اردوغان: اظهارات بایدن درباره وقایع 1915، بار اضافه ای بر روابط دوجانبه بود

به گزارش تور کانادا، رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه تصمیم همتای آمریکایی وی درخصوص حادثه موسوم به نسل کشی ارامنه، بار اضافه ای بر روابط دو کشور گذاشت، از واشنگتن خواست در تعاملات دوجانبه سازنده تر عمل کند.

اردوغان: اظهارات بایدن درباره وقایع 1915، بار اضافه ای بر روابط دوجانبه بود

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با انتقاد مجدد از تصمیم کاخ سفید برای به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه، از مدیران شرکت های آمریکایی خواست که روابط خود با ترکیه را بهبود بخشند.

اردوغان طی تماس ویدئویی با مدیران ارشد شرکت های بزرگ و مختلف آمریکایی، گفت روابط آنکارا با واشنگتن بعد از دیدارش با جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده - که برای تاریخ چهاردهم ژوئن تنظیم شده - خواه ناخواه وارد دوره جدیدی خواهد شد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، وی با تشکر از شرکت های آمریکایی که علی رغم تحریم های کاخ سفید در ترکیه باقی ماندند، شرح داد: از ایالات متحده انتظار داریم سازنده تر باشد. تعرفه های گمرکی آلومینیوم و فولاد هنوز هم مشکل زا هستند.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه واشنگتن و آنکارا می توانند در حوزه های مختلف در سوریه و لیبی همکاری کنند، اضافه نمود: باور داریم که ترکیه می تواند پایگاهی برای تولید و فناوری باشد.

اردوغان اما با انتقاد از تصمیم رئیس جمهور آمریکا درخصوص واقعه موسوم به نسل کشی ارامنه، گفت: اظهارات بایدن درباره اتفاقات سال 1915، بار اضافه ای بر روابط ما گذاشت اما معتقدم که دیدار من با او در تاریخ چهاردهم ژوئن در نشست ناتو، نشانه ای از دوره جدید خواهد بود.

نیمه فروردین ماه بود که وزارت خارجه آمریکا گفت پنج مقام صنایع دفاعی ترکیه از جمله اسماعیل دمیر رئیس آن را به دلیل ارتباط با بخش های نظامی و اطلاعاتی روسیه، ذیل قانون کاتسا تحریم کرده است.

این در حالی است که آمریکا در ماه آذر، صنایع دفاعی ترکیه و دمیر را به دلیل اقدام آنکارا برای خرید اس-400 به لیست تحریم های خود اضافه نموده بود. واشنگتن مدعی شده بود آنکارا به دلیل همکاری آگاهانه با شرکت تسلیحاتی روسی روسبرون اکسپورت و خرید این سامانه تحت تحریم های برآمده از قانون موسوم به کاتسا قرار گرفته است.

میخائیل اولیانوف کننده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین در واکنش به اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ترکیه گفت: آمریکا با تحریم، از متحدانش نیز باج می گیرد. (جزئیات بیشتر)

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 5 تیر 1400 بروزرسانی: 5 تیر 1400 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1182

به "اردوغان: اظهارات بایدن درباره وقایع 1915، بار اضافه ای بر روابط دوجانبه بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان: اظهارات بایدن درباره وقایع 1915، بار اضافه ای بر روابط دوجانبه بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید