اَنجی توماس: قدرت کتاب ها فراتر از موانع اجتماعی است

به گزارش تور کانادا، به گزارش خبرنگاران به نقل از تایم، وقتی کشتن جورج فلوید آتش خشم مردم آمریکا را شعله ور کرد اَنجی توماس، نویسنده آمریکایی به معترضین در خیابان پیوست و در میانه اعتراض ها، فریاد این جمله که زندگی سیاهپوستان اهمیت دارد، و مشت های گره کرده بود که توماس چیزی دید که اشک در چشمانش جاری کرد.

اَنجی توماس: قدرت کتاب ها فراتر از موانع اجتماعی است

توماس در مصاحبه ای به روزنامه تایم گفت: وقتی به آنجا رسیدم یکی از تابلوهایی که دست یکی از جوانان دید شبیه جلد کتاب من بود.

اولین داستان توماس در سال 2017 تحت عنوان نفرتی که می کاری دختر سیاه پوستی با موی فرفری به نام استار کارتر را به خواننده معرفی می کند که تابلویی برای اعتراض در دست دارد که روی آن نوشته نفرتی که تو می کاری! و معترضین در خیابان برای اعتراض به مرگ فلوید همان تابلو را در دست داشتند و پیغام روی آن را تغییر داده بودند.

توماس می گوید: چیزی که در حال حاضر شاهد آن هستیم این است که جوانان این قدرت را درک می کنند. باعث افتخارم است که برایشان نقش میکروفن را دارم و صدایشان را بلندتر به گوش دنیا می رسانم.

در میانه شرایط نژادپرستی سیستماتیک و بی عدالتی در جامعه، ادبیات ضدنژادپرستی پرفروش شده اند و به فهرست پرفروش های نیویورک تایمز هم راه یافتند. خیلی ها اعتقاد دارند که خواندن داستان هایی با موضوع سیاه پوستان قدمی اساسی در راستای حذف سیستم نژادپرستی است. توماس نیز معتقد است قدرت کتاب ها فراتر از همه موانع اجتماعی است و می تواند نسل بعدی رهبران دنیا را قدرتمند سازد.

توماس در ادامه گفت: به قدرت کتاب ها و اینکه چگونه ذهن جوانان را شکل می دهد اعتقاد ویژه ای دارم. امیدوارم به جوانان ابزار بهتری بدهیم تا بتوانند رهبران بهتر شوند؛ بهتر از آنچه حتی در ذهن خود تصور کرده ایم.

نویسنده 31 ساله تأثیر کتاب ها را به صورت دسته اول با کتاب نفرتی که می کاری مشاهده کرده است. کتابی که در زمان انتشار چندین هفته در فهرست پفروش های نیویورک تایمز قرار گرفت و تبدیل به اقتباسی سینمایی با بازی آماندلا استنبرگ هم شد.

توماس معتقد است بهترین روش برای تجهیز کردن جوانان قصه گویی متفاوت است. خودش از طریق شخصیت های داستانی تلاش کرد تا آینه، پنجره، و شاید دری شیشه ای خلق کند تا جوانان انعکاسی از تصویر خود یا آدم های متفاوت از خود را ببینند و حس همدردی را در خود ایجاد کنند.

با توجه به سفیدپوست بودن کانون ادبی و تدریس نویسندگان سفیدپوست در مدارس و دانشگاه ها در زمان گذشته اصلاً عجیب نیست که در زمان گذشته و حتی الان مهربانی در نسل گذشته و فعلی کم است.

اگر رهبران سیاسی فعلی ما کتاب هایی می خواندند که شخصیت هایش با شخصیت آن ها در کودکی تفاوت داشت شاید الان مجبور نبودیم بگوییم زندگی سیاه پوستان اهمیت دارد.

سه سال از انتشار نفرتی که می کاری گذشته است. با این وجود هم این کتاب هنوز حقیقت زندگی آمریکایی ها را انعکاس می دهد که عزایزانشان توسط پلیس تهدید یا کشته می شوند. توماس امیدوار است که انعکاس این صداها بر روی جوانان تأثیر بگذارد و به آن ها برای تغییر شرایط الهام ببخشد.

اگر میراث من برای فعالین نسل جدید باشد که به آن ها برای بهتر شدن الهام بخشیدن خوشحالم و باعث افتخار من است.

نفرتی که تو می کاری نوشته اَنجی توماس در ایران با ترجمه الهه مرادی و میلاد بابانژاد در نشر نون منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 آبان 1399 بروزرسانی: 8 آبان 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 725

به "اَنجی توماس: قدرت کتاب ها فراتر از موانع اجتماعی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اَنجی توماس: قدرت کتاب ها فراتر از موانع اجتماعی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید