تاریخچه پاسپورت ، اولین گذرنامه در جهان

به گزارش تور کانادا، پاسپورت در ابتدا سند رضایتی بود که از طرف حاکم قلمرو به مردم داده می شد و این سند بر اساس نیازهای جامعه تغییرات زیادی داشت.

تاریخچه پاسپورت ، اولین گذرنامه در جهان

اولین گذرنامه جهان

اولین گذرنامه برمی شود به سال 445 قبل از میلاد مسیح؛ در کتاب نحمیا آمده که به او وظیفه ای محول شده بود برای کمک به ساخت مجدد اورشلیم. برای این انجام این کار، به او نامه ای از سمت پادشاه داده شد تا بتواند گذر آزاد و امنی از پادشاه های مربوطه داشته باشد. این اولین مدرکی است که در رابطه با پاسپورت در دسترس است.

پاسپورت های ابتدایی

در چین، در سال 206 قبل از میلاد مسیح تردد عبور و مرور از طریق مدرکی در قلمرو پادشاهی شان کنترل می شد. در این برگه سن، قد و مشخصه ظاهری افراد به عنوان وجه تمایز آن ها نوشته می شد. افراد اگر قصد عبور از قلمروها را داشتند، مجبور به همراه داشتن این سندها بودند.

گذرنامه در جهان اسلام

جهان اسلام نیز پیشینه تاریخی پاسپورت امروزی خود را داشت. در خلافت اسلامی سندی به عنوان دریافت و ثبت مالیات پرداختی وجود داشت.

در واقع، هرکسی که چنین سندی نداشت، نمی توانست بین منطقه ها مختلف سفر کند و همچنین از شهروندان خواسته شده بود که بارنامه خود را در ایستگاه های بازرسی مختلف در طول سفر ارائه کنند.

این کاملاً به ایده پاسپورت مدرن نزدیک است؛ زیرا در واقع نمونه ای از یک سند رسمی سفر است که از طریق دولت به شهروندان خود ارائه می شود.

در قاره اروپا، زمان سلطنت پادشاه هنری پنجم در انگلستان، مدرکی به عنوان اسناد رفتار ایمن صادر می شد و عملکرد آن عمدتاً برای خارجیانی بود که برای اهداف تجاری به داخل کشور سفر می کردند.

گاهی این سندها به شهروندان نیز ارائه شده و در قبال این کار معمولاً هزینه دریافت می شد. همان طور که مارتین لوید توصیف می کند، این نوع توافق نامه ها عمدتاً برای اجازه دادن به مسافران خارجی است که قبلاً دشمن محسوب می شدند.

اولین ذکر کتبی پاسپورت

قانونی در مجلس انگلستان در سال 1414 میلادی ثبت شد که می توان گفت اولین ذکر کتبی پاسپورت در تاریخ معاصر است.

با این حال، ریشه کلمه تا به امروز مورد اختلاف بسکمک است. در سال 1420 در فرانسه، پادشاه لوئی یازدهم شروع به صدور گواهینامه هایی کرد که اجازه گردش آزاد کالا را می داد.

این رویه پایان در سال 1464 میلادی به طور محدود به عموم مردم فرانسه توسعه یافت.

به همین دلیل، برخی معتقدند که این کلمه از کلمه بندر فرانسوی آمده است که به دروازه شهر اشاره دارد. ولی عده ای نیز عقیده دارند ریشه آن انگلیسی است و از ترکیب عبور و بندر آمده و اشاره به دسترسی از طریق بنادر دریایی دارد.

اولین پاسپورت ها واقعاً ویزا بودند

چیزی که هر دو تفسیر در آن اتفاق نظر دارند این است که از نظر تاریخی، این اسناد بیشتر به خارجی ها داده می شد تا به شهروندان محلی.

این ایده پس از سال ها، به ویژه با افزایش جمعیت مردم در سال های منتهی به انقلاب صنعتی، تغییر کرد. در این مدت، دولت ها در پی پاسپورت به عنوان وسیله ای برای امنیت و شناسایی بودند. از آنجایی که افراد بیشتری در جستجوی فرصت های بهتر به مهاجرت به کشورهای خارجی فکر می کردند، مقامات می خواستند راهی مؤثر برای مدیریت این امر پیدا کنند.

مسئله اصلی دستیابی عملی به این هدف هجوم غیرقابل کنترل افرادی بود که در اواخر دهه 1800 میلادی مهاجرت می کردند و در واقع منجر به انحلال پاسپورت شد. استان ها نتوانستند از پس شماره ها برآیند؛ فرانسه اولین کشوری بود که در سال 1861 میلادی به پاسپورت احتیاج داشت و بیشتر کشورهای اروپایی پس از آن سریعاً این پرونده را دنبال کردند.

زیباترین باغ گل جهان

بهترین موزه های اروپا

تاریخچه قهوه در اروپا

پاسپورت به عنوان یک مدرک شناسایی کاربرد گسترده ای دارد و...

ادامه مطلب

منبع: ژیوار
انتشار: 22 تیر 1401 بروزرسانی: 22 تیر 1401 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1603

به "تاریخچه پاسپورت ، اولین گذرنامه در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه پاسپورت ، اولین گذرنامه در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید