حاشیه نشینی در انتظار همدانی ها ، طرح جامع شهری یا بزخری زمین های روستایی؟!
به گزارش تور کانادا، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان گفت: یکی از معضلات اجتماعی همدان گسترش حاشیه نشینی است که اجرای طرح جامع شهری می تواند بیش از پیش باعث گسترش این موارد در شهر بشود.
قنبری، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران گفت: طرح جامع شهری برای شهر همدان درحال آنالیز برای تصویب با فشار سیاسی غیر منطقی و علمی است. طرح جامع، طرح بلند مدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری، کشاورزی، تاسیسات، تجهیزات، تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، به سازی و اولویت های مربوط به آن ها مشخص شده و ضوابط و مقررات مربوط به کلیه موارد و همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نما های تاریخی و مناظر طبیعی، تهیه و تنظیم می گردد و بر حسب ضرورت، قابل تجدید نظر خواهد بود.
قنبری ادامه داد: در طرح جامع یکی از مسائل مورد آنالیز افزایش محدوده و اراضی شهری است و پاسخ منطقی برای افزایش اراضی شهری مطرح نشده است. افزایش اراضی به چند حالت رخ می دهد: متمرکز، حومه شهر، متراکم، مرکزی و ... همدان جزو شهر هایی است که ساختار مرکزی را دارد. افزایش اراضی در حومه شهر باعث می گردد که تمرکز شهر بین دو حوزه مرکزی و حومه ای تقسیم گردد؛ به همین علت استفاده از وسائل نقلیه شخصی افزایش پیدا نموده و بافت نامناسب بعضی خیابان های همدان باعث ترافیک می گردد.
دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی همدان تاکید نمود: یکی از معضلات اجتماعی در همدان گسترش حاشیه نشینی و گسترش یافت های نا کارآمد شهری است که این طرح می تواند بیش از پیش باعث گسترش این موارد در شهر بگردد. همان طور که اطلاع دارید تقسیم شهر به حومه و مرکز باعث رشد حاشیه نشینی در همدان می گردد؛ طبق نظرات جامعه شناسان، رشد حاشیه نشینی می تواند منجر به ایجاد آلودگی ها و بیماری های مختلف گردد.
وی گفت: عموم جامعه شناسان شهری حاشیه نشینی را علت اصلی مسائل اجتماعی از قبیل تبهکاری، فساد اخلاقی و صورت های کژکارکردی خانوادگی می دانند، فقر اقتصادی، فقر فرهنگی، اخلال در روابط خانوادگی، انواع جرم و جنایت و بیکاری های آشکار و نهان نیز می تواند از اثرات حاشیه نشینی در شهر باشد. نکته دیگری که در طرح جامع شهر همدان آمده تبدیل شدن همدان به یک شهر خدماتی است. با توجه به اینکه همدان شهری مبتنی بر کشاورزی و باغداری است، افزایش اراضی در حومه شهر باعث کم شدن اراضی کشاورزی می گردد. به همین علت بخش کشاورزی و باغ داری در شهر همدان آسیب جدی دیده و هم از لحاظ کم شدن اراضی به دلیل افزایش استفاده از آب (به دلیل افزایش مناطق مسکونی و فراهم کردن احتیاج های یک مسکن) در نهایت باعث کاهش آب های مورد استفاده کشاورزان می گردد.
قنبری اضافه نمود: نتیجه این اتفاق کم رنگ شدن اقتصاد کشاورزی و باغداری می باشد. این باعث کاهش درآمد قشر کشاورز خواهد شد. درحالی این تصمیم اجرا شده که هیچ جایگزین درآمدی برای این قشر زحمتکش دیده نشده است. بعد از آنالیز های اجرا شده در طرح برای افزایش اراضی در حومه شهر، مشکل دیگری که به وجود می آید، افزایش قیمت خواهد بود. افزایش اراضی حومه شهر در همدان در ابتدا ممکن است که باعث کاهش قیمت گردد، اما بعد از مدتی به دلیل افزایش تقاضا برای مسکن های جدید در حومه شهر، قیمت بالا می رود و جمعیت کثیری از اهالی شهر همدان حاشیه نشین می شوند که با اقتصاد شهری موجود در همدان ارائه خدمات شهرداری به این مناطق امکان پذیر نیست و مسئولین با دستان خود علل فقز شهری را به طور شدیدی افزایش خواهند داد.
این فعال دانشجویی گفت:، اما به نکته ای که توجه نشده این است که اصلا آیا احتیاج به افزایش اراضی و همچنین به افزایش اراضی در حومه شهر وجود دارد یا خیر؟ طبق آمار رسمی رشد جمعیت شهر همدان منفی است. در حال حاضر شهر همدان نزدیک به هزار هکتار زمینِ لَم یَزرع دارد؛ یعنی زمینی که در آن نمی توان کشاورزی کرد. پس علت افزایش اراضی ای که در نهایت به بخش اقتصادی شهر آسیب می زند چیست؟
نکاتی در اینجا مطرح خواهد شد:
-کشاورزی در گذشته به عنوان موتور محرک اقتصاد شهر وجود داشته، اما از دو دهه پیش به نصف کاهش پیدا نموده و با اجرای این طرح شاهد از بین رفتن بیش از پیش این بخش در استان خواهیم بود.
-کاهش قیمت مسکن احتیاجمند تعدیل مولفه های بنیادین رشد قیمت مسکن است و تا زمانی که مسائل پایداری در زمینه قیمت مسکن حل نگردد انتظار حل این مشکل به وسیله افزایش زمین غیر منطقی است.
-در هیچ جای جهان جمعیت را ملاک الحاق روستا به شهر قرار نمی دهند.
از نکاتی که میتوان پیشنهاد داد ساخت و ساز در مناطق لم یزرع در همدان میباشد تا اسیبی به منابع طبیعی شهر نخورد.
وی تاکید نمود: رشد هوشمند، به عنوان رویکردی جهت مقابله با پراکندگی گسترده در شهر ها مطرح شده است. رشد هوشمند اصطلاحی رایج برای یکپارچه سازی سیستم حمل و نقل و کاربری اراضی می باشد که از توسعه های فشرده و کاربری های مختلط در مناطق شهری حمایت می نماید. رشد هوشمند به خلق الگو های کاربری اراضی قابل دسترس، بهبود فرصت های حمل و نقل، خلق جوامع قابل زیست و کاهش هزینه های خدمات عمومی منجر می گردد. این طرح مسائل زیادی دارد و ما فقط بخش کوچکی از آن را بازگو نموده ایم. مسائل دیگر این طرح شامل مسائلی از قبیل شهر سازی، محیط زیست، منابع طبیعی و اجتماعی و …
افزایش اراضی در حومه شهر باعث می گردد که تمرکز شهر بین دو حوزه مرکزی و حومه ای تقسیم گردد؛ به همین علت استفاده از وسائل نقلیه شخصی افزایش پیدا نموده و بافت نامناسب بعضی خیابان های همدان باعث ترافیک می گردد.
قنبری در آخر گفت: باید خاطر نشان کرد که زمانی که روستایی به شهر تبدیل می گردد افرادی سود جو اقدام به خرید زمین از روستاییان می نمایند و در نهایت روستایی مجبور به محاجرت شده و متنهی زمینه های حاشیه نشینی فراهم می گردد بلکه باعث افزایش قیمت زمین و پر شدن جیب دلالان زمین می گردد. این طرح، تمام عموم جامعه شهر همدان را در بر می گیرد، اما تنها افرادی که به فکر منافع اقتصادی خود هستند از این طرح مطلع هستند و همین طور در سایه برای افزایش سرمایه هایشان از آن استفاده می نمایند.
منبع: خبرگزاری دانشجو