دیگوکسین DIGOXIN

به گزارش تور کانادا، این دارو که از ترکیب گل های گیاه گل پنجه علی، بدست می آید، برخی اوقات برای درمان نارسایی های مادرزادی قلبی و بعلاوه اختلال و بهم خوردگی ریتم قلب، بکار می رود.

دیگوکسین DIGOXIN

دیگوکسین DIGOXIN

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی: lanoxin

دسته دارویی: داروی گل پنجه علی

مقدار خطر مصرف بیشتر از دوز مجاز دارو: بسیار زیاد

مقدار وابستگی و اعتیاد به دارو: کم

نیاز به نسخه پزشک: بلی

قابل استفاده برای عموم: بلی

موارد استعمال دارو

این دارو که از ترکیب گل های گیاه گل پنجه علی، بدست می آید، برخی اوقات برای درمان نارسایی های مادرزادی قلبی و بعلاوه اختلال و بهم خوردگی ریتم قلب، بکار می رود.

این دارو موجب سرعت بخشیدن به ضربان قلب شده و بدین ترتیب کار پمپاژ خون بدن به وسیله قلب را تقویت می کند و همین عمل به کنترل بهتر کم نفسی و خستگی، یاری می کند.

اشکال دارو: قرص، محلول، تزریقی

زمان مصرف دارو: 3بار در روز(در آغاز درمان)، سپس روزی یکبار، بخاطر کاهش تهوع ناشی از مصرف دارو

میزان دوز مجاز مصرفی دارو: 62/5تا250 میکروگرم از نوع خوراکی دارو

چگونگی تأثیر دارو: اثرات نوع تزریقی این دارو، ظرف چند دقیقه و اثرات نوع خوراکی دارو، ظرف 1 تا 2 ساعت پس از آغاز درمان با دارو، ظاهر می شوند. در ضمنً این اثرات مدت 4 روز یا بیشتر، پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن باقی می مانند.

رژیم غذایی خاص هنگام مصرف این دارو: چون این دارو ممکن است به دلیل کاهش و نقصان مقدار پتاسیم بدن، حالت سمی پیدا کند، لذا مصرف سبزیجات و میوه های تازه مانند موز و گوجه فرنگی، در طی مدت درمان با این دارو، ضروری می باشد.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در یک محفظه سربسته، در جای خشک و خنک، دور از دسترس بچه ها نگهداری شود. در ضمنً از تابش نور، محافظت شود.

چگونگی قطع مصرف دارو: مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک، قطع نکنید. زیرا قطع ناگهانی مصرف دارو، ممکن است به وخیم ترشدن بیماری منجر شود، اما اگر دچار ارتعاش بدن همراه با تنگی نفس و یا درد قفسه سینه، گشتید، مصرف دارو را قطع نموده و بدون درنگ، پزشک را در جریان قرار دهید.

عوارض جانبی مصرف دارو:

عوارض احتمالی این دارو بیشتر ناشی از بالا رفتن میران فشار خون می باشند. از جمله عوارض معمول این دارو می توان به: خستگی، کم شدن اشتها، تهوع، اشاره کرد. در ضمنً خیلی به ندرت ممکن است عوارضی مانند گیجی، اختلال بینایی، حادث شود.

در صورت این عوارض، با پزشک مشورت کنید.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون
انتشار: 15 مهر 1400 بروزرسانی: 15 مهر 1400 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1326

به "دیگوکسین DIGOXIN" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیگوکسین DIGOXIN"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید