فن بازار؛ پلی میان طرف های عرضه و تقاضا در حوزه فناوری و محصولات پیشرفته

به گزارش تور کانادا، فن بازارهای تخصصی بر اساس اولویت های الف فناوری در نقشه جامع علمی کشور ایجاد می شوند و حوزه های مختلفی چون فناوری هوافضا، اطلاعات و ارتباطات، هسته ای، نانو و میکرو، نفت و گاز، زیست فناوری، زیست محیطی و نرم و فرهنگی را دربر می گیرند.

فن بازار؛ پلی میان طرف های عرضه و تقاضا در حوزه فناوری و محصولات پیشرفته

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ با کوشش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 3 فن بازار در حوزه های سلامت، شهر هوشمند و گاز شکل گرفته است. بستری برای معاملات فناورانه. پلی میان طرف های عرضه و تقاضا در حوزه فناوری و محصولات پیشرفته. بازاری مجازی که محصولات آن نوآوری، خلاقیت و فناوری است و مشتریان مخصوص به خود را دارد.

نخستین بار مفهوم فن بازار در دهه 1990 مطرح شد و زادگاه آن را کشورهای شرق آسیا می دانند کشورهایی چون چین و ژاپن که صاحب فناوری نبودند و قصد انتقال آن را به کشورشان داشتند اما این جریان نیازمند یک مدل کاری بود. یک استراتژی که بتواند انتقال فناوری را ساختارمند کند. در واقع می توان گفت این مراکز واسطه ای میان عرضه نمایندگان و متقاضیان تکنولوژی هستند و به نوعی بنگاه معاملات فناوری محسوب می شوند.

یکی از پیشتازان ایجاد فن بازار در ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که با راه اندازی شبکه فن بازار ملی ایران به این حوزه ورود کرد و 3 فعالیت اصلی که به وسیله کارگزاران تجارت فناوری شبکه فن بازار ملی ایران انجام می گیرد شامل بازاریابی محصولات دانش بنیان و فناور، جذب سرمایه و احصاء نیازهای فناورانه می گردد.

فن بازارها در ایران در 2 نوع منطقه ای و تخصصی فعالیت می نماید. فن بازارهای منطقه ای در حیطه جغرافیایی تعیین ایجاده شده اند و فعالیت ها و ماموریت های فن بازار ملی را در استان ها اجرایی می نمایند. مجریان کار هم شهرک های صنعتی استان، پارک علم و فناوری یا جهاد دانشگاهی استان ها هستند. فن بازارهای منطقه ای عملیات اصلی خود را به وسیله کارگزاران خصوصی تحت نظارت خود انجام می دهند.

اما فن بازارهای تخصصی بر اساس اولویت های الف فناوری در نقشه جامع علمی کشور ایجاد می شوند و حوزه های مختلفی چون فناوری هوافضا، اطلاعات و ارتباطات، هسته ای، نانو و میکرو، نفت و گاز، زیست فناوری، زیست محیطی و نرم و فرهنگی را دربر می گیرند.

در حال حاضر هم 3 فن بازار سلامت با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهر هوشمند با همکاری شهرداری تهران و فن بازار تخصصی گاز با همکاری شرکت ملی گاز ایران ایجاد شده است. دیگر حوزه های فناورانه هم به زودی فن بازار تخصصی خود را خواهند داشت.

بر اساس آخرین آمارهای موجود در حال حاضر 26 هزار و 620 کاربر، 4 هزار و 329 شرکت و 14 هزار و 41 محصول در فن بازار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1323

به "فن بازار؛ پلی میان طرف های عرضه و تقاضا در حوزه فناوری و محصولات پیشرفته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فن بازار؛ پلی میان طرف های عرضه و تقاضا در حوزه فناوری و محصولات پیشرفته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید