خوزستان خالی از گردشگر خارجی

به گزارش تور کانادا، خوزستان جزو مقاصد تورهای ورودی نیست اگر چه این استان در نزدیکی شیراز و مقاصد بین المللی قرار گرفته اما اکنون بیشترین گردشگرانش، ایرانی ها هستند نه خارجی ها.

خوزستان خالی از گردشگر خارجی

استان خوزستان اگرچه دارای سه اثر ثبت جهانی است اما هنوز نتوانسته خود را در میان گردشگران خارجی معرفی کند تا جایی که اکنون بعد از سال ها بتواند یکی از مقاصد گردشگری برای تورهای ورودی باشد.

اما خوزستان نه تنها این آثار جهانی را در خود نگه داشته بلکه هر یک از شهرستان های آن نیز دارای جاذبه های زیادی هستند. مثل شهرستان ایذه که می توان گفت موزه روباز نقش برجسته ها و سنگ نگاره های ایران است. این شهر اگرچه جز مبادی ورودی شمالی به خوزستان است اما گردشگر ایرانی و خارجی اندکی به آنجا می فرایند و بیشتر گردشگرانش را طبیعت گردان و علاقه مندان به آثار تاریخی در خوزستان و بخش اندکی از گردشگران خارجی و ایرانی از سایر نقاط کشور تشکیل می دهند.

مجتبی گهستونی، یکی از راهنمایان گردشگری در استان خوزستان می گوید:

شهر ایذه که از جمله گزینه های مهم ثبت جهانی است فاقد هتل مناسب و اقامت گاه های محلی در سطح شهر ایذه است. البته این شهرستان، روستاهای گردشگری مستعدی در اطراف خود دارد که لازم است اقامت گاه های شخصی آن ساماندهی شوند.

وی ادامه داد که غیر از ایذه، شهرستان بهبهان هم به عنوان یکی از مبادی شرقی خوزستان دارای یک هتل و یک جزیره تفریحی و اقامتی است که به سازمان آب و برق خوزستان تعلق دارند و البته عموم مردم هم می توانند استفاده کنند. این شهرستان خوزستان را به فارس و کهگیلویه و بویراحمد وصل می کند و جاذبه های تاریخی و طبیعی منحصر به فردی دارد با اینکه از مدیریت میراث فرهنگی خوبی برخوردار است. البته بزرگترین مشکل بهبهان این است که کمتر در جهت سفرهای گردشگران خارجی و ایرانی قرار می گیرد و تبلیغات اندکی برای آن اجرا شده است.

گهستونی بیان کرد که خوزستان با وجود برخورداری از گنجینه های بزرگ، هیچ گونه اقدام متناسبی برای بهره برداری از آن و آوردن نان گردشگری بر سر سفره مردم خوزستان صورت نگرفته است نه در بخش اسکان نه تبلیغات نه حمل و نقل.

آنقدر که اکنون این استان با وجود جاذبه های ملی و جهانی هنوز اقامت گاه مناسبی درحد میراث جهانی اش ندارد. از سوی دیگر در تعریف تورهای گردشگری خارجی جایگاه ویژه ای برای آن تعریف نشده است. با این وجود این استان در فهرست تورهای داخلی نیز قرار ندارد مگر آنکه چند دفتر خدمات مسافرتی پکیج تورهای خود را برای بازدید از میراث جهانی تعریف کنند و گردشگرانی که همیشه با آن ها همراه هستند، یک بار در این تورها شرکت کنند.

شاید یکی از دلایل آن نبود زیرساخت های لازم برای این استان باشد. استانی که از لحاظ میراث فرهنگی غنی است.

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر
انتشار: 28 اسفند 1400 بروزرسانی: 28 اسفند 1400 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1506

به "خوزستان خالی از گردشگر خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوزستان خالی از گردشگر خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید