CMYK در برابر RGB: کدام یک برای چاپ دیجیتال بهتر هستند؟

به گزارش تور کانادا، مشتریانی که به دنبال مشاوره در حوزه چاپ خصوصا چاپ دیجیتال می گردند، اغلب از ما در خصوص تفاوت های بین CMYK و RGB سوال می پرسند، بنابراین این راهنمای مفید و بحث ها در خصوص این دو روش رنگی را جمع آوری نموده ایم تا به شما برای تصمیم گیری درباره بهترین راه برای کار چاپ یاری کنیم.

CMYK در برابر RGB: کدام یک برای چاپ دیجیتال بهتر هستند؟

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

CMYK چیست؟

CMYK مخفف آبی تیره، سرخ، زرد و سیاه می باشد. CMYK یک حالت رنگی است که به طور خاص برای متریال هایی بکار می رود که برای چاپ طراحی شده اند.

اگر تا به حال مجبور بودید که تونر را در چاپگر خود تغییر دهید، احتمالا متوجه این عبارت شده اید. رنگهای تیره، سرخ، زرد و سیاه چهار رنگی هستند که چاپگرهای دیجیتالی مدرن از آن استفاده می نمایند و برای ایجاد تصاویر چاپی ترکیب می شوند.

این رنگ های CMYK نور را جذب می نمایند و به وسیله آنچه که ترکیب کاهنده نامیده می گردد، رنگ را ایجاد می نمایند. این بدان معنی است که چاپگر با سفید آغاز می گردد و سپس درخشندگی را با لایه بندی جوهر کاهش می دهد تا رنگ مورد نظر را ایجاد کند. اگر قرار است تا مقدار حداکثری از هر چهار رنگ را بر روی یک صفحه قرار دهید، رنگ سیاه را خواهید دید.

RGB چیست؟

این واژه نسبتا قابل درک می باشد و مخفف نماد رنگ های اصلی است: قرمز، سبز و آبی.

RGB یک حالت رنگی است که در آن صفحات - مانند صفحه ای که شما در حال حاضر می خوانید - همان رنگ صفحه نمایش است.

گوشی های همراه، کامپیوترها و هر چیز دیگر با یک صفحه نمایش، با ترکیب نور، رنگ را نشان می دهند. در خصوص صفحه ای که شما به آن نگاه می کنید، با ترکیب هزاران پیکسل، که هر کدام از سه زیر پیکسل قرمز، سبز و آبی تشکیل شده، تصاویر را نشان می دهند. رنگ هر پیکسل در یک تصویر، با نورپردازی این زیرپیکسل ها به درجات مختلف ایجاد می گردد.

این فرآیند به عنوان ترکیب افزودنی شناخته می گردد. قرمز، سبز و آبی به یک صفحه سیاه اضافه می شوند تا رنگ مورد نظر را ایجاد کند. اگر شما حداکثر این رنگ ها را با هم اضافه کنید، به رنگ سفید خواهید رسید.

تفاوت بین RGB و CMYK چیست؟

تا اینجای مقاله، شما متوجه تفاوت کلیدی بین این دو شده اید. RGB افزودنی می باشد در حالیکه CMYK کاهشی می باشد. RGB برای اسکرین ها و صفحات طراحی شده اند، اما CMYK برای چاپ درنظر گرفته شده اند.

تفاوت کلیدی دیگر، تعداد ترکیبات ممکن است که هر رنگ پیشنهاد می نماید یا به بیان ساده تر، هر حالت رنگی، چه تعداد رنگ را می تواند ایجاد کند.

CMYK به صورت درصدی اندازه گیری می گردد. هر رنگ با اضافه کردن مقداری در محدوده بین 0 تا 100 درصد ایجاد می گردد که باید هر چهار گزینه رنگی را تعیین کرد. این بدان معنا است که CMYK دارای دامنه 4*100 یا 10 میلیون رنگ مختلف می باشد.

بد نیست اما به خوبی RGB نمی باشد که سه رنگ دارد که دامنه آن بین 0 تا 255 می باشد. در مجموع دامنه 3*256 می باشد که بدان معنا است که بیش از 16 میلیون رنگ مختلف خواهیم داشت. این بدان معناست که RGB قادر به فراوری میلیون ها رنگی است که CMYK به سادگی نمی تواند آنها را فراوری کند.

کدامیک برای چاپ دیجیتال بهتر است؟

بسیار خوب، اگر شما در حال طراحی چیزی در صفحه نمایش هستید، RGB تعیینا بهتر است. چیزی که در حال ساخت طرح می بینید، دقیقا چیزی است که یک شخص آن را روی تلفن، کامپیوتر یا تلویزیون تماشا می نماید. و می توانید به همان اندازه دقیق و پرطراوت باشید، و از طیف 16 میلیون رنگ RGB نهایت استفاده را ببرید.

با این حال، اگر به صورت RGB طراحی کنید و سپس طرح را چاپ کنید، ممکن است کمی شگفت زده شوید. طرح جدید و درخشنده شما ممکن است کدر، بدون رنگ یا از بین رفته بنظر برسد. دلیل آن محدودیت طیف رنگ CMYK است، یعنی اینکه نمی تواند به صورت واقعی چاپ را همانند کاری که RGB بر روی صفحه نمایش نشان می دهند، انجام دهد.

بنابراین همانطور که ممکن است حدس زده باشید، هیچکدام از این دو بر دیگری فزونی ندارد. اینکه کدامیک برای شما مناسب است، بستگی به هدف استفاده از طرح شما دارد. اگر طرحی را ایجاد میکنید تا بر روی صفحه نمایش نشان داده گردد (مثلا بر روی تلفن همراه یا بیلبورد دیجیتالی) بنابراین باید به سراغ RGB بروید. اما اگر می خواهید طرح شما در واقعیت چاپ گردد، بنابراین رنگ CMYK از ابتدا تضمین خواهد نمود که محصول نهایی شما دقیقا با طرح اولیه شما از نظر رنگ مطابقت دارد.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 17 آذر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 810

به "CMYK در برابر RGB: کدام یک برای چاپ دیجیتال بهتر هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "CMYK در برابر RGB: کدام یک برای چاپ دیجیتال بهتر هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید