصویر کشیده می گردد.

جلوه جاذبه های 10 استان کشور در دوربین چینی ها

وی از حضور گروه فیلمسازان چینی در استان های هرمزگان و شهر بندرعباس، کرمان (جیرفت، راین، ماهان، کویر لوت)، یزد (یزد، ابرکوه)، فارس (شیراز، پاسارگاد، پرسپولیس)، کهکیلویه و بویراحمد (یاسوج)، خوزستان (اهواز، شوشتر)، لرستان (خرم آباد)، اصفهان (اصفهان)، تهران و سمنان حضور خبر می دهد.

پاک که خواهان حمایت مسئولین از چنین پروژه های فرهنگی به منظور معرفی چهره واقعی و ظرفیت های ایران است؛ به حمایت های مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سازمان سینمایی و سمعی بصری کشور، وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی (اداره تولیدات فرهنگی) سازمان میراث فرهنگی وزرات کشور، استان داری و فرمانداری های لوکیشن های مذبور و نیروی انتظامی اشاره می نماید و می گوید که70 درصد فیلم جاده ابریشم در لوکشین های تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

فیلم جاده ابریشم در شش کشور پاکستان، ایران، آذربایجان، گرجستان، ترکیه و چین فیلم برداری می گردد؛ این را پاک می گوید و از همکاری خود با این تیم در دو کشور گرجستان و آذربایجان خبر می دهد.

گذر مارکوپولو از جاده ادویه

برای آنالیز سابقه تاریخی جاده ادویه کرمان به سراغ سید محمد گلااب زاده پژوهشگر و تاریخ شناس کرمانی می روم؛ وی معتقد است که در کرمان جهتی به نام جاده ابریشم وجود نداشته و در واقع جاده ادویه یا فلفل در روزگاران دور در این سرزمین وجود داشته که این جهت در نهایت در سمنان به جاده ابریشم ختم می شده است.

رئیس مرکز کرمان شناسی شروع جاده ادویه را از سیستان و بلوچستان و سپس نرماشیر کرمان می داند و می گوید که در گذشته نرماشیر یکی از پایگاه های مالی دیار کریمان بود و کالاهایی از این منطقه به سایر نقط ایران و جهان صادر می شده است.

مولف کتاب کرمان در گذر تاریخ یکی از احتمالات ایجاد سد نساء در این منطقه را رونق مالی نرماشیر می داند و یادآور می گردد که این جاده بعد از نرماشیر به بم، جیرفت، کلاشگرد و نهایتا بندرعباس منتهی می شده است.

گلاب زاده به عبور بخشی از جاده ادویه از کوهبنان و گذر مارکوپولو از این جهت اشاره می نماید و این جاده را به دلیل دسترسی به جاده ابریشم بسیار پررونق و با اهمیت می داند.

حضور این گروه چینی در 10 استان کشور بارقه امیدی برای معرفی هر چه بیشتر جاذبه های گردشگری کشور باستانی ما و دیار کهن کریمان است. ادامه چنین حرکت هایی می تواند ایران را جز مقاصد اصلی گردشگری جهان قرار داده و زمینه ساز حضور هر چه بیشتر گردشگران در کرمان و سایر نقاط کشور و رونق صعنت توریسم و شاید کور سوی امیدی برای زدودن غبار غفلت و فراموشی از چهره گنج پنهان کویر باشد.

خبرنگار: اسما محمودی/عکس: ایمان قدیری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 141

به "گذر چینی ها ازجاده ابریشم، رازهای شاهراه تاریخی تصویر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گذر چینی ها ازجاده ابریشم، رازهای شاهراه تاریخی تصویر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید