اعتیاد، نتیجه فشار خانواده ها برای دیدن دانش آموزان در اوج

به گزارش تور کانادا، بعضی از دانشجویان و دانش آموزان برای بهتر درس خواندن در ایام امتحانات از قرص ریتالین استفاده می نمایند که عوارض جبران ناپذیری دارد.

اعتیاد، نتیجه فشار خانواده ها برای دیدن دانش آموزان در اوج

به گزارش خبرنگار برخی از دانش آموزان برای رسیدن به موفقیت تحصیلی هرکاری می نمایند به غیر از درس خواندن! برخی ها هم قصدشان درس خواندن است اما راه نادرستی را پیش می گیرند. تا جایی که به هوای افزایش تمرکز و از بین بردن خواب آلودگی، به جای استراحت کافی، مصرف قرص هایی مثل ریتالین را در دوران امتحانات ترجیح می دهند که براساس یافته محققان مصرف این دارو به مرور زمان باعث می گردد مغز رو به تحلیل رود و تاثیر منفی بر اطلاعات ذهن و حافظه کوتاه داشته باشد.

از مهم ترین آسیب های ریتالین می توان به اعتیاد، بی خوابی، بی قراری، پرخاشگری زیاد و خشم، سرگیجه، تهوع، بی اشتهایی، درد معده و مسائل گوارشی، حالات روان پریشی و جنون، ضربان قلب و فشار خون و وابستگی به دارو اشاره نمود.

اسماعیل ناصری روانشناس و متخصص اعتیاد در گفت وگو با خبرنگار با بیان اینکه برخی از دانشجویان و دانش آموزان برای قبولی در امتحانات به قرص هایی نظیر ریتالین روی می آورند، اضافه کرد: ریتالین یک محرک از خانواده آمفتامین ها است که باعث ترشح دوپامین و سرخوشی بدون دلیل می گردد و پس از مصرف آن مغز فرد مصرف نماینده گزارشی مبنی بر خستگی بدن و احتیاج به خواب را درک و دریافت نمی نماید.

او گفت: داروی ریتالین برای کنترل بچه ها بیش فعال بکار می رود و تنها با نسخه دکتر متخصص عرضه می گردد اما ما گاهی اوقات شاهد این هستیم که دارو به دست دانش آموزان دبیرستانی و پشت کنکوری نیز می رسد.

این روانشناس و متخصص اعتیاد با تاکید بر نظارت والدین بر الگوی خواب فرزندانشان، ادامه داد: والدین باید مراقب فرزندانشان و الگوی خواب آن ها باشند چرا که بی خوابی های غیرمنطقی و سرخوشی های شبانه یکی از مهم ترین نشانه استفاده از داروی ریتالین در دانش آموزان است. البته استفاده از این دارو بدون عوارض نخواهد بود و به مرور زمان نشانه استفاده از ریتالین تعیین می گردد.

ناصری اضافه کرد: بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان تصور می نمایند که ریتالین داروی بی خطری است اما این در حالی است که عوارض مصرف خودسرانه این قرص ها می تواند در حد مواد مخدر باشد و البته ترک کردن آن نیز آسان نیست.

این روانشناس و متخصص اعتیاد بیان نمود: استفاده بی مورد و اعتیاد به این قرص ها باعث می گردد تا بدن دانش آموز به ریتالین مقاومت نشان داده و مصرف نماینده مجبور گردد تا دوز بالاتر دارورا استفاده کند.

ناصری اضافه کرد: دانش آموزان و مصرف نمایندگان ریتالین باید بدانند که مصرف خودسرانه آن به کاهش کارآیی سیستم مغز و اعصاب مرکزی منجر خواهد شد.

او با بیان اینکه حذف انتظارات غیرمنطقی والدین از دانش آموزان برای کسب نمره بالا در ایام امتحانات یا قبولی در کنکور از گرایش فرزندشان به ریتالین جلوگیری می نماید، اضافه کرد: والدین فرزندان خود را بدون قید و شرط و همانطور که هست بپذیرند تا دانش آموز نیز برای برآورده کردن خواسته والدین به بی راهه کشیده نگردد.

افزایش 50 درصدی فروش ریتالین در ایام امتحانات/ قرص هایی که دانش آموزان را به کام مرگ می کشاند

در ادامه پوریا پژوهان فر روانشناس و مشاور تحصیلی در گفت وگو با خبرنگار با اشاره به اینکه دانش آموزانی هستند که خیلی راحت و بی باک از تجربه مصرف ریتالین خود با هدف بیدار ماندن تا صبح برای درس خواندن به او مراجعه کردند، اظهار کرد: این موضوع به جایی رسیده که اغلب دانش آموزان مصرف این قرص خطرناک را برای افزایش تمرکز استفاده می نمایند.

او اضافه کرد: البته که ریتالین باعث افزایش تمرکز می گردد اما نه برای یک فرد سالم بلکه برای افرادی است که دچار اختلال بیش فعالی هستند.

این روانشناس و مشاور تحصیلی گفت: این داروی خطرناک تنها گزینه دانش آموزان برای شب بیداری هایشان نیست و برخی از دانش آموزان برای کنکور به مصرف مواد مخدری مانند گل روی می آورند.

پژوهان فر گفت: هدف اصلی دانش آموزان در استفاده از این نوع مواد مخدر، کاهش افکار مزاحم و دغدغه هایشان است تا با خیال راحت بتوانند مطالعه نمایند.

او ادامه داد: اولین ایراد موادی مثل ریتالین، این است که بدن فرآیند مورد احتیاج خود را طی نمی نماید و با وجود اینکه دانش آموز دیر می خوابد و زود بیدار می گردد، توان فیزیکی و روحی بدن به سرعت دچار افت شده و خواب فرد دچار اختلال می گردد.

این روانشناس و مشاور تحصیلی با بیان مهم ترین دلیل گرایش جوانان به اینگونه قرص ها، اظهار کرد: بیشتر افراد تمایل دارند که با یک عامل بیرونی به موفقیت دست یابند به همین دلیل با بهره دریافت از اینگونه مواد آسیب رسان، از کوشش بیشتر شانه خالی می نمایند.

پژوهان فر ادامه داد: وقتی دانش آموز فکر می نماید که با مصرف تنها یک قرص یا نوشیدنی انرژی زا می تواند طبق شنیده هایش در بین دوستان و یا در فضای مجازی، به موفقیت بهتر و بیشتری دست یابد، بدون ترس پا به این جهت می گذارد.

عوارض دردسرساز مصرف ریتالین برای شب های امتحاناو در ادامه یادآوری کرد: این مواد کاملا مانند مواد مخدر عمل نموده و با نتیجه دادن فوری به مصرف نماینده، فرد را به مصرف مجدد ترغیب می نمایند.

این روانشناس و مشاور تحصیلی در ادامه بیان نمود: در برخی موسسات به دانش آموزان کنکوری استفاده از این مواد توصیه می گردد ولی با مشاهده نتایج کنکور و امتحانات سال های گذشته دانش آموزان مصرف نماینده ریتالین، متوجه اثرات مخرب و منفی آنها خواهد شد. با افزایش استفاده ریتالین، فرد برای کسب تاثیرِ سابقِ آن، باید دوز ماده را بالا ببرد که باعث اعتیاد او خواهد شد.

او با اشاره به اینکه نقش والدین در این موضوع بسیار پررنگ است، عنوان نمود: آزاد گذاشتن دانش آموزان، وقت نگذاشتن برای آنان و حتی فشار بیش از اندازه والدین برای دیدن یک نتیجه مطلوب در نتایج ترازها و امتحانات دانش آموز ، او را در یک شرایط سخت و پرخطر قرار می دهند. دانش آموز برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب، دست به هر عملی از جمله مصرف مواد مخرب می زند تا رضایت والدین خود را جلب کند.

پژوهان فر در انتها، یادآوردی کرد: توان عادی و توقع بیش از حد خانواده ها، اولین خشت این بنای بی خاتمه است و توصیه می گردد والدین ارزش فرزند خود را در چهارچوب نمره و رتبه تعریف ننمایند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 165

به "اعتیاد، نتیجه فشار خانواده ها برای دیدن دانش آموزان در اوج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتیاد، نتیجه فشار خانواده ها برای دیدن دانش آموزان در اوج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید