رونق فراوری کتاب های پژوهشی در گرو حمایت صنعت و دانشگاه است

به گزارش تور کانادا، به گزارش خبرنگاران، دهم تیرماه براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز صنعت و معدن نامگذاری شده است. اختصاص این روز فرصت مناسبی است که به مهم ترین موتور محرکه اقتصاد یعنی بخش صنعت و معدن نگاهی اندیشمندانه و عمیق تر گردد، چراکه این بخش به عنوان عامل مولد اشتغال پایدار در افزایش فراوری ناخالص ملی و درآمد سرانه نقش بسزایی دارد. یکی از مهم ترین مواردی که می تواند چرخ های صنعت را بهتر و روان تر به حرکت درآورد و موجب رونق آن گردد، ارتباط درست و متقابل صنعت و دانشگاه است.

رونق فراوری کتاب های پژوهشی در گرو حمایت صنعت و دانشگاه است

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات مشاوره مهاجرت تحصیلی به انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

محمود فتوحی فیروزآباد؛ رئیس دانشگاه صنعتی شریف همزمان با روز صنعت و معدن در گفت وگو با خبرنگار ایبنا، درباره اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه و تألیف کتاب در حوزه صنعت، به نکات کلیدی و مهمی اشاره نمود.

وی بیان نمود: در دانشگاه ها ما بیشتر تمرکز استادان و اعضای هیأت علمی، بر نوشتن مقالات علمی و چاپ آن در مجلات معتبر تمرکز دارد و بسیاری از استادان به دلایل مختلف تمایل چندانی به نوشتن کتاب ندارند. اما در بعضی دانشگاه ها که البته تعدادشان هم زیاد نیست، روی تدوین و چاپ کتاب های علمی و پژوهشی تمرکز شده و یا در طرح ارتقاء، کتاب به عنوان یکی از امتیازهای ویژه درنظر گرفته شده است.

استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: در طرح ارتقای استادان ممکن است یک کتاب چند برابر مقالات علمی امتیاز داشته باشد، اما وقت و هزینه ای که صرف تألیف یک کتاب تخصصی و علمی و پژوهشی می گردد، خیلی بیش از اینهاست. از طرفی با پیشرفت فناوری، خیلی از کتاب هایی که زحمت و هزینه زیادی برای فراوری آن ها صرف شده، در قالب الکترونیکی و pdf با ارزانترین قیمت و رایگان در دسترس قرار گرفته اند و از آنجایی که قانون مشخصی در این زمینه در کشور نداریم، این موضوع هم موجب دلسردی اهالی علم و نویسندگان شده است. یک کتاب تخصصی، حاصل سال ها تجربه و پژوهش نویسنده آن است، ولی وقتی از سوی صنعت و دانشگاه حمایتی صورت نمی گیرد و از سویی قانون حق نشر نیز در کشور رعایت نمی گردد، نمی توان چندان به این کم رغبتی اهالی علم برای نوشتن کتاب خُرده گرفت.

فتوحی فیروزآباد توضیح داد: ما در دانشگاه صنعتی شریف برای تشویق استادان و پژوهشگران به نوشتن کتاب، موارد تشویقی مانند اختصاص گرنت و فرصت مطالعاتی درنظر گرفتیم. این طرح از سوی تعدادی از استادان استقبال شد و به آن پیوستند و البته شمار زیادی نیز از آن استقبال نکردند، چراکه تألیف کتاب تخصصی و پژوهشی، فرایند ای زمان بر، هزینه بر و سخت است.

وی با تأکید بر لزوم تدوین کتاب های علمی به ویژه در حوزه صنعت از سوی متخصصان هر حوزه، گفت: کتاب های حوزه صنعت باید از سوی استادانی که سابقه و تجربه فعالیت های ارتباط با صنعت را داشته باشند، تألیف گردد و البته صنعت و دانشگاه هم باید از نویسنده حمایت نمایند که ضعف چنین حمایت هایی موجب بی رغبتی دانشگاهیان به تألیف کتاب شده است. دانشگاه بودجه لازم برای حمایت از تألیف کتاب اختصاص نمی دهد و صنعت هم چندان حمایتی نمی کند. حداقل حمایت صنعت می تواند خرید تعدادی از کتاب برای تشویق نویسنده باشد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف، بیان نمود: اگر بخواهیم کتاب های حوزه های مختلف علمی به ویژه صنعت کیفیت بالایی داشته باشند، باید کتاب توسط فردی که تجربه و تخصص لازم در آن زمینه را دارد، نوشته گردد؛ چه تألیف باشد چه ترجمه. ترجمه در همه زمینه ها به ویژه دانش و علم حتما باید از سوی مترجمی صورت گیرد که موضوع کتاب در زمینه کاری و تحصیلاتش باشد. در موارد بسیاری مترجمان تخصصی در زمینه کتابی که ترجمه می نمایند، ندارند و با بسیاری از اصطلاحات آن حوزه آشنا نیستند و لذا چنین کتابی نمی تواند مورد استناد قرار گیرد و برای اهالی علم کاربرد مفید داشته باشد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: کتاب های تألیفی هم در دو دسته نوشته می شوند. دسته ای ناشی از فعالیت های طولانی پژوهشی یک محقق یا عضو هیأت علمی دانشگاه در موضوعی خاص هستند. دسته دیگر کتاب های تألیفی علمی و تخصصی نیز ناشی از نتایج یک سری طرح های پژوهشی صورت گرفته در صنعت هستند که در صورت چاپ می تواند مورد استفاده دیگر پژوهشگران، جامعه علمی، دانشجویان و اهالی صنعت قرار گیرد.

فتوحی فیروزآباد در سرانجام تأکید کرد: اگر می خواهیم کتاب های پژوهشی و تخصصی ما چه به زبان فارسی چه دیگر زبان ها ازجمله انگلیسی مورد توجه قرار گیرند و بازار خوبی داشته باشند، رونق این کار منوط به همکاری متقابل صنعت و دانشگاه و حمایت آن ها از پژوهشگران است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 4 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 596

به "رونق فراوری کتاب های پژوهشی در گرو حمایت صنعت و دانشگاه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونق فراوری کتاب های پژوهشی در گرو حمایت صنعت و دانشگاه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید