6 روش برای کاهش مصرف پردازنده (CPU) کامپیوتر

به گزارش تور کانادا، زمانی که سیستم مشغول انجام پردازش های سنگینی است، طبیعتا پردازنده کامپیوتر متحمل فشار بسیار زیادی می گردد. بنابراین در این شرایط نمی توانید توقع ارائه توان بالا برای سایر برنامه ها را داشته باشید. اما در این میان گاهی اوقات بدون اینکه کار خاصی با سیستم انجام دهید، پردازنده کامپیوتر تحت فشار زیادی قرار می گیرد و در چنین شرایطی باید این مشکل را رفع کنید. در ادامه به 6 راه حل برای کاهش مصرف پردازنده کامپیوتر می پردازیم.

6 روش برای کاهش مصرف پردازنده (CPU) کامپیوتر

ریستارت کردن کامپیوتر

مطابق معمول، اولین کاری که باید انجام دهید، ریستارت کردن کامپیوتر لست. گاهی اوقات به هر علتی مصرف پردازنده کامپیوتر به شدت افزایش پیدا می نماید ولی علت این موضوع یک مشکل مهم نیست و با یک ریستارت ساده، از دست این مشکل خلاص می شوید. اما در بسیاری از موارد این موضوع علت های مهم دیگری دارد که باید منبع مشکل را پیدا کنید.

پیدا کردن منشأ مشکل و بستن برنامه های غیرضروری

از دیگر کارهایی که حین افزایش فشار به CPU کامپیوتر باید انجام دهید، باز کردن تسک منیجر ویندوز است و سپس آنالیز شرایط برنامه های مختلف است. بعد از باز کردن این ابزار، باید روی تب CPU کلیک کنید تا فهرست برنامه ها بر اساس مقدار فشار به پردازنده، به ترتیب چیده شوند. در نهایت یک یا چند گزینه ای که بیشترین فشار را به پردازنده وارد می نمایند، انتخاب کنید و در نهایت روی دکمه End task کلیک کنید.

باید خاطرنشان کنیم قبل از بستن این برنامه ها، مطمئن شوید که فایل مهمی در آن ها باز نیست و حتما فایل های موردنظر را ذخیره کنید. از سوی دیگر، در قسمت Apps می توانید فهرست برنامه های باز را مشاهده کنید و مواردی که به آن ها نیازی ندارید را ببندید. گاهی اوقات با برنامه های ناشناخته ای روبرو می شوید که فشار بسیار زیادی به پردازنده کامپیوتر وارد می نمایند که در این شرایط بهتر است اطلاعات بیشتری در خصوص برنامه موردنظر در اینترنت کسب کنید و بعلاوه در خصوص وجود بدافزار هم تحقیق کنید.

آنالیز وجود بد افزار

از دیگر دلایلی که ممکن است منجر به افزایش فشار روی پردازنده گردد، می توانیم به وجود بد افزار در سیستم اشاره کنیم. بدافزارها کوشش می نمایند مخفی باقی بمانند و به عنوان برنامه ها و پردازش های پس زمینه سیستم فعالیت داشته باشند. حتی بعضی از آن ها مانند پردازش های رایج در سیستم فعال می شوند و بنابراین فقط با نگاه به تسک منیجر، نمی توانید این موارد را تشخیص دهید. در چنین شرایطی بهتر است از یک نرم افزار آنتی ویروس مناسب بهره ببرید زیرا ابزار Windows Security ممکن است نتواند بد افزارهای موردنظر را پیدا کند.

غیرفعال کردن برنامه های پس زمینه

اگرچه در ویندوز 11 نمی توانید به طور کامل جلوی اجرای تمام برنامه ها در پس زمینه را بگیرید، اما یک روش برای جلوگیری از اجرای برنامه های ناخواسته در پس زمینه وجود دارد. برای این کار راهی Settings شوید و سپس Apps را از پنل سمت چپ انتخاب کنید. در گام بعدی گزینه Installed apps را انتخاب کنید. سپس بر روی آیکن سه نقطه در کنار نام برنامه موردنظر کلیک کنید و گزینه Advanced options را انتخاب کنید. در نهایت در بخش Background app permission، گزینه Never را انتخاب کنید.

ریستور کردن کامپیوتر

اگر به تازگی متوجه شده اید که مصرف پردازنده کامپیوتر به طور ناگهانی افزایش پیدا می نماید و نمی خواهید کارهای متفاوتی را برای حل این مشکل انجام دهید، می توانید سیستم را به شرایطی که در آن ثبات داشته را ریستور کنید. حالا این شرایط می تواند مربوط به چند روز قبل یا چند ماه قبل باشد. برای ریستور کردن کامپیوتر یا همان برگرداندن به شرایط مناسب، باید این کارها را انجام دهید:

  • ابتدا راهی Control Panel شوید و سپس عبارت recovery را بنویسید.
  • در مرحله بعدی گزینه Recovery را انتخاب و Open System Restore را باز کنید.
  • در بخش Recover System Files and Settings روی Next کلیک کنید و یک تاریخ معین برای سیستم خود انتخاب کنید.
  • در نهایت فرایند را ادامه دهید تا سیستم به تاریخ موردنظر برگردد.

انجام چنین کاری، به احتمال زیاد مشکل شما را رفع می نماید ولی اگر از قبل قابلیت ایجاد restore point را فعال نکرده باشید یا به طور دستی یک restore point ایجاد نکرده باشید، احتمالا نمی توانید چنین کاری انجام دهید. بنابراین در همینجا باید یادآوری کنیم هر چند وقت یک بار یک restore point برای سیستم خود در زمانی که شرایط پایداری تجربه می کنید، ایجاد کنید تا در صورت بروز مسائل احتمالی، بتوانید سیستم را به شرایط موردنظر برگردانید.

جستجوی برای راه چاره دقیق تر

مواردی که تا الان به آن ها پرداختیم، راه چارههای بسیار عمومی هستند که البته برای بسیاری از کاربران همچنان جواب می دهند. اما در این میان ممکن است مشکل کمی پیچیده تر باشد و مثلا پردازنده موردنظر برای یک سری وظایف خاص، با فشار بسیار زیادی روبرو می گردد. در چنین شرایطی باید راهی انجمن ها و سایت های تخصصی شوید و ببینید که آیا دیگر افرادی که از همین پردازنده استفاده می نمایند، با چنین مسائلی روبرو می شوند یا نه. طبیعتا در چنین زمینه هایی، سایت های ایرانی چندان مفید نیستند و باید به سایت ها و انجمن های خارجی سر بزنید.

بعضی اوقات متخصصان از شما می خواهند که داده های دقیق تری در خصوص شرایط پردازنده به آن ها ارائه دهید و در این شرایط، برنامه هایی مانند CPU-Z و HWiNFO می توانند اطلاعات خیلی خوبی را در این زمینه ثبت نمایند.

سخن پایانی

در نهایت باید بگوییم که حتی برترین پردازنده های بازار هم در نهایت منابع و قابلیت های محدودی دارند. بنابراین اگر می بینید گاهی اوقات سرعت سیستم به شدت افت پیدا می نماید و در این میان مشغول انجام کار سنگینی هم نیستید، با باز کردن تسک منیجر ببینید که آیا مشکل مربوط به مصرف پردازنده است یا نه.

از سوی دیگر باید خاطرنشان کنیم که اگر گاهی اوقات در حد چند دقیقه مصرف پردازنده به شدت افزایش پیدا می نماید، لازم نیست نگران شوید. نگرانی باید مربوط به زمانی باشد که مصرف پردازنده برای دقایق متمادی در حد بالا باقی می ماند و با این کار عملکرد کل سیستم دچار افت محسوسی می گردد.

منبع: XDA

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 آبان 1402 بروزرسانی: 2 آبان 1402 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1808

به "6 روش برای کاهش مصرف پردازنده (CPU) کامپیوتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 روش برای کاهش مصرف پردازنده (CPU) کامپیوتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید