هشدار کمبود پزشک در ایران!

به گزارش تور کانادا، پزشکان به عنوان منابع و سرمایه های انسانی، از اجزای اصلی ارائه خدمات سلامت هستند. عدم تعادل در عرضه و تقاضای آن ها به طور مستقیم بر شرایط سلامت و اقتصاد جامعه تاثیرگذار است و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای پزشکان، احتیاج به سیاست گذاری مناسب دارد.

هشدار کمبود پزشک در ایران!

نتایج یک مطالعه نشان داد که فراوری ناخالص داخلی، ساختار سنی و تعداد تخت های بیمارستانی بر تقاضای پزشک در ایران تاثیر می گذارد. با توجه به پیش بینی عرضه و تقاضای پزشک، در سال های 1397 تا 1410، با کمبود پزشک روبرو خواهیم بود.

پزشکان به عنوان منابع و سرمایه های انسانی، از اجزای اصلی ارائه خدمات سلامت هستند. عدم تعادل در عرضه و تقاضای آن ها به طور مستقیم بر شرایط سلامت و اقتصاد جامعه تاثیرگذار است و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای پزشکان، احتیاج به سیاست گذاری مناسب دارد.

با توجه به اهمیت این موضوع مهدی شهرکی و سیمین قادری؛ پژوهشگران دانشکده مدیریت و علوم انسانی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، در مطالعه ای به آنالیز این موضوع پرداختند که آیا ایران در آینده با کمبود و یا مازاد پزشک روبه رو خواهد شد؟

پژوهشگران برای آنالیز این موضوع از داده های مرکز آمار ایران، داده های بانک جهانی و داده های پزشک و تخت بیمارستان از سالنامه های آماری سال های مختلف مرکز آمار ایران استفاده کردند.

آنالیز های این پژوهش نشان داد که سرانه فراوری ناخالص داخلی و وقفه های آن، بر تقاضای پزشک در ایران موثر است.

به دلیل طولانی بودن دوره های آموزش پزشکی و هزینه بالای آن ها و همچنین فناوری و تخصص مورد احتیاج، کشور های با درآمد بالاتر به لحاظ اقتصادی، راحت تر می توانند ظرفیت پذیرش پزشک را در دانشگاه های پزشکی افزایش دهند؛ بنابراین افزایش سرانه فراوری ناخالص داخلی در ایران که کشوری با درآمد متوسط به بالاست می تواند منجر به افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی گردد.

به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ باید در نظر داشت که افزایش پزشک همیشه تحت سیاست های دولت بوده است. اگر افزایش عرضه پزشک بر اساس میزان تقاضا نباشد، منجر به اتلاف منابع ملی و پدیده فرار مغز ها خواهد شد.

همچنین بر اساس یافته های این مطالعه؛ متغیر ساختار سنی و تعداد تخت های بیمارستانی نیز عوامل مهمی در معین تعداد پزشک هستند. طبق آنالیز ها؛ تصمیم گیری برای احداث بیمارستان و افزایش تخت های بیمارستانی، منجر به تصمیم گیری مناسب برای افزایش تقاضای پزشک شده است.

طبق آنالیز های پژوهشگران این مطالعه؛ ایران در سال های آینده با کمبود پزشک روبرو است و برای روبروه با این کمبود راه حل های متفاوتی وجود دارد.

این محققان معتقدند که راه حل هایی مثل افزایش تعداد دانشجویان پزشکی، استخدام پزشکانی که در خارج از کشور آموزش دیده اند و افزایش مشوق هایی برای جلوگیری از مهاجرت پزشکان، سیاست هایی هستند که می توانند مانع از این کمبود شوند.

یافته های این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان پیش بینی عرضه و تقاضای پزشکان شاغل در دانشگاه های علوم پزشکی ایران در دوماه نامه پیاورد سلامت؛ مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، منتشر شده است.

منبع: فرادید
انتشار: 12 اسفند 1399 بروزرسانی: 12 اسفند 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 977

به "هشدار کمبود پزشک در ایران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار کمبود پزشک در ایران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید