طراحی سایت: سئو چیست؟ چگونه سایت خود را سئو کنیم؟

به گزارش تور کانادا، کلمه سئو (SEO) مخفف عبارت انگلیسی Search Engine Optimization بوده و در لغت به معنای بهینه سازی موتور جستجو می باشد. در واقع مفهوم سئو اشاره به مجموعه استراتژی ها و تکنیک هایی دارد که به ارتقا جایگاه و ارتباط سایت ها در صفحه نتایج جستجوی طبیعی موتورهای جستجو، یاری می نماید. به زبان ساده تر یعنی تکنیک ها و راه هایی وجود دارد که منجر می گردد که یک سایت، در نتایج موتورهای جستجو مانند رتبه بندی گوگل، در رتبه های اولیه قرار بگیرد.

طراحی سایت: سئو چیست؟ چگونه سایت خود را سئو کنیم؟

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی سایت از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا توسعه وبسایت های حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

البته که این امر اصلا به معنای دستکاری غیر اخلاقی و فریب موتورهای جستجو نیست. بلکه بدین معنا است که موتورهای جستجو معیارهایی دارند که بر اساس آن نتایج یک جستجو را رتبه بندی می نمایند. سئو نیز به معنای شناخت و عمل کردن بر اساس این ملاک و معیارها است. البته باید توجه داشت که انجام این فرآیند نیازمند مهارت و دانش تخصصی می باشد. علاوه بر این یک فرایند مقطعی نیست، بلکه طولانی مدت و حتی دائمی بوده و نمی توان در کوتاه مدت از آن نتیجه گرفت.

شاید هیچ نقطه پایانی برای سئو در یک سایت وجود نداشته باشد! از اصلی ترین مزایای می توان به افزایش بازدید و ترافیک وب سایت، افزایش فروش و بعلاوه برند سازی اشاره نمود. مطالعه این مطلب می تواند اطلاعات مفیدی در رابطه با خدمات سئو سایت و انواع آن در اختیار شما قرار دهد.

تاریخچه سئو

در اوایل سال 1990 که اولین موتور های جستجو کار خود را شروع کردند، برخی از محبوب ترین آن ها Infoseek ،Alta Vista و Yahoo بودند. در آن موقع مراحل انجام سئو سایت، به معنای فعلی وجود نداشت و نتایج جستجوها اغلب به ترتیب حروف الفبا نمایش داده می شد.

با رشد گسترده و چشمگیر اینترنت، روز به روز موتورهای جستجوی نو تری طراحی شدند که از الگوریتم های رتبه بندی پیچیده تری برخوردار بودند. برای نمونه از روش هایی مانند تعداد دفعات کاربرد یک کلمه در صفحه، تقسیم بر کل کلمات صفحه و یا برچسب هایی شبیه به keywords برای فهم محتوای سایت ها استفاده می کردند. در پی این مسئله و با توسعه رتبه بندی صفحات به وسیله موتور های جستجو، مهندسین سئو در جستجوی یافتن راه هایی برای تاثیرگذاری در رتبه بندی این موتورها، چه با استفاده از روش های اصولی و حتی غیر اصولی، برآمدند.

به دست آوردن رتبه بالا برای کلمات کلیدی خاص، در ابتدا نسبت به امروز کار ساده تری بود. در آن موقع، با استفاده از روش های غیر اخلاقی، قرار گرفتن در صدر لیست نتایج جستجو، به نوعی تضمین شده بود. اما امروزه الگوریتم های موتور های جستجو پیچیده تر شده اند و مهندسین بهینه سازی به سختی می توانند موتورهای جستجو را دستکاری نمایند، البته این به این معنا نیست که امروز دیگر امکان دستکاری های غیر اخلاقی یا به اصطلاح سئو کلاه سیاه وجود ندارد. بهینه سازی سایت برای موتور جستجو نیازمند تخصص و مهارت است.

انواع سئو چیست؟

دارکوب، با مجموعه ای غنی از مقالات و محتواهای در زمینه طراحی سایت و خدمات سئو سایت، را ارائه نموده است. در ادامه به نقل از کارشناسان دارکوب به این پرسش که انواع سئو چیست و چه کاربردی دارد، پاسخ خواهیم داد.

1. سئو درون صفحه (On Page SEO)

سئو درون صفحه به محتوای سایت ها و صفحات، مانند متن ها، تصاویر، لینک ها و به طور کلی هر آنچه که در وب سایت بارگذاری می شود، اشاره دارد و در واقع مهم ترین بخش سئو است، زیرا سئوکار بیشترین اختیار را در آن دارد. در اینجا هر گونه تغییری در محتوای وب سایت می تواند در نتایج جستجوهای موتور جستجو موثر باشد. هدف این نوع از سئو، افزایش ترافیک طبیعی، سرعت صفحه و تراکم کلمات کلیدی سایت است و منجر به ارتقا رتبه در صف جستجوهای موتور می شود.

در سئو درون صفحه چه عواملی بهینه سازی می شود؟

  • برچسب عناوین: استفاده از کلمات کلیدی
  • محتوای وب سایت: به روزرسانی، کیفیت، جذابیت و مفید بودن محتوا
  • برچسب های ALT: اطلاعات و متن های همراه محتوای چند رسانه ای
  • URL: به کار بردن کلمات کلیدی در کنار آدرس اینترنتی

2. سئو بیرون صفحه (Off Page SEO)

روش بهینه سازی بیرون صفحه شامل تمام مراحلی است که در خارج از وب سایت صورت می گیرد. این روش در درجه اول با پیوند دهندگان (پیوندهایی که از سایت های دیگر به یک سایت راهنمایی می نمایند) مرتبط است؛ بدین نحو که وب سایت های معتبر و با کیفیت، به عنوان منبع انتخاب می گردند. سپس با استفاده از روش هایی که در خارج از وب سایت انجام می شود به بهینه سازی موتور جستجو می پردازد.

در واقع سئو بیرون صفحه، نشان دهنده چگونگی درک سایر سایت ها و یا کاربران از یک وب سایت خاص می باشد. برای نمونه اگر کاربری از خواندن مطالب یک سایت لذت برده باشد و آن را با دیگران به اشتراک بگذارد، با این کار به موتورهای جستجو اعلام نموده است که این صفحه حاوی اطلاعات مفید و خوبی است و این امر منجر به افزایش امتیاز وب سایت مورد نظر می شود. سئو بیرون صفحه یک فرایند همیشگی است که باید به وسیله مهندسین سئو در جهت بدست آوردن پیوند دهندگان، انجام شود.

نکات مربوط به سئو بیرون صفحه

  • تعداد دامنه ارجاعات: افزایش نرخ ترافیک ارگانیک و رتبه در نتایج موتورهای جستجو با افزایش تعداد لینک های ارجاعی
  • اندازه اعتبار صفحه: اندازه اعتبار صفحه لینک شده= افزایش امتیاز صفحاتی که به آن پیوند دارند.

علاوه بر این دسته بندی دیگری نیز برای انواع تکنیک های سئو وجود دارد که به شکل زیر است:

سئو کلاه سفید (White Hat)

سئو کلاه سفید که به سئو اخلاقی نیز معروفیت دارد، اشاره به مجموعه تکنیک ها و استراتژی هایی دارد که از قوانین و قواعد موتورهای جستجو تبعیت می نمایند. این روش سئو، از دستورالعمل ها و سیاست های صحیح جهت به دست آوردن رتبه های بالا در نتایج موتور های جستجو استفاده می کند و عموما در بلند مدت صورت می گیرند و نتیجه می دهند.

سئو کلاه سیاه (Black Hat)

به مجموعه اعمال غیر اخلاقی و غیر اصولی اشاره دارد که به منظور فریب و دستکاری الگوریتم های موتورهای جستجو و برای بدست آوردن رتبه بندی بالا، به کار می رود. استفاده از این نوع سئو، به علت غیر اخلاقی و غیر قانونی بودن، می تواند منجر به پرداخت جریمه و یا حذف کامل از لیست پایگاه داده موتور جستجو شود.

سئو اینستاگرام چیست؟

از آنجا که امروزه شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، توانسته اند در برندسازی و تبلیغات، از وب سایت ها و وبلاگ ها پیشی بگیرند، بسیاری از کسب و کارها اطلاعات خود را در صفحات اینستاگرامی ارائه می دهند. این موضوع باعث شده است تا اصطلاح نوی تحت عنوان به وجود بیاید.

صفحات اینستاگرام نیز مانند وب سایت ها نیازمند بهینه سازی اند تا بتوانند در صدر جستجوها قرار گرفته و یا در بخش اکسپلور، در معرض نمایش افراد بیشتری قرار بگیرند. این بهینه سازی منجر به افزایش بازدید یک صفحه اینستاگرامی، و در پی آن، افزایش دنبال نمایندگان آن صفحه خواهد شد و به افزایش فروش و برندسازی صفحه ختم می شود.

سخن آخر

علی رغم اهمیت و نقش چشمگیر سئو در موفقیت و پیشرفت یک کسب و کار و با وجود آنکه سئو و بهینه سازی نیازمند دانش و مهارت تخصصی می باشد، اما این بدان معنا نیست که همه صاحبان کسب و کارها باید وقت و انرژی خود را صرف یادگیری آن نمایند، اما بد نیست تا حدودی با فرآیند سئو و اینکه ، آشنا باشند.

بعلاوه مدیران می توانند با تکیه بر دانش و تجربه مجموعه های متخصص در این زمینه مانند دارکوب، سئو و بهینه سازی وب سایت ها و صفحات مجازی خود را به آنها سپرده و با اطمینان خاطر، به ادامه فعالیت خود بپردازند. دارکوب با بیش از دو دهه فعالیت درخشان، صفر تا صد طراحی تا سئو و بهینه سازی سایت ها و پلتفرم هایی مانند اینستاگرام را اجرا نموده و در زمینه آموزشی نیز محتواهای گسترده ای دارد.

منبع: شبکه چی
انتشار: 18 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1401 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1549

به "طراحی سایت: سئو چیست؟ چگونه سایت خود را سئو کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی سایت: سئو چیست؟ چگونه سایت خود را سئو کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید