مقبره تزارهای روسی در کلیسای پیتر و پل سنت پترزبورگ

به گزارش تور کانادا، کلیسای پیتر و پل در سنت پترزبورگ | Peter and Paul Cathedral

در اقصی نقاط دنیا، تقریبا می گردد گفت که جاذبه هایی وجود دارند که یا یک مکان مذهبی مثل کلیسا و مسجد هستند و یا ارتباطی با یک روایت مذهبی پیدا می نمایند. بیشترین نمود اینگونه از جاذبه ها در اروپا کلیساها هستند. در زمینه این مدل از جاذبه ها، کشور روسیه پر است از کلیساهایی که حال تبدیل به یک جاذبه هم شده اند. یکی از همین کلیساها، کلیسای پیتر و پل در سنت پترزبورگ روسیه است. این کلیسای زیبا نزدیک به 4 قرن است که در داخل دژی هم نام خودش ساخته شده است و برای مدت ها بلندترین ساختمان مسکو بوده! بعلاوه که کلیسای پیتر و پل به دستور پتر کبیر ساخته شده است. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، کلیسای پیتر و پل در سنت پترزبورگ را مورد آنالیز قرار دهیم.

مقبره تزارهای روسی در کلیسای پیتر و پل سنت پترزبورگ

همه چیز درباره کلیسای پیتر و پل در سنت پترزبورگ

کلیسایی که در خصوص آن صحبت می کنیم، در نزدیکی رود نوا در شهر سنت پترزبورگ روسیه قرار گرفته است. این کلیسا در واقع یکی از ساختمان هایی است که در کنار دژی که همین نام را دارد ساخته شده است و به افتخار شخص پتر کبیر به عنوان پتر هم شناخته می شود. این کلیسای بسیار قدیمی و تاریخی، نزدیک به 4 قرن قدمت دارد و در سال های اولیه قرن 17 میلادی ساخته شده است. این قدمت زیاد یکی از عوامل مجذوب نمایندهیت این کلیسا به شمار میرود و به همین سبب در زمره یکی از جاذبه ها و مکان های بسیار قدیمی در روسیه به شمار میرود.

برای ساختن این بنا از اول هم برنامه ها و آمادگی هایی برای حکومت وقت روسیه وجود داشت. قبل از این که کلیسای پیتر و پل در این شهر بنا شود و درست در همین جایی که این کلیسا ساخته شد، قبل تر یک کلیسای بسیار کوچک و چوبی وجود داشته است. این کلیسا هم به مناسبت این که شهر سنت پترزبورگ در روسیه به عنوان مرکز این کشور انتخاب شد، به دستور مستقیم پادشاه وقت روسیه یعنی پتر کبیر ساخته شد.

البته این کلیسای قدیمی تر هم عمر زیادی نداشته و تنها چند سال قبل از این کلیسای بزرگ و زیبا در این محل ساخته شده بوده است. برای طراحی و ساخت این کلیسا به دستور امپراطور، یکی از برترین معماران وقت در سراسر قاره اروپا که ملیتی ایتالیایی داشت به این شهر آمد و با استفاده از سبک متداول طراحی و ساخت ساختمان ها در آن موقع یعنی سبک باروک، این کلیسای بسیار زیبا را به وجود آورد. چیزی که دومنیکو ترزینی ایتالیایی در 4 قرن پیش طراحی نموده است امروزه در بین یکی از زیباترین ساختمان ها و کلیساهای موجود در سراسر اروپا جای گرفته است.

بسیاری از کسانی که با تور روسیه به سمت سنت پترزبورگ پرواز می نمایند، از این کلیسای زیبا در این شهر پهناور و قدیمی حتما تماشا می نمایند. در این کلیسا در طول سال های بسیار تغییراتی به وجود آمده است و چندبار هم مورد بازسازی های کلی و جزئی قرار گرفته است که از جمله آن ها می توانیم به تعویض مناره های اولیه این کلیسا که از چوب ساخته شده بوده اند و تعویض آن ها با مناره هایی فلزی اشاره نماییم. این کلیسای زیبا دارای ارتفاعی 122 متری است. در ساخت و طراحی این کلیسا نکات بسیار ریز و ظریفی وجود دارد که برای دانشجویان طراحی و معماری بسیار جالب توجه است.

سانت بطرسبرغ WEATHER

این کلیسا دارای نوک مخروطی و کوچکی است که بر روی برج ناقوس قرار گرفته و جلوه ویژه ای از این کلیسا را ایجاد نموده است. این کلیسا از لحاظ ساخت بنا با دیگر بناهای روسیه فرق دارد و از لحاظ شکلی بیشتر شبیه به ساختمان های اروپایی است که البته شخص پتر کبیر شخصا دستور آن را داده بوده است. هدف امپراطور وقت روسیه از این کار این بوده است که روسیه را به دیگر کشورهای اروپایی که در حال پیشرفت بودند، حتی از لحاظ ظاهری نیز نزدیک تر کند. این تفاوت را حتی در شکل پلان ساختمانی این کلیسا می توان دید.

درباره کلیسای پیتر و پل در سنت پترزبورگ و زیبایی های آن هنوز هم نکته های زیادی مانده است. در داخل کلیسا که وارد شوید می توانید تا از محیط رواق مانندی گذر نموده و به فضای متفاوت و با شکوه این کلیسا وارد شوید. بر عکس فضای بیرونی کلیسا که کاملا در زمان خود مدرن بود، طراحی داخلی این کلیسا بسیار سنتی است و در آن از سبک و ساختار همه کلیساهای روسی پیروی شده است.

سبک سنتی فضای داخلی کلیسا شامل: لوسترهای سقفی بسیار بلند، ستون هایی از جنس سنگ مرمر، نقاشی های سقفی بسیار بزرگ و دیگر تزئینات مخصوص کلیسایی است. البته این بدان معنا نیست که در فضای داخلی این کلیسا همه چیز معمولی است بلکه در داخل محراب کلیسای پیتر و پل در سنت پترزبورگ یک مجسمه بزرگ از حضرت مسیح وجود دارد که برای ساخت آن 9 سال وقت گذاشته شده است. این مجسمه 30 متری است و در نوع خود یکی از شمایل های معروف کلیسایی است. درباره نکات مثبت این کلیسا که باعث مجذوب نماینده تر شدن آن می شود هنوز نکاتی مانده که ما به شما نگفته ایم.

در کلیسای زیبای پیتر و پل در سنت پترزبورگ مقبره تزارهای معروف روسی قرار گرفته است. یکی از همین تزارها، کسی بود که دستور ساخت این کلیسا را مستقیما صادر کرد و آن کسی جز پتر کبیر نیست. به خاطر این که اغلب تزارهای روسیه در این کلیسای زیبا دفن شده اند این کلیسا به کلیسای تزارها نیز معروف است. این کلیسا هنوز هم یکی از بلندترین سازه های شهر سنت پترزبورگ است و تنها یک ساختمان از آن بلندتر محسوب می شود.

دانستنی هایی درباره کلیسای پیتر و پل در سنت پترزبورگ

  • درباره این کلیسا باید بدانید که ساخت آن 19 سال به طول انجامید.
  • یکی از بدترین حوادثی که این کلیسا به آن دچار شد، آتش سوزی بود که در اثر اصابت صاعقه به وجود آمده بود و به خاطر آن، کلیسا دچار آسیب های جدی شد.
  • یکی از مهم ترین نمادهای شهر سنت پترزبورگ در بالای این مناره نصب شده است و شمایل یک فرشته را دارد.
  • شاید برایتان جالب باشد تا بدانید که کلیسای جامع سنت پترزبورگ برای سالیان سال به عنوان بلندترین ساختمان این شهر به حساب می آمد.
  • شکل مناره این کلیسا نسبت به مناره کلیساهای دیگر بسیار فرق دارد و از شکل سنتی خود خارج شده است.
  • در این کلیسا دقیقا 43 اثر تزئینی با سبک کلیسایی وجود دارد که همگی در تکمیل یکدیگر ساخته شده اند و هارمونی خوبی با یکدیگر دارند.
  • در این کلیسا تنها پتر کبیر دفن نشده است و باقی تزارهای روسی در کلیسای پیتر و پل در سنت پترزبورگ دفن شده اند.
  • آخرین باری که تزاری در این کلیسا دفن شد در سال 1998 میلادی بود.
  • تنها ساختمانی که از کلیسای پیتر و پل در سنت پترزبورگ بلندتر است، برج تلویزیون است و به غیر از آن این کلیسا تا به الان رقیب دیگری نداشته است.
منبع: الی گشت
انتشار: 1 فروردین 1401 بروزرسانی: 1 فروردین 1401 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1508

به "مقبره تزارهای روسی در کلیسای پیتر و پل سنت پترزبورگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقبره تزارهای روسی در کلیسای پیتر و پل سنت پترزبورگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید