تبدیل شاخص دنیای نوآوری ایران از 120 در سال 2022 به رتبه 53 در دنیا

به گزارش تور کانادا، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: تقویت تجاری سازی و توجه به سمت بازار و تقاضا یک ضرورت مهم برای موفقیت اکوسیستم فناوری و نوآوری در کشور و فعالیت شرکت های دانش بنیان است.

تبدیل شاخص دنیای نوآوری ایران از 120 در سال 2022 به رتبه 53 در دنیا

علی خیرالدین گفت: در پی این هستیم که تقویم رویداد های فناوری کشور در پارک های علم و فناوری را تدوین کنیم. در پی قطعی کردن نمایشگاه رینوتکس هستیم که در آذربایجان شرقی برگزار می گردد و جشنواره فیلم نوآورانه در قم را برگزار خواهیم کرد.

وی در ادامه سخنان خود تجاری نشدن را از چالش های اکوسیستم بیان کرد و گفت: مشکل ما این است که در فناوری و ایده پردازی در پی بازار و تجاری سازی آن نیستیم. البته در سال های اخیر توانسته ایم پیشرفت هایی در این زمینه داشته باشیم. شاخص دنیای نوآوری ایران از 120 در سال 2022 به رتبه 53 در دنیا رسید. در آسیای مرکزی و جنوبی بعد از هند رتبه خوبی در تبدیل علم به ثروت داریم.

دکتر خیرالدین تاکید نمود: در تصمیم سازی سیاسی، فضای قانون گذاری و فضای کسب و کار باید برای تجاری سازی فناوری سرمایه گذاری داشته باشیم تا به رتبه خوبی برسیم.

وی اضافه نمود: باید این فرهنگ در میان فناوران و شرکت های دانش بنیان شکل بگیرد تا همزمان با ایجاد فناوری به فکر بازار و فروش محصول هم باشند.

وی با اشاره به اهمیت طرف بازار و تقاضا گفت: حدود یک درصد از سیاست های حوزه علم، فناوری و نوآوری در اسناد بالادستی معطوف به طرف تقاضا و بازار بوده اند.

معاون وزیر علوم به عوامل شکست طرح های فناورانه و به عبارتی گرفتاری در دره مرگ فناوری گفت: حدود 80 درصد فناوری های نوین نمی توانند به بازار برسند و شناخت ناکافی از اکوسیستم نوآوری، عدم وجود تقاضا و بازار برای محصولات، نداشتن طرح کسب و کار، ضعف در پیش بینی نحوه تامین منابع مالی و جذب سرمایه گذار از عوامل این گرفتاری است.

وی با اشاره به چالش های پیش روی استارت آپ ها، شرکت های دانش بنیان و واحد های فناور در ایران گفت: از چالش های فناوری، انگیزه نداشتن اعضای هیئت علمی برای تجاری سازی فناوری است که در کشور تنها 10 درصد اساتید در حوزه تجاری سازی فناوری ورود نموده اند.

وی اضافه نمود: یاری به بخش خصوصی پارک های علم و فناوری باید جدی گرفته و از بخش خصوصی حمایت گردد.

وی راز پارک های علم و فناوری پیروز را برون سپاری کار ها و ایجاد کارگزار های متعدد بیان کرد و گفت: پارک های علم و فناوری باید با توجه به احتیاج جامعه کار کند و تیم سازی انجام گردد و کار ها را بین ایده پردازان پخش نمایند.

خیرالدین اظهار کرد: برنامه اکوسیستم کشور در حال تکمیل است. در کل کشور 260 مرکز رشد واحد های فناور و 51 پارک علم و فناوری داریم که 2800 شرکت دانش بنیان در پارک ها مستقر هستند.

خبرنگاران علمی پزشکی دانشگاه و کنکور

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 آبان 1401 بروزرسانی: 21 آبان 1401 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1676

به "تبدیل شاخص دنیای نوآوری ایران از 120 در سال 2022 به رتبه 53 در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبدیل شاخص دنیای نوآوری ایران از 120 در سال 2022 به رتبه 53 در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید