چرا نباید موبایل را از شب تا صبح به شارژ بزنید؟

به گزارش تور کانادا، در دنیای باتری های لیتیوم یونی، گوشی های هوشمند در کانون توجه قرار دارند. در این میان یک بحث تکراری وجود دارد: آیا شارژ کردن طولانی مدت موبایل برای یک شب تا صبح، باتری موبایل را خراب خواهد نمود؟

چرا نباید موبایل را از شب تا صبح به شارژ بزنید؟

غزال زیاری: واقعیت این است که فاکتورهای متعددی در مشخص عمر باتری موبایل تاثیرگذارند که از جمله آنها می توان به سن ساخت و سن شیمیایی باتری اشاره نمود. سن شیمیایی باتری به تخریب تدریجی آن با متغیرهایی از جمله نوسانات دما، الگوهای شارژ و دشارژ و استفاده کلی از موبایل بستگی دارد.

با گذر زمان و بالا رفتن سن شیمیایی باتری های لیتیوم یونی، کاهش ظرفیت شارژ، طول عمر باتری و عملکرد آن را شاهد خواهیم بود.

به گفته کمپانی اپل: یک باتری معمولی آیفون طوری طراحی شده که در 500 دوره شارژ کامل در شرایط عادی حدود 80% از ظرفیت اصلی خود را حفظ کند.

تحقیقاتی که در سال 2019 انجام شد، حکایت از آن دارد که باتری گوشی های هوشمند به طور میانه می توانند 850 چرخه کامل شارژ/ دشارژ را پشت سر بگذارند و بعد از آن، ظرفیتشان به کمتر از 80% کاهش خواهد یافت. این بدان معناست که پس از سپری شدن این چرخه ها، تنها 80% از ظرفیت ابتدایی باتری بعد از حدود دو تا سه سال استفاده، در اختیار شما خواهد بود و بعد از آن است که باتری با سرعت قابل توجهی آغاز به تخلیه شدن می نماید.

آیا باید باتری موبایلتان را شب تا صبح شارژ کنید؟

نسل تازه تلفن های همراه هوشمند، به سی دقیقه تا 2 ساعت زمان احتیاج دارند تا کاملا شارژ شوند. زمان شارژ، بستگی زیادی به ظرفیت باتری موبایل شما دارد (گوشی هایی با ظرفیت باتری بالاتر، به زمان بیشتری برای شارژ شدن احتیاج خواهند داشت) و در عین حال مقدار قدرت شارژر را نیز باید در نظر گرفت.

شارژ کردن باتری موبایل در طول شب تا صبح نه تنها ضروری نیست، بلکه باعث می شود تا باتری گوشی شما زودتر پیر و از رده خارج شود. برای به حدبیشتر رساندن طول عمر باتری موبایل، باید از چرخه های شارژ کامل(0% تا 100%) اجتناب کنید.

سامسونگ در این باره گفته: شارژ کردن باتری موبایل تا 100% به صورت مکرر، ممکن است تاثیری منفی برروی عمر مفید باتری موبایل داشته باشد.

به همین ترتیب، شارژ کردن کامل آیفون برای مدت طولانی هم ممکن است سلامت باتری آن را به خطر بیندازد. به جای آنکه گوشی موبایل تان را به طور کامل شارژ کنید توصیه می شود که باتری موبایل را تا 80% شارژ نموده و اجازه ندهید که مقدار شارژ آن از 20% کمتر شود.

آیا ممکن است موبایلتان بیش از حد شارژ شود؟

در تئوری، باتری های لیتیوم یون، می توانند بیش از حد شارژ شوند. البته این اتفاق ممکن است با خطرات ایمنی متعددی همراه باشد؛ از جمله داغ شدن بیش از حد باتری و آتش گرفتن آن. خبر خوب اینکه بیشتر موبایل های مدرن، دارای یک محافظ داخلی هستند که به طور اتوماتیک، مانع از شارژ شدن باتری بیش از 100% می شود و از هرگونه آسیب ناشی از شارژ بیش از حد جلوگیری خواهد نمود.

  • جنگنده های آمریکایی که به درد جنگ نمی خورند/ عکس
  • از عمر دنیا چند ثانیه می گذرد؟

در هر حال، هر بار که شارژ باتری موبایل به 99% می رسد (به علت برنامه هایی که در پس زمینه اجرا می شوند)، شارژ شدن آن به صورت قطره ای انجام می شود؛ یعنی برای حفظ حالت شارژ کامل، دوباره آغاز به شارژ شدن می نماید.

شارژ قطره ای می تواند در مرور زمان باتری را فرسوده کند. به همین دلیل هم هست که بسیاری از فراوری نمایندگان، ویژگی هایی را برای تنظیم این مورد دارند. آیفون های اپل، دارای این قابلیت هستند که وقتی مقدار شارژ به بیش از 80% می رسد شارژ کردن را با تاخیر انجام می دهد و گوشی های گلکسی سامسونگ این امکان را دارند که شارژ را در 85% محدود نمایند.

آیا ممکن است موبایلتان در اثر شارژ شدن منفجر شود؟

خیلی بعید است که یک گوشی هوشمند در نتیجه شارژ کردن منفجر شود؛ به ویژه اینکه بیشتر موبایل ها در حال حاضر دارای محافظ های اتوماتیک در برابر شارژ بیش ازحد هستند.

با این وجود و در طول سال ها، شاهد چندین گزارش از انفجار غیرمنتظره تلفن ها بوده ایم که این معمولا نتیجه ایرادات مختلف در هنگام ساخت، استفاده از سخت افزارهای بی کیفیت یا آسیب های فیزیکی است.

باتری های لیتیوم یونی موبایل ها زمانی بیش از حد گرم می شوند که گرمای فراوری شده در طول مدت شارژ، دفع نشده باشد. این ممکن است منجر به سوختن باتری و در مواقع حاد، آتش سوزی شود.

به علاوه این باتری ها در دمای بین 0 تا 40 درجه سانتی گراد به شکل موثری کار می نمایند و ممکن است در دمای محیطی بالاتر، منبسط شده و همین باعث آتش سوزی یا انفجار شود.

استفاده از شارژر یا کابل نامناسب، خراب یا با کیفیت پائین نیز ممکن است به داغ شدن بیش از حد باتری، آتش سوزی و آسیب تماشا خود موبایل منجر شود.

نکات مهم برای افزایش طول عمر باتری

اگر چه احتمالا موبایل شما، از مکانیزم داخلی مناسبی برای محافظت از باتری اش برخوردار است اما رعایت چند نکته به شما یاری می نماید تا عمر باتری موبایل تان را افزایش دهید:

  • تازهترین به روزرسانی های نرم افزاری را نصب کنید تا گوشی تان با نسخه تازه، راندمان باتری را به شکل مفیدی افزایش دهد.
  • از شارژرهای اصل یا تائید شده بهره ببرید؛ چرا که توان تحویل (آمپر، ولت و وات) در شارژرهای فیک ممکن است متفاوت بوده و از استانداردهای ایمنی لازم برخوردار نباشد.
  • از قرار دادن موبایلتان در دماهای بالا یا پائین جلوگیری کنید (گوشی های اپل و سامسونگ برترین راندمان را در دمای بین صفر تا 35 درجه سانتیگراد دارند)
  • شارژ موبایلتان را به 80% از ظرفیت کامل محدود کنید. برترین کار این است که شارژ موبایل شما همواره بین 20% تا 80% باشد.
  • هرگز موبایلتان را برای مدتی طولانی (مثلا شب تا صبح) به شارژ نزنید و هر زمان که باتری پر شد، آن را از پریز برق بکشید.
  • همواره در هنگام شارژ شدن باتری، گوشی موبایل تان را در فضایی با تهویه مناسب قرار دهید و زمانی که به شارژ است، هرگز موبایل یا شارژر را زیر پتو، بالش و یا بدنتان نگذارید.
  • سلامت باتری موبایل تان را زیر ذره بین داشته باشید و روندهای غیرعادی را زیر نظر بگیرید. مثلا افزایش زمان شارژ شدن یا تخلیه سریع باتری.
  • اگر حس کردید که موبایل تان بیش از حد داغ می شود یا پشت آن برآمده یا متورم شده ، برای آنالیز و تعمیر، موبایل را به مرکز خدمات مجاز ببرید.
  • اگر در پی اطلاعات و جزئیات خاصی درباره گوشی موبایل تان یا باتری آن هستید، برترین گزینه، مطالعه دفترچه راهنما و دستورالعمل های سازنده آن است.

منبع: sciencealert

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 20 مهر 1402 بروزرسانی: 20 مهر 1402 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1807

به "چرا نباید موبایل را از شب تا صبح به شارژ بزنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا نباید موبایل را از شب تا صبح به شارژ بزنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید