ایده های تازه در برگزاری نمایشگاه کتاب 1401 به نفع ناشران و مخاطبان است

به گزارش تور کانادا، مصطفی زمانی، مدیر نشر زیارت و رئیس هیئت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران ، درباره بحث و بررسی برگزاری سی و سومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران براساس رویکرد های تازه خاطرنشان کرد: تلفیق الگوی فیزیکی و مجازی در برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، به عنوان نمایشگاه مطلوب ارائه و بی تردید تائید شده است. با توجه به اینکه همچنان با ویروس کرونا درگیر هستیم و احتمال شیوع سویه های تازه آن وجود دارد، برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با دو الگوی فیزیکی برای نمایش و مجازی برای فروش کتاب ، به طور همزمان رویکرد عاقلانه ای است.

ایده های تازه در برگزاری نمایشگاه کتاب 1401 به نفع ناشران و مخاطبان است

وی با اشاره به مزیت های فروش مجازی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اضافه نمود: با مجازی شدن فروش نمایشگاه کتاب، حجم حضور کاهش پیدا می کند. با برپایی غرفه های موضوعی، مخاطب بدون اتلاف وقت، کتاب هایشان را انتخاب و با فرصت کافی به خرید اقدام می کنند. به نظر می رسد برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با رویکرد نو، تجربه قابل توجهی را رقم خواهد زد که برای سایر نمایشگاه ها و طرح ها، مانند نمایشگاه های استانی و طرح های فصلی نیز قابلیت تعمیم دارد.

زمانی درباره تحقق برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب در معنای واقعی نمایشگاهی با توجه به تجربه برگزاری دو نمایشگاه مجازی و رویکرد های نو متولیان فرهنگی برای ایجاد تحول در بزرگترین رویداد فرهنگی کشور گفت: جلوه های حضور در سی و دو دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، بسیار پررنگ بود، اما همه معنای این حضور، مطلوب و نشانه نتیجه بخش بودن هدف مخاطبان نبود؛ بلکه زمان قابل توجهی به هدر می رفت.

رئیس هیئت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی با بیان این مطلب که نمایشگاه بین المللی کتاب با توجه به آمار بازدید کنندگان در بسکمک مواقع سرگردانی آن ها را به د نبال داشت، ادامه داد: به نظر می رسد با ایده های نو مطرح شده از سوی متویان فرهنگی که مشابه برپایی سالن یاس به همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی است، زمینه دسترسی سریع مخاطبان به تازه های نشر مهیا خواهد شد.

زمانی با بیان این مطلب که با مجازی شدن بخش فروش نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، هزینه و مسائل رفت و آمد کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: از بین بردن زمینه های هدر رفت هزینه ها موضوع بسیار مهمی است؛ بنابراین به تجربه برگزاری نمایشگاه کتاب با الگوی فروش مجازی و نمایش با هدف معرفی آثار نیاز داریم.

وی درباره اندازه آمادگی نشر زیارت به عنوان یکی از متقاضیان حضور در سی ودومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران و کمک برای برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در قالب نمایشگاهی اعلام نمود: نیاز به برگزاری نمایشگاه واقعی مشابه نمایشگاه های مطرح بین المللی، به عنوان محل تعامل بین پدید آور، ناشر، تصویر گر، مترجم و دیگر حلقه های نشر احساس می شود؛ در حالی که این دیدار ها موجب هم افزایی خواهد شد. در جریان این تعاملات راهکارهای مختلفی برای توسعه نشر قابل احصاء است. نشر زیارت آمادگی کامل دارد تا در سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران با همکاری و مشارکت سایر ناشران، برای انجام برنامه های کلان تعامل داشته باشد.

رئیس هیئت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی با تاکید بر تاثیر هم افزایی ناشران در فضای نمایشگاهی گفت: هم افزایی ناشران در فضای نمایشگاه واقعی، زمینه های تولید کیفی را فراهم می کند. بسکمک از نویسندگان در این فضا فرصت معرفی آثارشان را پیدا می کنند و ایده های فراوانی عملی خواهد شد.

زمانی درباره تمایل برخی ناشران برای تداوم برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به شیوه 32 دوره گذشته اضافه نمود: عده ای از ناشران تصور می کنند، شیوه برگزاری نمایشگاه همان است و همان؛ در حالی که با برگزاری نمایشگاه براساس ایده های نو و برطرف کردن موانع تعامل که ناشی از هجوم جمعیت بود، به این نتیجه می رسند که برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب براساس ایده های نو بسیار موثر و به نفع مردم و ناشران است؛ مشابه نتایجی که بعد از برگزاری دو نمایشگاه مجازی کتاب تهران به دست آمد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1535

به "ایده های تازه در برگزاری نمایشگاه کتاب 1401 به نفع ناشران و مخاطبان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایده های تازه در برگزاری نمایشگاه کتاب 1401 به نفع ناشران و مخاطبان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید