به چه اصولی در مدیریت کیفیت باید توجه کرد؟

به گزارش تور کانادا، هر سازمانی به مشتریان خود وابسته است و باید نیازهای حال و آینده آنان را درک نماید و نیازمندی های مشتریان خود را برآورده نماید.

به چه اصولی در مدیریت کیفیت باید توجه کرد؟

علاوه بر این سازمان ها باید برای عبور از انتظارات مشتریان خود برنامه ریزی و کوشش نمایند.

تمرکز بر مشتری و درک احتیاجهای حال و آینده او باعث پاسخگویی منعطف و سریع سازمان به فرصت های بازار و در نتیجه افزایش سود سهام و سهم بازار برای سازمان خواهد شد.

رضایت مشتریان با افزایش اثربخشی بکارگیری منابع سازمان، افزایش یافته و بهبود وفاداری مشتری به سازمان باعث ماندگاری در تجارت می گردد.

بکارگیری اصل تمرکز بر مشتری عموما باعث می گردد که سازمان:

  • برای درک احتیاجها و انتظارات مشتریان تحقیقات لازم را صورت دهد.
  • از ارتباط اهداف سازمانی با احتیاجها و انتظارات مشتریان اطمینان حاصل نماید.
  • ارتباطات درون سازمانی را در راستای احتیاجها و انتظارات مشتریان راهنمایی نماید.
  • رضایت مشتریان را میزان گیری کرده و بر مبنای نتایج حاصل از آن اقدام نماید.
  • ارتباطات با مشتریان را به صورت سیستمی مدیریت نماید.
  • از وجود توازن بین رضایتمندی مشتریان و سایر ذینفعان سازمان (نظیر مالکین، کارکنان، سرمایه گذاران، انجمن ها و مجامع محلی) اطمینان حاصل نماید.

رهبری در مدیریت (Leadership)

مدیر سازمان که از منش رهبری برخوردار است باید مقاصد و جهت گیری یکنواختی را در سازمان ایجاد نماید و محیط داخلی سازمان را به گونه ای ایجاد و نگهداری نمایند که کارکنان بتوانند در دستیابی به اهداف سازمانی کاملا مشارکت نمایند.

مدیریت سازمان با منش رهبری باعث می گردد کارکنان مقاصد و اهداف سازمانی را درک کرده و برای دستیابی به آنها از انگیزه کافی برخوردار شوند. علاوه بر این با بکاربستن منش رهبری فعالیت های سازمان ارزیابی شده و در مسیری یکسان، منظم شده و استقرار می یابد و در نتیجه فقدان ارتباط بین سطوح مختلف سازمان به حداقل خود خواهد رسید.

بکارگیری اصل رهبری در سازمان عموما باعث می گردد که:

  • احتیاجهای تمامی ذینفعان سازمان شامل مشتریان، مالکین، کارکنان، تامین نمایندگان، سرمایه گذاران، انجمن هاو مجامع محلی در نظر گرفته گردد.
  • اهداف چالش برانگیز با زمانبندی معین تنظیم گردد.
  • ارزش های مشترک، مدل های اخلاقی و جوانمردی در تمامی سطوح سازمان ایجاد شده و تقویت گردد.
  • اعتماد ایجاد شده و ترس از میان برود.
  • کارکنان با منابع مورد احتیاج، برخوردار از آموزش و آزادی عمل با داشتن مسوولیت و پاسخگویی فعالیت نمایند.
  • کارکنان برای نقش و سهم خود امیدوار و دلگرم شده و آنرا تشخیص دهند.

مشارکت کارکنان (Involvement of people)

کارکنان جوهره سازمان بوده و مشارکت آنها باعث خواهد گشت تا توانایی هایشان مزیت سازمان محسوب گردد. ایجاد انگیزه، تعهد و مشارکت کارکنان نسبت به سازمان، نوآوری و خلاقیت در پیشبرد اهداف سازمان را به ارمغان خواهد آورد.

ایجاد مسوولیت پاسخگویی کارکنان در رابطه با عملکردشان و بعلاوه ایجاد اشتیاق در مشارکت و همکاری ایشان زمینه ساز بهبود مستمر در سازمان خواهد بود.

بکارگیری اصل مشارکت کارکنان در سازمان عموما باعث می گردد که:

  • کارکنان اهمیت همکاری و نقش خود را در سازمان درک نمایند.
  • کارکنان محدودیت های عملکردشان را شناسایی نمایند.
  • کارکنان مالکیت مسایل را پذیرفته و مسوولیت حل آنها را عهده دار شوند.
  • کارکنان عملکرد خود را در راستای مقاصد و اهداف شخصی ارزیابی نمایند.
  • کارکنان فعالانه فرصت های افزایش صلاحیت، دانش و تجربه خود را جستجو نمایند.
  • کارکنان آزادانه دانش و تجربیات خود را به اشتراک گذارند.
  • کارکنان آشکارا در مورد مسایل و عواقب آن بحث نمایند.
منبع: الی گشت
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1520

به "به چه اصولی در مدیریت کیفیت باید توجه کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به چه اصولی در مدیریت کیفیت باید توجه کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید