ایران جزو قدرت های برتر منطقه در فناوری های مبارزه با کرونا

به گزارش تور کانادا، رئیس کمیته مقابله با کروناویروس معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان این که ایران جزو قدرت های برتر منطقه در فناوری های مبارزه با کرونا است، گفت: توسعه زیست فناوری فقط توسعه مالی کشور نیست، بلکه توسعه امنیت کشور است. در این مدت کوتاه محققان و شرکت های دانش بنیان اقدامات بسیار مهمی را انجام داده اند.

ایران جزو قدرت های برتر منطقه در فناوری های مبارزه با کرونا

به گزارش خبرنگاران، سورنا ستاری در سومین گزارش از کمیته مقابله با کروناویروس معاونت علمی ریاست جمهوری در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: در چند سال گذشته و با سیاست های اجرا شده در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، زیست بوم بسیار مناسبی در حوزه زیست فناوری در کشور ایجاد شده است.

وی اضافه نمود: مجموعه ای از دانشگاه ها، اساتید، محققان و مهم تر از آن ها، استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان باعث شده اند که هم اینک ایران در توسعه علم و فناوری و اقتصاد زیست فناوری قدرت اول منطقه و سوم آسیا باشد. حجم اقتصاد زیست فناوری در آینده ایران به حدود 10 درصد کل اقتصاد کشور خواهد رسید. ولی این ویروس چموش باعث شد که ما به روی دیگر سکه زیست فناوری پی ببریم و آن بخش امنیت زیستی کشور است.

ستاری توضیح داد: توسعه زیست فناوری فقط توسعه مالی کشور نیست (گاهی یک گرم داروی زیستی قیمتی معادل یک میلیون یورو ارزش دارد) بلکه توسعه امنیت کشور است. در این مدت کوتاه محققان و شرکت های دانش بنیان اقدامات بسیار مهمی را انجام داده اند. 6 قرارداد برای توسعه ساخت کیت های تشخیص کرونا منعقد شده است.

وی گفت: خوشبختانه محصول کیت تشخیصی 3 شرکت به تأیید اولیه رسیده است و تا هفته آینده فراوری انبوه بعضی از شرکت ها عرضه خواهد شد. ساخت کیت های تشخیص در این مدت کم در بخش خصوصی نشان دهنده عمق اشراف علمی جامعه زیست فناوری کشور است.

ستاری یادآور شد: گرچه هنوز بسیاری از این شرکت ها دوره استارتاپی و نوپایی خود را طی می نمایند، آمادگی درگیری در یک جنگ تمام عیار با یک ویروس بسیار پیچیده را ندارند، ولی به سرعت در حال رشد هستند و دانش لازم برای مقابله با حوادث این چنینی را به دست آورده اند؛ ضمن این که همین شرکت ها در حال فراوری پیچیده ترین داروهای ساخت داخل برای مقابله با این بیماری هستند و تمام داروهای استفاده شده در مراکز درمانی، ایران ساخت هستند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور اظهار کرد: در حوزه تجهیزات پزشکی پیچیده ترین دستگاه ها در داخل کشور ساخته می گردد. در همین ایام با همکاری وزارت بهداشت مجوزهای زیادی برای این محصولات صادر شد و یا در حال صدور است. فراوری اقلام ضروری اتاق های ICU با سرعت و به صورت سه شیفت در حال اجرا است. برای مثال فقط فراوری ونتیلاتورهای اتاق عمل به حدود 30 دستگاه در روز رسیده است.

وی اضافه نمود: دستگاه هایی که تا به امروز در کشور فراوری نمی شده، از پالس اکسیمتر و بای پپ گرفته تا سی تی اسکن در حال اخذ تأییدیه های ضروری است.

ستاری اظهار امیدواری کرد: انشاالله با یاری همه، از این مبارزه به سلامت عبور خواهیم کرد. البته خبرهای خوش در راه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 374

به "ایران جزو قدرت های برتر منطقه در فناوری های مبارزه با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران جزو قدرت های برتر منطقه در فناوری های مبارزه با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید