کشف دو قطعه سفال نوشته در مسجد جامع نوش آباد

به گزارش تور کانادا، ایلنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر گشته، کشف دو قطعه سفال نوشته در مسجد جامع نوش آباد صورت گرفت.

کشف دو قطعه سفال نوشته در مسجد جامع نوش آباد

رضا نوری شادمهانی (سرپرست هیئت برآورد باستان شناختی در مسجد جامع نوش آباد در شهرستان آران و بیدگل) گفت: با استناد به کتاب تاریخ قم که حسن بن محمد قمی آن را در سده چهارم هجری قمری نوشته، شهر نوش آباد را یکی از اکاسره (خسروهای) ساسانی ساخته، ضمن آنکه ابن رسته در کتاب خود الاعلاق النفیسه از نوش آباد به عنوان یکی از منزلگاه های میان ری و اصفهان در سده سوم هجری قمری نام برده، اما کهن ترین بنای نوش آباد مسجد جامع این شهر است که به دوره سلجوقی تعلق دارد.

او با بیان اینکه با این توصیف آگاهی ما در مورد سده های نخست اسلامی این شهر بسیار اندک است توضیح داد: بدین منظور برای آگاهی از تاریخ مسجد جامع، روند شکل گیری و توسعه تاریخی آن و تاسیس تاریخ استقرار در این شهر، پیشنهاد برآورد باستان شناختی در کف ایوان شمالی، کف رواق غربی و جوار مناره سلجوقی از طرف نگارنده ارائه شد که پس از موافقت پژوهشکده باستان شناسی و صدور مجوز به وسیله پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، عملیات برآورد شروع شد.

این باستان شناس اضافه کرد: خوشبختانه پس از ایجاد و حفر گمانه ها در مکانهای پیشگفته، به آثار درخور توجهی که عبارتند از کشف دیوار چینه ای و آجری در عمق 190- در گمانه یک، پدیدار شدن جرز خشتی، تنور و دیوار اندود شده با گچ در عمق 95- گمانه سه و بدست آمدن چاه تاریخی در گمانه دو دست یافتیم.

سرپرست هیئت باستان شناسی با اشاره به اینکه وجود این بقایای معماری و شواهد باستان شناختی چون قطعات سفال، شیشه و فلز حاکی از این است که در زیر مسجد کنونی بنا یا بناهای پیشاسلجوقی وجود دارند،اظهار کرد: از جمله قطعه سفالها که برای گاهنگاری این مسجد بسیار ارزشمند هستند، میتوان به قطعات سفال از نوع اسگرافیاتو (متعلق به قرن چهارم)، قطعات سفال متعلق به سده های نخست اسلامی، دو قطعه سفال نوشته (استراکا) و یک قطعه سفال ساسانی اشاره نمود.

نوری شادمهانی با اشاره به این نکته که سفال نوشته ها عمدتا از محوطه های ساسانی و اشکانی بدست می آیند و کشف این دو قطعه سفال نوشته در گمانه سه مسجد جامع نوش آباد بسیار حائز اهمیت است، ابراز امیدواری کرد: بزودی با کمک دوستان کتیبه خوان بتوانیم مضمون این سفال نوشته ها را رمزگشایی کنیم.

او در خاتمه اعلام کرد: پس از به خاتمه رسیدن عملیات میدانی برآورد، هیئت کاوش مستندنگاری یافته، ترسیم فنی بقایای معماری، تحلیل و تفسیر شواهد باستان شناختی و در نهایت، تدوین گزارش را شروع خواهد نمود.

منبع: همگردی
انتشار: 29 دی 1401 بروزرسانی: 29 دی 1401 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1708

به "کشف دو قطعه سفال نوشته در مسجد جامع نوش آباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف دو قطعه سفال نوشته در مسجد جامع نوش آباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید