پاک کردن لکه عرق به یاری مواد طبیعی موجود در خانه

به گزارش تور کانادا، انگیزه - شاید برای شما نیز رخ داده که بر اثر تعریق و استفاده از دئودورانت و مام ها، زیربغل لباس های سفیدتان، از جمله تی شرت یا پیراهن، لکه های زردی نمایان شده باشد. این مشکل به خصوص در فصل گرم تابستان بیشتر بوده و در مجموع شما را هنگام خرید یا پوشیدن لباس سفید دچار تردید می نماید. ولی چطور می توانیم از دست این لکه های زرد خلاص شویم و لباسی سفید و شیک داشته باشیم؟

پاک کردن لکه عرق به یاری مواد طبیعی موجود در خانه

جهت دریافت خدمات پتینه کاری سقف با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

پاک کردن این لکه های زرد و ناخوشایند با روش های معمول کاری سخت و بی نتیجه است. برای پاک کردن لکه های عرق، به استفاده از روش های علمی و کارآمد نیاز دارید. در این مطلب قصد داریم چند مورد از ترفندهای کارآمد برای پاک کردن لکه عرق از روی لباس را به شما آموزش دهیم که با فراگیری آن ها، به راحتی می توانید لباسی تمیز و بدون لکه داشته باشید و از پوشیدن آن لذت ببرید.

روش ها و مواد موثر در پاک کردن لکه عرق

در این بخش چندین روش مختلف را برای پاک کردن لکه عرق به شما ارائه می دهیم تا بتوانید با اعتماد به نفس بیشتری از لباس های روشن در فصل های گرم سال بهره ببرید و نگران لکه های زننده عرق نباشید.

1. نمک

برای پاک کردن لکه عرق با نمک، شما به چهار قاشق نمک و یک لیتر آب داغ نیازمندید. نمک را درون آب حل نموده و با یک حوله محلول را برداشته و روی قسمتی از لباس که لکه شده است، بمالید. چند لحظه اجازه دهید تا لباس شما خشک گردد. سپس نتیجه را مشاهده کنید. در این مرحله می توانید لباس را با روش عادی بشویید و در صورتی که لکه به خوبی پاک شده بود، آن را خشک کنید. این روش برای لباس های سفید بسیار مناسب است و بهتر این است که این روش را روی لباس های رنگی انجام ندهید.

2. جوش شیرین

سه قسمت از جوش شیرین را با یک قسمت از آب مخلوط کنید تا جوش شیرین حالتی خمیری پیدا کند. این خمیر را بر روی لکه عرق موجود بر روی لباس مالیده و فرصت دهید برای چند ساعت به همین شکل، باقی بماند. پس از آن لباس را با ماشین لباسشویی و در بالاترین دمایی که به پارچه زیانی نمی رسد، بشویید و هنگامی که اطمینان حاصل کردید لکه پاک شده است، لباس را خشک کنید. این روش برای لکه های قدیمی و خشک شده بهترین راه چاره است. مخلوط جوش شیرین و آب فقط برای لباس های سفید نیست و آن را می توانید برای لباس های رنگی و مشکی نیز مورد استفاده قرار دهید.

3. سرکه سفید

قسمتی را که لکه شده است، برای مدت یک ساعت در سرکه سفید بخیسانید و همزمان با استفاده از یک مسواک قدیمی ولی تمیز روی لکه را بسایید. در این حالت، بدون نیاز به آبکشی لباس می توانید آن را در ماشین لباسشویی بشویید. برای نتیجه بهتر از پودرهای رختشویی حاوی آنزیم بهره ببرید تا تاثیر پاک کنندگی بالاتری داشته باشد. زمانی که اطمینان حاصل کردید که لکه دیگر باقی نمانده است، لباس را خشک کنید. ولی در صورتی که لکه همچنان باقی بود، از روش دیگری بهره ببرید. باید اشاره گردد که این روش هم برای لباس های سفید و هم برای لباس های رنگی مؤثر است. سرکه سفید تأثیری روی رنگ شیمیایی لباس ندارد و در عین حال می تواند لکه را تا حد زیادی از بین ببرد.

4. آب اکسیژنه

این ترفند تنها برای لباس های سفید باید مورد استفاده قرار گیرد، به این دلیل که این ماده سفید کننده بسیار قوی است و موجب تغییر رنگ می گردد. آب اکسیژنه سبب می گردد که لباس شما از لکه عرق به خوبی پاک گردد. در صورتی که لکه های موجود بر روی لباس شما جدید بوده و هنوز کهنه نشده باشند، این روش بسیار مؤثر است. در این راه چاره، به صورت مستقیم آب اکسیژنه را را روی لکه لباس بریزید و به مدت 15 دقیقه فرصت دهید لباس در همین حالت بماند. در صورتی که لکه بسیار تیره نیست، می توانید به قسمت برابر آب جوش با آن مخلوط کنید.

5. قرص آسپرین

در صورتی که با روش های قبلی نتوانستید لکه عرق را پاک کنید یا مواد مورد نظر را در اختیار نداشتید، می توانید سراغ قفسه داروها بروید. چند عدد قرص آسپرین بردارید و آن ها را خرد نموده و به صورت پودر درآورید. این پودر را با مقداری آب ترکیب کنید تا خمیری شکل گردد. خمیر حاصل را روی محل لکه مالیده و فرصت بدهید لباس برای چند ساعت در این حالت باقی مانده و خشک گردد. پس از آن لباس را با آب گرم آبکشی کنید و در ماشین لباسشویی به روش معمول بشویید. در صورتی که لکه از بین رفته بود، لباس را خشک کنید. البته دقت داشته باشید که این روش تنها برای لباس های سفید مناسب است و آسپرین می تواند به لباس های رنگی و مشکی شما آسیب برساند.

6. پودر لباسشویی

پودر رختشویی رایج ترین ماده ای است که برای پاک کردن انواع لکه ها از آن استفاده می گردد. پیش از استفاده از پودر رختشویی، می توانید از ماده لکه بر دیگر بهره ببرید و لکه را به میزان قابل توجهی پاک کنید. پس از آن، مقداری پودر رختشویی را در آب حل نموده و لباس را برای سی دقیقه در این محلول قرار دهید. سپس آن را به روش معمول با پودر رختشویی در بالاترین دمای ممکن (که برچسب مراقبتی اجازه داده است) بشویید. پیش از اینکه لباس را خشک کنید مطمئن شوید که لکه پاک شده است. در صورتی که لکه هنوز بر روی لباس باقی مانده بود، روش دیگری را امتحان کنید.

7. بکینگ پودر و آبلیمو

بکینگ پودر هم حاوی جوش شیرین بوده و خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد. در صورتی که این ماده را با آب لیموترش مخلوط کنید (آب لیموترش دارای خواص ضد باکتری و سفید کننده است) می توانید خمیری از این دو ماده داشته باشید که لکه های عرق را از لباس ها پاک می نماید.

آب لیموترش را گرفته و یک قاشق غذاخوری بکینگ پودر (10 گرم) را به آن اضافه کنید. این مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید تا یک خمیر حاصل گردد. سپس خمیر را روی لکه قرار دهید. به مدت نیم ساعت صبر کنید تا خمیر بر روی لباس بماند. سپس به روش معمول لباس را بشویید و باقی مانده خمیر را پاک کنید. در صورتی که لکه ها قوی باشند، نیاز است زمان بیشتری خمیر روی لکه بماند؛ برای تاثیرگذاری بیشتر می توانید لباس را چنگ بزنید.

8. آبلیمو

مقدار برابری از آب و آبلیمو را با هم ترکیب کنید و این محلول را روی قسمتی که لکه شده، بمالید و در برای یک ساعت در معرض نور خورشید قرار دهید. سپس لباس را آبکشی نموده و در ماشین لباسشویی به روش معمول بشویید. در صورتی که لکه دیگر باقی نمانده بود، لباس را خشک کنید. باید بدانید که آبلیمو تاثیر سفیدکنندگی دارد و نور خورشید نیز تاثیر آن را بیشتر می نماید. در مجموع، این دو عامل در کنار یکدیگر می توانند لکه را از بین ببرند. البته این روش برای لباس های سفید نازک و سبک مانند تیشرت باید مورد استفاده قرار گیرد و برای لباس های رنگی یا مشکی ضروری است روش دیگری را بهره ببرید.

9. استفاده از جوراب نایلونی

این روش که در بین مردم چندان رایج نیست، برای لکه زیربغل لباس های رنگی و لکه به جا مانده از دئودورانت رولی یکی از بهترین روش هاست. یک جوراب نایلونی یا یک حوله خشک را روی قسمتی که لکه شده است، بمالید. سپس آن را درون ماشین لباسشویی با پودر رختشویی و سرکه بشویید.

10. مواد سفید کننده

این روش می تواند تیر خلاص و ماحصل تمامی روش های ارائه شده در این مطلب باشد؛ ولی نه برای لباس های رنگی. در صورتی که هیچ یک از ترفندهای بالا برای پاک کردن لکه عرق تاثیرگذار نبودند، از این مواد بهره ببرید و قسمت لکه شده لباس را با ماده سفید کننده بشویید. ماشین لباس شویی خود را روی آرام ترین دور خود قرار دهید؛ به این ترتیب سفید کننده به خوبی بین لباس ها پخش شده و لباس را از لکه به خوبی پاک می نماید.

چگونه از لکه شدن لباس ها جلوگیری کنیم؟

علل گوناگونی باعث به وجود آمدن انواع لکه های زرد عرق بر روی لباس می شوند که با شناسایی این عوامل می توانیم از لک شدن لباس های خود جلوگیری کنیم. در زیر به آنالیز تعدادی از این عوامل خواهیم پرداخت.

1. مصرف ضدعرق ها و مام ها را به حداقل برسانید

موضوعی که ممکن است بسیاری از افراد از آن بی اطلاع باشند، این است که بیشتر لکه های عرق بر اثر تعریق به وجود نمی آیند. بلکه مقصر اصلی این لکه های زشت زیر بغل، دئودورانت و ضدعرق ها هستند که به صورت صابونی یا ژلی در بازار یافت شده و بسیار راحت جذب لباستان می شوند.

سعی کنید هربار میزان کمتری از این مواد را بهره ببرید. مصرف زیاد از این مواد تاثیری در کمتر شدن تعریق ندارد و تنها به لباس می چسبد و موجب ایجاد لکه های زرد رنگ بر روی لباس می گردد.

2. مام ها و ضد عرق های بدون آلومینوم خریداری کنید

بیشتر ضدعرق های موجود در بازار حاوی مقادیر و ترکیباتی از آلومینیوم هستند. در واقع این قبیل لکه های موجود بر روی لباس، از واکنش آلومینیوم با عرق بدن، پدیدار می شوند. از ترکیب پروتئین موجود در عرق با آلومینیوم موجود در مام ها، لکه های زرد رنگ و ناخوشایند نمایان می شوند.

3. پس از شستشو از پودر بچه بهره ببرید

بعد از شستشوی پیراهنی که لک شده بود، آن را پشت و رو کنید و به قسمت های زیر بغل آن پودر بچه بپاشید.

4. همیشه از زیر پیراهن بهره ببرید

زیر پیراهن ها نقش پررنگی در جلوگیری از لکه شدن لباس ها دارند. از این رو، برای جلوگیری از لکه شدن پیراهن های گران قیمت خود، از زیر پیراهنی بهره ببرید.

5. منشا لکه های عرق را پیدا کنید

لکه های عرق سفید یا زرد زمانی شکل می گیرند که دو ماده با هم واکنش بدهند. دئودورانت زیر بغل و مواد قلیایی موجود در پودرهای ماشین لباس شویی با مواد کربنی از این مواد هستند. در رابطه با پودرهای ماشین لباس شویی کار زیادی از دستتان بر نمی آید؛ اما در انتخاب مواد دیگر مراقب باشید.

6. در هر نوبت شستشو، از لکه برها بهره ببرید

برای جلوگیری از زیاد شدن حجم لکه ها، در هر نوبت شستشو از لکه برهای نامبرده در این مطلب بهره ببرید. لکه های تازه بسیار راحت تر از لکه های قدیمی از بین می فرایند.

بیشتر بدانید: 10 راه چاره ساده برای پاک کردن اتوماتیک از روی لباس

آیا شما روش خاصی برای پاک کردن لکه عرق می شناسید؟ لطفا تجربیات خود را به وسیله ارسال نظر با ما و سایر مخاطبین انگیزه به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 10 مهر 1399 بروزرسانی: 10 مهر 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 669

به "پاک کردن لکه عرق به یاری مواد طبیعی موجود در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاک کردن لکه عرق به یاری مواد طبیعی موجود در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید