درمان ناراحتی معده

به گزارش تور کانادا، ناراحتی معده اصطلاحی است کلی که برای هر گونه اختلالی که بر روی ظرفیت بدن برای هضم غذا تاثیر گذارد، بکار می رود. برخی از بیماری های معده زودگذر بوده در حالی که برخی ممکن است به اسم اختلالات مزمن و دیرپای

درمان ناراحتی معده

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع: راسخون

ناراحتی معده اصطلاحی است کلی که برای هر گونه اختلالی که بر روی ظرفیت بدن برای هضم غذا تاثیر گذارد، بکار می رود. بعضی از بیماری های معده زودگذر بوده در حالی که بعضی ممکن است به اسم اختلالات مزمن و دیرپای تشخیص داده شوند. با این حال بسیاری از این علل ناراحتی معده، می توانند به راحتی با بعضی از داروهای خانگی درمان شوند.

بعضی از اختلالات ناراحتی معده وجود دارند که احتیاج است با یک پزشک در موردشان مشاوره کرد. درمان ناراحتی معده در بچه ها متفاوت از بزرگسالان خواهد بود. علاوه بر این، درمان های مختلفی برای معده ناراحت در دوران بارداری وجود دارد. در اینجا بعضی از درمان هایی که به شما در رهایی از اختلالات معده یاری می نمایند، آورده شده است. با این حال، ضروری است که نخست، پیش از مصرف هر یک از آنها با پزشک خود مشورت نمایید.

علل و درمان ناراحتی معده

یبوست

یبوست، اشکال در دفع مدفوع می باشد. بعضی درمان های خانگی ویژه ی ناراحتی معده ناشی از یبوست شامل تغییر در شیوه زندگی و رژیم غذایی روزانه است.

تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی یک درمان عادی به شمار میرود. مواد غذایی سرشار از فیبر خوراکی بایستی در غذا گنجانده شوند تا علائم یبوست را فرو نشانند. وجود فیبر در رژیم غذایی روزانه موجب نرم و حجیم شدن مدفوع می گردد. میوه و سبزیجات زیادی وجود دارند که از اندازه بالایی فیبر برخوردارند. این مواد غذایی، کلم بروکسل، میوه، کلم، و هویج را شامل می شوند.

همراه با این مواد غذایی، بایستی سعی کنید مصرف مواد غذایی را که هیچ فیبری در آنها نیست را محدود سازید، این مواد غذایی بستنی، پنیر و غذاهای فرآوری شده را شامل می گردد. نوشیدن آب، و آب میوه و سبزیجات هم در درمان ناراحتی معده در طول ابتلاء به یبوست مفید است. چنین درمان هایی به منظور رفع یبوست خفیف مورد استفاده قرار می گیرند.

از داروی ملین جهت درمان یبوست مزمن استفاده می گردد. ناراحتی معده در بچه ها با دوز کوتاه مدت از ملین های تجویز شده به وسیله پزشک درمان می گردد. در بزرگسالان، ملین هایی در اشکال مختلف مانند قرص، پودر، پودر گام یا صمغ و در فرم گرانول وجود دارند.

داروهای خاصی مانند ملین های حجم دهنده، نرم نماینده های مدفوع، روان نماینده ها، محرک ها و مواد اسمزی (osmotics) وجود دارند. با این حال، این ملین ها بایستی تنها تحت نظارت پزشک مصرف شوند.

گاز معده

گاز معده، مشکل ناراحتی معده بوده که بسیاری از افراد در این دنیا با آن روبرو می شوند. علل بسیاری برای بوجود آمدن گاز در معده وجود دارد. ممکن است تنها به این دلیل که به هنگام خوردن مواد غذایی، هوا هم وارد معده نموده باشید، دچار این مشکل یعنی وجود گاز معده شوید. بعلاوه، مواد غذایی و سبزیجاتی وجود دارند که فراوری گاز معده می نمایند، به اسم مثال سبزیجاتی مانند انواع لوبیا، و حتی میوه ها این گاز را در معده فراوری می نمایند. مواد غذایی هضم نشده هم می توانند موجب ایجاد گاز شوند.

به جای اجتناب از مصرف مواد غذایی که موجب بوجود آمدن گاز می شوند، بهتر است مصرف این مواد غذایی خاص را کاهش دهید. به این دلیل که مصرف مواد غذایی که باعث فراوری گاز می شوند، مواد غذایی سالمی مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و محصولات لبنی می باشند و فکر خوبی نیست که کاملاً خوردن آنها را قطع نمایید. اما به خاطر داشته باشید که بایستی از مصرف مواد غذایی پر چرب خودداری کنید.

چای زنجبیل و چای گیاهی در رفع مسائل گاز مفید می باشند. یکی دیگر از درمان های خانگی برای ناراحتی معده، مصرف کمی جوش شیرین در یک لیوان آب است. جویدن اندازه کمی سیر هم جهت درمان ناراحتی معده مفید می باشد.

تهوع و سوزش سر دل

تهوع و سوزش سر دل دو دلیل دیگر ناراحتی معده به تعداد می فرایند که افراد مبتلا به بیماری ریفلاکس معده (GERD) با آن روبرو شده و یا صرفاً به دلیل مصرف غذاهای چرب و سرخ شده این شرایط به وجود می آید. سوزش سر دل معمولاً در دوران بارداری تجربه می گردد. در این بخش بعضی از داروهای تهوع و سوزش سر دل را معرفی می کنیم. پیش از مصرف هر یک از داروهای موجود جهت رفع نمودن ناراحتی معده با یک پزشک مشورت نمایید.

چای بابونه، چای نعناع

زنجبیل، سرکه سیب

بادام، خردل

ماست، آب لیمو

اسهال

دفع مدفوع شل و آبکی اسهال نامیده می گردد. در این مورد، تأمین مجدد یا جبران نمک از دست رفته بدن دارای اهمیت زیادی است. از این رو همراه با اندازه زیادی آب، بعلاوه بایستی الکترولیت مصرف نمایید.

چای توت سیاه

چای زنجبیل

نوشیدن اندازه زیادی آب

اجتناب از مصرف کافئین و الکل

برنج قهوه ای

مصرف مواد غذایی و نوشیدنی هایی که در بالا آورده شد، برای ناراحتی معده مفید می باشد. با این حال، توصیه اکید می گردد که پیش از مصرف هر یک از داروهای فوق الذکر، حتماً با یک پزشک مشورت نمایید. با نوع زندگی که ما این روزها در پیش گرفته ایم، بوجود آمدن مسائلی برای سلامت مان به بخشی از زندگی روزانه ما تبدیل شده است. با این حال، داشتن ناراحتی معده موجب می گردد عمیقاً احساس بیماری نموده و حتی ممکن است موجب ضعیف شدن شما گردد. همراه با درمان های خانگی برای ناراحتی معده که در بالا اشاره شد، این الزام وجود دارد که از یک زندگی سالم استفاده کنید. خوب بخورید، سلامت بمانید!

منبع: راسخون
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1337

به "درمان ناراحتی معده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان ناراحتی معده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید