لیسبون در یک نگاه

به گزارش تور کانادا، لیسبون در کشور پرتغال قرار گرفته است و به لطف تاریخ و فرهنگ غنی، طبیعت زیبا، قدمت طولانی و جاذبه های متعدد جزو پرطرفدارترین مقاصد گردشگری اروپا و دنیا به شمار می رود.

لیسبون در یک نگاه

لیسبون، مرکز و بزرگ ترین شهر پرتغال و نیز مرکز ناحیه لیسبون است. این شهر که شهری مدرن و مبتنی بر اصول شهرسازی محسوب می گردد، وسعتی برابر با 100/05 کیلومترمربع دارد و حدود 3,340,718 نفر ساکن آن هستند که از این تعداد 504,718 نفر در مرکز شهر و حدود 2,800,000 نفر در پیرامون آن ساکن شده اند. کشور پرتغال، دین رسمی ندارد، هرچند که دین مسیحیت به خصوص کاتولیک، بیشترین پیروان را دارد. زبان رسمی مردم، پرتغالی است؛ هرچند که اکثریت مردم به انگلیسی نیز مسلط هستند. این شهر در غرب کشور پرتغال و در ساحل شرقی اقیانوس اطلس قرار گرفته است و رودخانه تاقوس از داخل آن می گذرد.

لیسبون با توجه به قدمت طولانی در طول تاریخ، جاذبه های تاریخی بسیاری دارد و علاوه بر آن، موقعیت جغرافیایی آن، جاذبه های طبیعی دیدنی را در این شهر به وجود آورده است. مجموع این عوامل در کنار فرهنگ مردم منطقه، لیسبون را به یکی از مقاصد گردشگری قاره سبز تبدیل کرده است. جالب است بدانید لیسبون از قدیمی ترین شهرها در غرب اروپا به شمار می رود؛ به طوری که قدمت آن از شهرهایی مانند روم و پاریس نیز بیشتر است و در واقع پس از آتن، لیسبون دومین شهر قدیمی اروپا محسوب می گردد. قدمت زندگی بشر در منطقه امروزی شهر لیسبون به قرن 7 پیش از میلاد بازمی گردد.

لیسبون از 205 سال پیش از میلاد تحت حاکمیت امپراتوری روم بود. ژولیوس سزار این شهر را شهر فراخوانده نام نهاد و در تقویم جولیا نام آن را اولیس سیپو نوشتند. از سده پنجم تا هشتم پس از میلاد، قبیله ای آلمانی تبار، لیسبون و نواحی پیرامونی آن را تحت سلطه خود درآورد تا این که در سال 1147 کشورهای شرکت کننده در جنگ های صلیبی، این شهر را به عنوان شهری مسیحی فتح کردند. پس از فتح لیسبون به دست مسیحیان، این شهر ثروت زیادی به دست آورد و به عنوان قطب اقتصادی و فرهنگی پرتغال شناخته شد.

برای نام این شهر نظریه های متفاوتی مطرح است که یکی از قوی ترین نظریه ها به نام اصلی و لاتین آن برمی گردد. لیسبون از واژه آلیس اوبو (Allis Ubbo) برگرفته شده که به معنی بندرگاه امن است. بیشترین ثروت کشور پرتغال در این شهر قرار داشته و 45 درصد از تولیدات کل کشور به لیسبون اختصاص دارد. علاوه بر این، شهر لیسبون قطب سیاسی پرتغال بوده و دولت این کشور در این شهر مستقر شده است.

مسابقات ماراتن لیسبون که هر ساله در ماه مارس در این شهر برگزار می گردد، یکی از بزرگ ترین رویدادهای ورزشی در جهان به شمار می رود. نماد شهر لیسبون را کلاغ می دانند و منظور دو کلاغی است که در زمان باستان، روحانی مقدس منطقه را در سفر به این شهر همراهی می کردند. یکی از ویژگی های لیسبون، محبوبیت هنرهای خیابانی نزد مردم آن است و در بسیاری از در و دیوارهای کوتاه و بلند این شهر آثار هنری و گرافیتی های چشم نوازی دیده می گردد.

لیسبون از آب و هوای مدیترانه ای، با تابستان های گرم و زمستان های معتدل بهره می برد و میانگین دمای این شهر در روزهای سرد سال 13 در جه و در روزهای گرم سال 26 درجه است. تابستان های لیسبون، بهترین زمان سفر برای گذراندن تعطیلات در این کشور محسوب می گردد. این شهر نسبت به سایر مرکز های اروپایی مقصدی مقرون به صرفه است؛ از اینرو، گردشگران تمایل بسیاری برای سفر به لیسبون دارند.

از دیدنی های لیسبون می توان به اقیانوس آرام لیسبون (Lisbon Oceanarium)، باغ گیاه شناسی لیسبون (Jardim Botânico)، کلیسای جامع لسیبون (Lisbon Cathedral)، آسانسور سانتا جاستا (Santa Justa)، تله کابین لیسبون (Telecabine Lisbon)، بنای یادبود عصر کاوش (Monument to the Discoveries)، برج بلم (Belem Tower)، موزه ملی باستان شناسی (Museu Nacional de Arqueologia)، قلعه سنت جورج و صومعه جیرونیموس (Jeronimos monastery) اشاره کرد که نباید در تور لیسبون از دست بدهید.

در سفر به شهر لیسبون می توانید محصولات چوب پنبه ای، محصولات پشمی، صابون های معطر، دسرها و شیرینی های پرتغالی، پنیر پرتغال، نقاشی روی کاشی و اشیای سفالی و سرامیکی، روغن زیتون و صنایع دستی مدرن به عنوان سوغاتی تهیه کنید.

منبع: کجارو / کجارو / fa.wikipedia.org
انتشار: 26 اسفند 1400 بروزرسانی: 26 اسفند 1400 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1505

به "لیسبون در یک نگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیسبون در یک نگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید