خیلی ساده ؛ خیلی سخت!

به گزارش تور کانادا، عشایر ؛ همواره گفته اند ذخیره است ؛ واقعا هم ذخیره است. هرجایی که به ما احتیاج است باید باشیم این را تاج ماه می گوید. بانویی از عشایرچهارمحال و بختیاری.

خیلی ساده ؛ خیلی سخت!

خبرنگاران: روزنامه توریسم به قلم هما حاصلی نوشت: عشایر ؛ همواره گفته اند ذخیره است ؛ واقعا هم ذخیره است. هرجایی که به ما احتیاج است باید باشیم این را تاج ماه می گوید. بانویی از عشایرچهارمحال و بختیاری که با حضور دراولین رویداد ملی جهانگردی عشایر امیدوار است با نمایش توانمندی جامعه عشایری کشور فصل تازه ای در ارتقا کیفیت زندگی این قشر شکیبا و سختکوش که به گفته وی آن طور که باید و شاید دیده نمی شوند گگردده گردد.

به گزارش توریسم ، نخستین رویداد ملی جهانگردی عشایر، از سوی وزارت میراث فرهنگی ، جهانگردی و صنایع دستی کشور و اداره کل امور عشایر فارس با حضور دکتر شالبافیان، معاونت جهانگردی کشور هفته گذشته در مقابل مجموعه فرهنگی، تاریخی آرامگاه حافظ با مشارکت گروه های عشایری از استان های فارس، چهارمحال و بختیاری ، کهکیلویه و بویراحمد ، کرمان و خوزستان افتتاح شد و به مدت 5 روز از 22 تا 26 آبان ماه در شیراز برگزاری شد. در ادامه گزارشی از این رویداد را می خوانید:

جهانگردی الگوی جایگزین برای شیوه نوین زندگی عشایری است

سید محمد میرتقیان رودسری مسئول میز جهانگردی عشایری جامعه بنیاد سازمان امور جهانگردی کشور در حاشیه نخستین رویداد جهانگردی عشایر در شیرازدر مصاحبه با خبرنگارما در این خصوص گفت: در سراسر ایران 105ایل و 565 طایفه و تیره مستقل وجود دارد که به اعتبار پژوهشهایی که اجرا شده این سبک زندگی پتانسیل هایی دارد که به نوع خودش منحصربفرد است .

وی با اشاره به تغییرات اقلیمی و سبک تازه زندگی عشایر گفت: باید الگوهای جایگزین برای این شیوه نوین داشت و یکی از این الگوها جهانگردی است .ما جهانگردی عشایری را به عنوان یک محصول در نظر می گیریم که خود به چهار زیر مجموعه تقسیم می گردد . مسیر محل های جهانگردی که در واقع ترجمه وبرگردان پکیج های جهانگردی است که می خواهیم با ادبیات جهانگردی آن را جا بیاندازیم و بحث رویدادهای جهانگردی و بعد از آن تاسیسات جهانگردی است و در نهایت تاسیسات ویژه مثل موزه ها و مادر این چهار قالب جهانگردی عشایر را تعریف می کنیم.

مسئول میز جهانگردی عشایری جامعه بنیاد سازمان امور جهانگردی کشور اضافه نمود : رویداد ملی جهانگردی عشایر به عنوان محصول جهانگردی عشایری در دو قالب است هم نمایشی و هم همایشی که هم ظرفیت ها را نمایش می دهد و از جنبه همایشی افراد حرفه ای یعنی ذی نفعان این حوزه را به هم وصل نموده و به تحکیم شبکه جهانگردی عشایری یاری می نماید. در گام دوم ما باید در پی طراحی مسیر محل ها باشیم یعنی بعد از اینکه مردم آشنا شدند باید به آنها در بستر واقعی را نشان داد تا در تورهای تجربه گرای عشایری شرکت نمایند و هدف از این نوع جهانگردی این است که عایدی آن به جامعه عشایر برسد واز لحاظ مالی و فرهنگی آنها روز به روز غنی تر سازد.

احتیاجمند طراحی پکیج و برندسازی جهانگردی قومی در سطح ملی و بین المللی هستیم

اسماعیل خسروانی دبیر میز ملی جهانگردی عشایر کشور نیز در مصاحبه با خبرنگار ما با اشاره به آنکه اولین رویداد ملی جهانگردی عشایر کشور رویداد تخصصی جهانگردی و ورود این مقوله به زندگی عشایر است گفت: با وجود آنکه ایران تنوع قومی و ظرفیت گسترده ای که برای توسعه جهانگردی قومی (tribal) دارد اما کشور مغولستان بدون تنوع قومی اکنون جایگاه اول جهانگردی عشایر را دارد و تا 4 میلیارد دلار در سال از محل این نوع جهانگردی عشایر عایدی کسب می نماید.

وی اضافه نمود: در ایران تا کنون تورهایی جهانگردی عشایری سلیقه ای برگزار شده و ساماندهی شده نبوده اند. از این رو میز ملی توسعه گرشگری عشایری از سوی معاونت جهانگردی وزارت میراث فرهنگی و دفتر توسعه جهانگردی داخلی راه اندازی شد و جلساتی هم با امور عشایر انجام شد تا با ورود جهانگردی حرفه ای به جامعه عشایری تحولی در اقتصاد این جوامع اتفاق بیفتد.

خسروانی اذعان داشت: سال جاری شعار سال جهانگردی جهانگردی سبز،اشتغال زنان و آموزش است که عشایر مصداق این شعار است .وظیفه ای که میز ملی دارد اولا فعالان جهانگردی عشایر را شناسایی و سازماندهی کند و دوم با ایجاد پکیج تورو شناسنامه دار کردن صنایع دستی و محصولات عشایر بستر خرید بی واسطه را برای جهانگردان مهیا کند. در وهله بعد سازماندهی نمایشگاهها است که متاسفانه تا به امروز جشنوارها و نمایشگاههای برگزار شده بیشتر جنبه بازارچه ای برای فروش اغذیه بوده اند اما در این رویداد با برگزاری ورکشاپ های تخصصی برای همه علاقمندان این حوزه امید داریم که گام اول توسعه جهانگردی پایدارعشایر به صورت سازماندهی شده و هدفمند برداشته گردد.

خسروانی با تاکید بر اهمیت قوانینی که جهانگردی پایدار عشایری را تضمین کند و ضمن احترام به جوامع بومی حافظ محیط زیست نیز باشد اضافه نمود : ما احتیاجمند طراحی پکیج و برندسازی جهانگردی قومی در سطح ملی و بین المللی هستیم و این احتیاجمند حمایت دولت و ارگان های مختلف است.

دبیر میز ملی جهانگردی عشایر کشور با اشاره به آنکه در 10 سال گذشته جمعیت عشایر کشور نصف شده و اگر به همین منوال پیش برود روزی فقط عشایر را به صورت نمادین در نمایشگاهها خواهیم دید گفت : نمی گردد جلو ورود مدرنیته به زندگی عشایر را گرفت اما باید در کنار آن این سبک زندگی را حفظ کرد .آموزش ، طراحی بسته جهانگردی عشایری و ارائه آن به آژانس ها، ایجاد موزه منطقه ای دست سازها و میراث عشایرو برگزاری جشنواره ها می تواند با معرفی این مدل جهانگردی نه تنها به تحول اقتصاد عشایری بلکه به ارزآوری و عایدیزایی برای صنعت جهانگردی کشور منجر گردد.

زن عشایر بیمه ندارد

تاج ماه حیدریان گلسفیدی فعال جهانگردی عشایری از استان چهارمحال بختیاری طایفه هفت لنگ منطقه مشایخ سبز کوه بختیاری نیز که با برپایی سیاهچادر در این رویداد حضور پیدا نموده است با تاکید بر تداوم برگزاری چنین رویدادهایی گفت: این زندگی نمادین است و ما روی سنگفرش خیابان چادربرپا نموده ایم زندگی واقعی عشایر روی گل و خاک با سختی ها و چالش های خاص خودش است که جهانگرد با وارد شدن و تجربه آن از نزدیک می تواند این سبک زندگی را تجربه کند جایی که نه گاز هست و آب شهری. نان و غذا روی اتش طبخ می گردد. زنان آب از چشمه می آورند و با هیزمی که روی دوششان می گذارند آتش برپا می نمایند. خصوصا زندگی زن عشایر را با مصائبش ببینند.زن عشایر ستون خانه است مرد به چوپانی می رود و زن از بام تا شام آشپزی می نماید محصولات لبنی فراوری می نماید سیاهچادرش را می بافد و ترمیم می نماید فرش خانه اش را می بافد .

تاج ماه حیدریان گلسفیدی در ادامه گفت : زن عشایر بیمه ندارد.بیمه عشایری و روستایی بیمه درمانی ندارد دفترچه اش همه جا مورد قبول نیست زن عشایر اگر بیمار گردد حتی اگر بتوانند به نزدیکترین مرکز درمانی او را برسانند آنجا بیمه ای ندارد. ای کاش صدای عشایر به جایی برسد. عشایر همواره گفته اند ذخیره است واقعا هم ذخیره است. هرجایی که به ما احتیاج است باید باشیم عشایر دیده نمی شوند.

توسعه جهانگردی عشایر یعنی اشتغال پایدار مبتنی برتوسعه پایدار

علی جان آبکار فعال جهانگردی کرمان با برشمردن ظرفیت های زندگی عشایری گفت : وجود چنین رویدادهایی و برگزاری جشنواره هاو نمایشگاهها یاری شایانی در توسعه جهانگردی عشایری دارد. جامعه عشایر با وجود توانمندی و جاذبه هایی فوق العاده به علت دوری راه یا روحیات خاصشان نمی توانند آن را ارائه و معرفی نمایند ، این رویدادها به آنها فرصت می دهد که توانمندی های خود را به مردم و مسئولین نشان دهند.

وی اضافه نمود: با اوضاع خشکسالی زندگی عشایر به شکل قبلی خود دارد از بین می رود باید جایگزینی برای پیدا کنیم ؛ اگر عشایر به شهر نشینی روی بیاورند قطعا آسیب زاست وبرای دولت هزینه بر است.اگر دولت هزینه ها را خرج عشایر کند هم می تواند از عرصه ها استفاده کند هم محیط زیست را حفظ کند و هم برای عشایر اشتغال ایجاد کند در واقع این رویدادها و توسعه جهانگردی عشایر می تواند به اشتغال پایدار مبتنی برتوسعه پایدار محیط زیست و توامندی جامعه عشایر منجر گردد که من از مسئولان بابت این برگزاری این رویداد تشکر می کنم.

دولت زمینه ورود جهانگرد به کشور را فراهم کند

رضا دانشمندی فعال جهانگردی عشایری و مدیر مرکز اقامتی عشایری ایل یورد هدف از برگزاری این جشنواره معرفی ظرفیت های عشایر برای جذب جهانگرد است که شامل سه بخش می گردد بخش اول فرهنگی است که نشان دادن فرهنگ های زندگی عشایر و دوم تجربه زنگی عشایر است که یک جهانگرد بتواند جذب گردد و کارهای زندگی عشایری انجام دهد یعنی چوپانی کند،طبیعتگردی کند و خوراک عشایری طبخ کند و مانند عشایر زندگی کند و زندگی های اولیه ای که هنوز تغییر ننموده را بتواند تجربه کند. سوم غذاهای عشایری است که با گیاهان دارویی گوشت ارگانیک مواد ارگانیک تهیه شده و از این طریق بتوانیم جهانگرد جذب کنیم و شاهد تغییر و تحول در اقتصاد و معیشت زندگی عشایری باشیم.

ما استقبال خوبی از سوی جهانگردان داخلی و خارجی داشته ایم در توسعه جهانگردی عشایر زیرساخت اولیه آماده است خانه عشایر و امکانات عشایر هست و احتیاجی نیست دولت در این بخش سرمایه گذاری چندانی کند. قطعا اگر جهانگرد خارجی وارد گردد زندگی عشایری برایش جالب است و جذب می گردد دولت زمینه جذب جهانگرد به کشور را وارد کند جهانگرد که وارد گردد تغییر و تحول و رونق برای جوامع بومی و عشایری اتفاق می افتد.

آموزش مهم ترین اصل توسعه جهانگردی عشایر

علی حیدری راهنمای جهانگردی استان خوزستان نیز با اشاره به تنوع قومی و فرهنگی در عشایر خوزستان از رنگ چفیه گرفته تا حتی نوع بستن گفت: این تنوع ظرفیت گسترده ای برای توسعه جهانگردی عشایری است اما به شرطی که اصولی بوده و استانداردهای این نوع جهانگردی رعایت گردد.

علی حیدری آموزش را مهم ترین اصل توسعه جهانگردی عشایر دانسته و اذعان داشت: باید عشایر را آموزش داد و آنها را برای ورود جهانگردی به زندگی آنها متقاعد کرد و بعلاوه زیرساخت های لازم را فراهم ساخت تا در نهایت جهانگردی منجر به عایدیزایی برای عشایر گردد. وی اضافه نمود : باید با آموزش به جامعه محلی بستر ورود را جهانگرد آماده کرد تا ناهماهنگی ها برای جامعه محلی آسیب زا نباشد.

حیدری گفت: معاونت جهانگردی وزارت میراث فرهنگی و دفتر توسعه جهانگردی داخلی ونیز امور عشایر با راه اندازی میز ملی عشایر این فرصت را فراهم نموده اند و امیدوارم کارهای بزرگتری صورت گیرد.

جهانگردی عشایری یعنی جهانگردی تجربه گرا و چالش پذیر

صحرا عبدالهی فعال جهانگردی کهکیلویه و بویراحمد نیز گفت: در این رویداد عشایر زاگرس نشین با عنوان جهانگردی تجربه گرا دور هم جمع شده اند . در جهانگردی عشایری جهانگردان می آیند با ما زندگی می نمایند و کل سبک زندگی ما را با موضوع تجربه گرایی و چالش پذیری تجربه می نمایند.

هدف این کار یاری به توانمندسازی عشایر با فروش محصولات و مواد ارگانیک و ارتباط با سایر جوامع و امیدبخشی به آنها است .وی اضافه نمود : عشایردر سال های اخیر به علت سوددهی پایین دام دچار یاس شده اند و جهانگردی عشایری می تواند به پایداری این سبک زندگی منجر گردد و افراد تشویق شوند تا سبک زندگی عشایری را حفظ نمایند.

برای فروش محصولات عشایر بازارچه های دائمی ایجاد گردد

مریم جانبازلو فعال جهانگردی فارس از ایل قشقایی نیز تداوم این جشنواره ها و ایجاد بازارچه های دائمی برای فروش محصولات عشایر را لازم دانست و گفت: جوانان تحصیلنموده با آموزش صنایع دستی که در حال فراموشی است برای خود اشتغال ایجاد نمایند.

لازم به ذکر است این نمایشگاه با محورهایی از جمله عشایر تا جهانگردی، ورکشاپ ها و آموزش های جهانگردی عشایر، صنایع دستی عشایر، عشایر و محیط زیست همراه با اجرای برنامه های فرهنگی و هنری، آموزش و شناسایی فعالان عشایر و رونمایی از پکیج های تورگردانی عشایرشب گذشته به کار خود انتها داد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 28 آبان 1402 بروزرسانی: 28 آبان 1402 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1811

به "خیلی ساده ؛ خیلی سخت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیلی ساده ؛ خیلی سخت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید