آلرژی بچه ها ایرانی به 4 ماده غذایی

به گزارش تور کانادا، دوست ام نوزادش را نزد پزشک اش برد و تشخیص دکتر، کولیک نوزادی بود. در همین اثنا، روی صورت نوزاد، دانه های کوچک قرمز رنگی ایجاد شد که اوایل، همه فکر می کردند ناشی از بوسه های این و آن بر گونه های کودک است. اما داروها افاقه نکرد و کمی بعد، دوست ام در مدفوع نوزادش رگه هایی از خون دید و وحشت زده، او را نزد متخصص گوارش اطفال برد. تشخیص، آلرژی بود. دوست ام شیر و فرآورده های لبنی مصرف می کرد و همین موجب ابتلای نوزادش به آلرژی شده بود.

آلرژی بچه ها ایرانی به 4 ماده غذایی

آلرژی بچه ها ایرانی به 4 ماده غذایی

نویسنده:مریم منصوری

دکتر فرید ایمان زاده می گوید بیشتر بچه های ایرانی به شیرگاو، تخم مرغ، گندم و آجیل آلرژی دارند

چندی پیش، یکی از دوستان ام صاحب فرزند زیبایی شد که از همان ابتدای نوزادی دل درد و نفخ را تجربه کرد.

دوست ام نوزادش را نزد پزشک اش برد و تشخیص دکتر، کولیک نوزادی بود. در همین اثنا، روی صورت نوزاد، دانه های کوچک قرمز رنگی ایجاد شد که اوایل، همه فکر می کردند ناشی از بوسه های این و آن بر گونه های کودک است. اما داروها افاقه نکرد و کمی بعد، دوست ام در مدفوع نوزادش رگه هایی از خون دید و وحشت زده، او را نزد متخصص گوارش اطفال برد. تشخیص، آلرژی بود. دوست ام شیر و فرآورده های لبنی مصرف می کرد و همین موجب ابتلای نوزادش به آلرژی شده بود. این هفته در صفحه نوزادان درباره همین موضوع با دکتر فرید ایمان زاده، فوق تخصص گوارش بچه ها و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مصاحبه نموده ایم.

آقای دکتر! برخی بچه ها نسبت به برخی موادغذایی آلرژی دارند. چرا؟ این آلرژی از کجا می آید؟

به علل ناشناخته . ثابت شده است که وقتی یکی از والدین آلرژی دارد کودک شان ممکن است حدود 25 تا 30 درصد و اگر هر دو والد مبتلا به آلرژی نسبت به هر ماده ای باشند کودک شان بین 65 تا 70 درصد به آلرژی مبتلا می گردد. پس یک علت اولیه آلرژی، ممکن است وجود زمینه آلرژی در خانواده باشد.

اما برخی از بچه ها به گروهی از مواد آلرژن حساسیت پیدا می نمایند و برخی دیگر، نه. چرا؟

شاید به خاطر ذات آن ماده غذایی خاص باشد. برخی از مواد ذاتا ایجاد آلرژی می نمایند و این ممکن است در کودکی بیشتر خود را نشان دهد. ثابت شده بچه ها ایرانی بیشتر به 4 نوع ماده غذایی آلرژی پیدا می نمایند که عبارت اند از پروتئین های شیر گاو و لبنیات، تخم مرغ، گندم و آجیل. ممکن است بگویید که بچه 5 ماهه که آجیل نمی خورد. جواب این است که وقتی مادر، این موادغذایی را می خورد مواد آلرژی زا به کودک اش می رسد و بچه ها ایرانی بیشترین آلرژی ها را به این مواد دارند.

آلرژی به این مواد با چه علایمی خودش را نشان می دهد؟

علایم بالینی متعددی دارد: نفخ های شدید، دردهای شکمی، وجود رگه های خون در مدفوع، بی قراری زیاد، اسهال یا یبوست. تشدید دردهای کولیکی، آنچه ما آن را کولیک شیرخوارگی می نامیم و از 1 تا 4 ماهگی وجود دارد، در اثر آلرژی به موادغذایی تشدید می گردد. علامت دیگر، استفراغ های مکرر است؛ به نحوی که سبب ایجاد سوزش در قسمت انتهایی مری شده و ریفلاکس می دهد (بازگشت محتویات اسیدی معده به داخل مری). در بچه ها زیر 6 ماه رگه هایی از خون را می توان در مدفوع مشاهده کرد که اگر این مشکل درمان نگردد، ممکن است در آینده به زخم روده در عظیمسالی و حتی بدخیمی منجر گردد. ممکن است برخی از پزشکان در نتایج آزمایشگاه اشتباه نموده و فکر نمایند گلبول سفید و قرمز زیادی که در مدفوع وجود دارد به علت وجود میکروب است، در این صورت آغاز به درمان با آنتی بیوتیک می نمایند، در صورتی که این بچه ها با قطع مواد آلرژن، مشکل شان حل می گردد. یک سری دیگر از علایم در دستگاه تنفس اتفاق می افتد و می تواند خود را به صورت گرفتگی بینی، خس خس، سرفه های مکرر، تنگی نفس در بچه ها عظیم تر، نشان دهد. در برخی از بچه ها در پی دویدن یا تند راه رفتن، سرفه، تنگی نفس و خس خس ایجاد می گردد و در برخی از بچه ها، سرماخوردگی طولانی تر از حد معمول می گردد. بعلاوه مستعد سینوزیت و التهاب لوزه سوم می شوند و اگر این مشکل درمان نگردد در آینده به سمت آسم می فرایند. آلرژی علایمی هم در پوست ایجاد می نماید. خلاصه آلرژی مانند یک باتلاق است که هر میکروبی می تواند روی آن بنشیند.

و برای درمان چه باید کرد؟

اولین نکته در درمان، تشخیص دقیق است. اگر به این نتیجه رسیدیم که علایم کودک به علت وجود آلرژی است، باید تمام مواد آلرژی زا و به خصوص پروتئین های شیر گاو قطع گردد، یعنی مادر نباید شیر و هیچ گونه لبنیاتی مصرف کند. معمولا کسانی که به شیرگاو حساسیت دارند به کلیه محصولات گاوی مثل گوشت، دل و جگر و هر آنچه که از گاو است و پروتئین داخل اش دارد حساسیت دارند و هیچ کدام از آنها را نباید مصرف نمایند. می گویند به جای شیر گاو می توان از شیر گوسفند استفاده کرد اما از آنجا که آلرژی زیاد شده و بیشتر مردم در پی شیر گوسفند هستند، تقلب زیاد شده است. اگر کودک در سنین بالاتر باشد، برای درمان از دارو هم استفاده می کنیم. سعی می کنیم در بچه ها زیر 6 ماه از دارو استفاده نکنیم ولی در بچه ها بالای 6 ماه می توان از داروهای متعدد ضدآلرژی استفاده کرد.

حالا از کجا باید فهمید که کودک دقیقا به چه چیزی حساسیت دارد؟

ما در سنین پایین تر، با آزمایش خون، تا حدودی می توانیم بفهمیم کودک به چه چیزی آلرژی دارد و بعد از 8 تا 9 ماهگی از تست های جلدی استفاده می کنیم و دقیقا می فهمیم کودک به چه موادی آلرژی دارد. برخی از بچه ها به مواد افزودنی (مانند تمام موادی که در پفک، شکلات، چیپس، سس، سوسیس، کالباس و ... وجود دارد) آلرژی دارند. موادی که حتی به انواع رب ها و کنسروها و حتی شربت های دارویی می زنند و گاهی تشخیص اینکه کودک واقعا در اثر خوردن کدام یک از اینها دچار آلرژی شده بسیار سخت است. بنابراین توصیه اکید من به والدین بچه های که نسبت به مواد افزودنی آلرژی دارند این است که به جای شربت های دارویی از قرص استفاده نمایند.

آلرژی در کشور ما شایع است؟

بله؛ و علتش آلودگی هواست که ریه ها و مجاری تنفسی را نسبت به آلرژی حساس می نماید. علت دیگر، موادغذایی غیراستاندارد است. در حال حاضر از مواد نگه دارنده زیادی مثل نیترات و نیتریت جهت نگه داشتن موادغذایی استفاده می نمایند که خود این مواد، هم سرطان زا هستند؛ هم می توانند ایجاد آلرژی نمایند. برخی ها یک قوطی رب را باز می نمایند و می گویند رب اش خیلی خوب است و اصلا کپک نمی زند، در حالی که این بدترین رب است چون آن قدر مواد نگه دارنده به این رب زده اند که کپک نمی زند و همه اینها می تواند ایجاد آلرژی و مشکل کند.

اگر کسی بخواهد کودک اش را با شیر گاو تغذیه کند، از کی باید آغاز کند؟

توصیه ما این است که کودک در 6 ماه اول نوزادی از شیر مادر استفاده کند. ثابت شده بچه های که در 6 ماه اول، شیر مادر می خورند زمینه آلرژی شان خیلی کمتر می گردد. بعد از شش ماه اول می توانند از فرنی، سوپ ساده و... استفاده نمایند و بعد از یک سالگی می توانند به کودک حدود 500 سی سی در روز شیر گاو بدهند، به این ترتیب که در اوایل کمی آن را رقیق نمایند، به طوری که در ابتدا نصف شیر، نصف آب جوشیده سرد شده و بعد از یکی دو ماه که گذشت دو سوم شیر، یک سوم آب و بعد از مدتی می توانند به طور کامل از شیر استفاده نمایند اما به بچه های که زمینه آلرژی دارند، نباید شیر گاو خوراند.

مصرف شیرخشک چه طور؟ شیرخشک ها هم که مثل شیرگاوند؟

بله، درست است. خیلی از والدین به بچه ها شان شیرخشک می دهند. شیرخشک ها از هر نوعی که باشند، پروتئین شیر گاو دارند که همان ممکن است در بچه ها ایجاد آلرژی کند. اگر مادری باشد که واقعا شیر نداشته باشد، باید به جای شیر گاو از شیرهای مخصوص رژیمی که پروتئین هایش شکسته شده و تغییر شکل داده و خاصیت آلرژی زایی ندارد و هلال احمر آنها را عرضه می نماید، استفاده کند.

اگر کودک بعد از خوردن شیر دچار نفخ و دل درد شد، والدین باید چه کار نمایند؟

اگر هر بار که کودک شیر می خورد دچار نفخ و دل درد می گردد، ممکن است آنزیم لاکتاز را در بدن نداشته باشد. باید بدانید هر قندی در بدن آنزیمی دارد که آنزیم، آن را شکسته و به مصرف می رساند. گاهی اوقات این آنزیم در بدن افراد وجود ندارد یا مقدارش خیلی کم است، در نتیجه قند شیر شکسته نشده و فراوری گاز و اسید می نماید. اسید فراوری شده، مقعد بچه را می سوزاند و تحریک می نماید، گازش هم ایجاد نفخ و دل درد می نماید. در نتیجه والدین باید از شیرهای بدون لاکتور یا از آنزیم های لاکتاز که در داروخانه ها وجود دارد، استفاده نمایند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1318

به "آلرژی بچه ها ایرانی به 4 ماده غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلرژی بچه ها ایرانی به 4 ماده غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید